Saken er at kunder hos for eksempel Starbucks som bestiller kaffedrikker med plantebasert melk som ikke er meieriprodukter, for eksempel havremelk eller mandelmelk, drikker mye mer sukker enn de er klar over.
Kunder er svært ubevisste over mengdene sukker de tyller i seg ifølge ny forskning.
«Action on Sugar» – Vaktbikkjer for sukker
«Action on Sugar» – en veldedig organisasjon basert på Queen Mary University i London, sier at oppfatningen er at veganske alternativer er sunnere, men at mangelen på merking av produkter, betyr at folk drikker mer sukker enn de er klar over.
Velforeningen analyserte sukker og kalori innhold i de største tilgjengelige størrelsene på 124 varme sjokoladedrikker og 79 sesongmessige kaffedrikker fra High Street kaffekjeder over hele Storbritannia.
Informasjon fikk de fra nettstedene til Caffe Nero, Starbucks, Costa, KFC, Greggs, McDonalds, EAT, Leon og Pret. De så på data både for kumelkdrikker og melkealternativer.
De fant at sesongbaserte drikker, som julekaffedrikker, inneholder nesten like mye sukker som tre bokser med Coca-Cola, og nesten alle de største tilgjengelig produktene i den største størrelsen inneholder uhorvelige sukkermengder.
Starbucks: en sukkerversting
Videre fant de ut Starbucks sin «Gigant-størrelse» «Signature Caramel Hot Chocolate» med kremfløte ved bruk av havremelk hadde det høyeste sukkerinnholdet i alle de undersøkte varme sjokoladedrikkene. Den inneholder hele 23 teskjeer, eller 93.7 gram sukker og sinnsyke 758 kalorier. Det tilsvarer fire hvite sjokolader og jordbærmuffins fra Tesco, som er en vanlig dagligvarebutikk i Storbritannia.
Den sesongbaserte latte-drikken med mest sukker er Starbucks Pepperkake Latte med havremelk i stor størrelse, som inneholder mer enn 14 teskjeer sukker og 523 kalorier.
En vanlig stor Starbucks Latte med havremelk har mer enn syv teskjeer sukker og 350 kalorier, mens en stor Starbucks Latte med mandelmelk inneholder bare tre teskjeer sukker og 121 kalorier.
Kaffebarer benytter ferdig søtet alternativ melk
Katharine Jenner er kampanjedirektør i Action on Suger og sier:
“Kunder som leter etter melkealternativer kan bli sjokkert over å få vite at mange kaffebarer og cafeer benytter ferdig søtet alternativ melk, siden ernæringsinformasjon ofte er veldig vanskelig å finne – kun med informasjon tilgjengelig på nettsteder, eller ikke i det hele tatt”.
Nesten en tredjedel (27 prosent) av produktene var direkte sammenlignbare med en lignende studie i 2016 hadde rett slett økt sukkerinnholdet i drikkene.
En standard vaniljelatte fra KFC hadde 19 gram sukker i 2016, men inneholder nå 26 gram. Kjeden Costa derimot hadde redusert sukkerinnholdet i noen produkter med mer enn 50% siden 2016.
Viktige poeng om sukkerforbruk
Registrert ernæringsfysilog Holly Gabriel fra Action on Sugar, forklarer at “det er sjokkerende at så mange High Street-kaffekjeder setter sine kunders helse i fare med overlegg, til tross for at Public Health England (PHE) har satt seg mål for reduksjon av sukkerforbruk”.
Videre sier hun: “kafeer og kaffebarer må ta mye større grep for å redusere nivået av sukker og deres porsjoner. De må fremme sukkeralternativer og stoppe deres helse-ødeleggende agenda”.
Professor Graham MacGregor, styreleder for Action on Sugar har sagt at det er viktig at den neste regjeringen forplikter seg til målet om å halvere fedme hos barn innen 2030. Starbucks har sagt til The Independent: “Alle drikkene våre kan tilpasses, som for eksempel som ved å be om den minste størrelsen, be om skummet melk og mindre eller ingen kremfløte”.
Starbucks sier videre: “For å gjøre det enklere for kundene å ta informerte valg, er ernæringsinformasjon også tilgjengelig i butikken, på vår mobilapp og på nettet. Vi er opptatt av å redusere sukker i alle våre drikker”.
Det kan være, men det er tross alt kundene som sitter med makta. Så lenge vi godtar mengder med sukker i stedet for å kreve alternativer slik som Stevia, kommer dette til å fortsette.