En rekke store kjeder er med på ideen, men det er en liten kaffe-bar i San Francisco som er en av de som er aller først ut i pilot-prosjektet.
Gigantene sponser kopp-prosjekt
Koppene er i hovedsak produsert av plastikk og innbakt i dem er en RFID-brikke, eller en QR-kode, for å holde styr på dem.
Det er stor-selskap som står bak dette (via prosjektet «NextGen Cup Challenge«), Starbucks Corp. og McDonald’s Corp., så spørsmålet er om dette kun er merkevarebygging for å få kundene til å vende tilbake til samme butikk eller kjede?
Og, siden de er laget av plastikk, og er relativt rimelige, kommer folk til å bruke og kaste dem? Håpet er at kundene i stedet skal levere inn koppene når de er ferdige med dem, slik at den kan vaskes. Det er dessuten et annet triks på lager også.
Solublue sin kopp som er en biologisk nedbrytbar kopp:
Slik fungerer Muuse
Du tenker kanskje fremdeles «hvorfor bruke disse koppene, jeg resirkulerer uansett?».
Jo, dette er trikset mange butikker kanskje velger i fremtiden: man velger størrelse på Muuse-koppen, laster ned appen og taster inn kort-detaljer, og scanner deretter QR-koden på koppen. På den måten slipper man å betale ekstra for tilbehøret, og det beste: kunden får 25 cent rabatt på drikken – men kun om de kommer tilbake som kunde og scanner QR-koden igjen.
Om man mister koppen eller ikke leverer den tilbake innen fem dager blir man belastet for 15 dollar (140 kroner) på kredittkortet som er registrert i nevnte app.
Kopp med nett-tilkobling
Men tilbake til den lille kaffebutikken, navnet er Andytown Coffee Roasters, for de har nemlig valgt Muuse-koppen som vant testingen for San Francisco. Slik ser den ut: