Gå til innhold
  • About
  • SUBSCRIBE
Nattmodus
  • Northern Food – norsk mat, lokal mat, kjøtt, egg og startups
  • Om
alkoholdrikke 21/02/202021/02/2020

Jägermeister er ikke religiøst støtende!

Vi skal ikke kjede deg for mye med historien om hvorfor logoen til Jägermeister er som den er.

Publisert avTrond Bie

Men det grunnleggende må du vite.

Derfor er logoen et kors

Historien går mer eller mindre slik: belgiske Helgen Hubert (800-tallet) likte å jakte så mye at han en gang droppet God Fredag, en viktig dag for katolikker og kristne generelt.

Hubert jaktet en hjort denne dagen, men i det han skulle til å sette inn dødsstøtet, begravde det stolte dyret øynene i Hubert (ifølge historien), og frem dukket det plutselig opp et stort, glødende kors sentrert over hjortens gevir.

Bildet illustrerer Helgen Hubert. Bilde: Mast-Jägermeister SE.

Hjorten talte til Hubert som kjapt endret livsstil, ga bort alle pengene sine etter konas død, flyttet til Maastricht i det som nå er Nederland og ble prest.

Utrolig merkevarebygging som fremdeles presterer

Nå er du rustet til å skjønne hva det hele greier seg om, litt bedre. Og nei: selskapet som produserer drikken har ingenting med Hubert å gjøre på den måten at det er slekt eller noe slikt – det var Curt Mast som startet alkoholproduksjonen slik vi kjenner dem i dag, i Tyskland i 1935.

Jägermeister – nå også som iskaffe, av alle ting. Produktet er foreløpig ikke i Vinmonopolets vareutvalg. Bilde: Mast-Jägermeister SE

Nå til sakens kjerne.

En sveitsisk dommer har nemlig bestemt at selv logoen har et kors i seg, og "hedrer" en helgen, så er ikke dette krenkende "for de religiøse overbevisningene av visse forbrukere i Sveits", som det "Sveitsiske føderale instituttet for åndsverk", mener.

Instituttet prøvde å stoppe produsenten fra å bruke logoen på andre ting enn klær og selve flaskene.

Det fikk de ikke medhold i, og Mast-Jägermeister SE kan med andre ord bruke logoen på alle produkter de måtte ønske.

De fleste forbinder ikke drikken med den kristne tro, er dommen

Det er også interessant å høre begrunnelsen til dommeren som ikke nekter for at logoen kan få en til å tenke på kristendom, men at merkevaren er så gammel at de aller fleste i hovedsak tenker på alkohol når de ser logoen.

Dommeren mener uansett at merkevaren har «svekket sin religiøse karakter», noe som også gjør det mindre sannsynlig at man forbinder merkevaren med annet enn en dram eller to i løpet av helga.

Kilde:
Swissinfo

Abonner på Northern Food Nyhetsbrev


HjemOppskrifterOm

HjemOppskrifterOm
© 2019-2025  Pollination Publishing  |Personvern