Gå til innhold
  • About
  • SUBSCRIBE
Nattmodus
  • Northern Food – norsk mat, lokal mat, kjøtt, egg og startups
  • Om
drikke 20/02/202020/02/2020

Kan de løse plast-problemer med plastkopper på nett?

Gigant-kaffekjeden Starbucks, i samarbeid med andre store navn, har en ny ide for å stoppe bruk og kast av plastkopper: gjenbrukbare kopper av teknologisk art.

muusecup
Muuse sine kopper har en QR-kode og er nett-tilkoblet. QR-koden scannes ved kjøp av drikke og kunden premieres med 25 cent rabatt på kjøpet om koppen leveres inn innen fem dager. Om ikke blir man belastet med 140 kroner.
Publisert avTrond Bie

En rekke store kjeder er med på ideen, men det er en liten kaffe-bar i San Francisco som er en av de som er aller først ut i pilot-prosjektet.

Gigantene sponser kopp-prosjekt

Koppene er i hovedsak produsert av plastikk og innbakt i dem er en RFID-brikke, eller en QR-kode, for å holde styr på dem.

Lånekopper med forskjellig funksjonalitet og design. Fra topp venstre: CupClub, ReCup, Muuse. Bunn fra venstre: Colombier, Footprint og SoluBlue. Bilde: closedlooppartners.com

Det er stor-selskap som står bak dette (via prosjektet «NextGen Cup Challenge«), Starbucks Corp. og McDonald’s Corp., så spørsmålet er om dette kun er merkevarebygging for å få kundene til å vende tilbake til samme butikk eller kjede?

Og, siden de er laget av plastikk, og er relativt rimelige, kommer folk til å bruke og kaste dem? Håpet er at kundene i stedet skal levere inn koppene når de er ferdige med dem, slik at den kan vaskes. Det er dessuten et annet triks på lager også.

Solublue sin kopp som er en biologisk nedbrytbar kopp:

En plantebasert Solublue-kopp. Bilde: solublue.com

Slik fungerer Muuse

Du tenker kanskje fremdeles «hvorfor bruke disse koppene, jeg resirkulerer uansett?».

Jo, dette er trikset mange butikker kanskje velger i fremtiden: man velger størrelse på Muuse-koppen, laster ned appen og taster inn kort-detaljer, og scanner deretter QR-koden på koppen. På den måten slipper man å betale ekstra for tilbehøret, og det beste: kunden får 25 cent rabatt på drikken – men kun om de kommer tilbake som kunde og scanner QR-koden igjen.

Om man mister koppen eller ikke leverer den tilbake innen fem dager blir man belastet for 15 dollar (140 kroner) på kredittkortet som er registrert i nevnte app.
Bilde: closedlooppartners.com

Kopp med nett-tilkobling

Men tilbake til den lille kaffebutikken, navnet er Andytown Coffee Roasters, for de har nemlig valgt Muuse-koppen som vant testingen for San Francisco. Slik ser den ut:

View this post on Instagram

Imagine this—you walk into a coffee shop, and instead of getting a paper cup that will end up in the garbage after a single use, you borrow a sturdy, reusable cup. This doesn’t cost you anything—in fact, the cafe will give you a small discount for using it. When you’re done, you return it to any partner cafe. As long as you return the cup within 5 days, you don’t pay anything at all to borrow the cup. This is the vision of @muuse.io, and what we are testing currently at our 181 Fremont location. . . Visit 181 Fremont during this one-month trial period, download the Muuse app, and borrow a cup. Return it back to 181 Fremont, or any participating cafe (like @ritualcoffee) and let us know how it felt. Muuse is concentrating on downtown cafes during this trial, so only our 181 Fremont location is participating. . . At Andytown, we are committed to a future without single-use plastics, and we are so excited to participate in this Muuse pilot program at 181 Fremont. While this is only a month-long trial at one location, we are hopeful that this is the first step towards a less wasteful future. . . As always, if you bring your own reusable cup, you get a $0.25 discount. And maybe a high five.

A post shared by Andytown Coffee Roasters (@andytownsf) on Feb 18, 2020 at 1:28pm PST

Kilder:
Bloomberg
Eater

Abonner på Northern Food Nyhetsbrev


HjemOppskrifterOm

HjemOppskrifterOm
© 2019-2025  Pollination Publishing  |Personvern