Jeg har brukt Amazon i USA i fem år. De gjør «for mye korrekt», for kjapt og for billig til at jeg ser for meg å kunne bytte.
Oppdatert, 1. september, 17:23:
Petter Høie jobber hos Facebook og ikke Norgesgruppen. Northern Food beklager feilen.
Oppdatert, 21. august, 07:50:
Jeg meldte feilaktig at det er penge-tak på import av varer. Dette taket er som kjent fjernet, og i stedet er det automatisk 25 prosent moms på varer fra utlandet.
Amerikanske selskap kan komme til å ta over alle deler av norsk næringsliv
Selskapet har nærmest monopol på levering til forbrukere, av alle slags produkter, kategorier og under-kategorier. Joda, det er noe økende konkurranse fra Walmart, som Bezos mange ganger påpekte under monopol-høringene i sommer, men Amazon er den eksklusive klassen selskap som ser uslåelige ut.
Mektige selskap i 2020 tilbyr et komplett økosystem.
Det er aldri en god ting når kunden finner ut at han eller hun i praksis kun har et sted de kan finne alt fra dingser, klær og dagligevarer på døra.
En «one-stop-shop» er praktisk for kunden, men det kan skape monopol-situasjoner og dytte ut selskap som ikke fra før av er økosystem-sentraler. Da må de henge seg på giganten.
Dette er deler av Amazons suksessformel:
- En svært langsiktig slagplan med kundefokus med et manisk jag etter de laveste prisene.
- Selskapet ble lønnsomt for noen år siden, men er 26 år gammelt: kun Silicon Valley-kapital er risikovillig nok til å hjelpe dem så lenge uten å kreve lønnsomhet.
- Levering dagen etter er gratis om man er Amazon Prime-medlem (1100 kroner årlig).
- Amazon Marketplace der alle kan selge, er en App Store for produkter, bare mer åpent.
Det er to ting på denne listen NorgesGruppen har spesiell grunn til å frykte: Amazon Prime-plattformen (som inkluderer film og musikk og fungerer som lokkemat for shoppingen og holder merkevaren i folk hoder), leveranse-hurtigheten og Marketplace som det viktigste.
I vårt naboland Sverige er allerede politikerne i lomma til Amazon:
Amazon klar til å entre et marked på 300 miliarder kroner
Slik oppsummerer konsernet markedet i Norge:
«Matmarkedet i Norge er på ca. 300 mrd. kroner. Av dette står tradisjonelle dagligvarebutikker for ca. 60 prosent. Pris er blant de viktigste kriteriene når nordmenn velger butikk å handle dagligvarer i. Det er først og fremst pris fra leverandør og konkurransen i markedet som bestemmer prisene i butikk og hvordan de endres.»
NorgesGruppen har over 27 000 medarbeidere – styrer mye av maten i Norge:
«NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr Meny, Spar og Joker netthandel.
NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn.
Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.
NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.»
NorgesGruppen eier blant annet disse merkevarene og til sammen er det «1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat»:
- First Price
- Eldorado
- Jacobs utvalgte
- Fiskemannen
- Folkets
- Fersk & ferdig
- Unik
- Fauna
- Seidel
Hva er NorgesGruppens svar på Amazon Prime?
La oss lese hva Petter Høie, «Industry Lead Retail» Facebook, sier om deler av NorgesGruppens strategi:
«NorgesGruppen har forberedt seg i 5 år for å møte en evt etablering av Amazon i Norge. Nå har de lansert sin plan. Det har så langt vært veldig interessant å være med på et lite hjørne av den planen.»
Selskapet sier dessuten at de skal flytte markedsføringspengene bort fra norske bedrifter, og i stedet styre dette selv internt og bruke hundrevis av millioner kroner på annonsering hos amerikanske selskap som Facebook og Google i kamp mot et annet amerikansk selskap.
«Målsetningen er å overta 250 millioner markedsføringskroner fra tradisjonelle mediebyråer og andre tjenesteleverandører. Disse kanaliseres i stedet gjennom NorgesGruppen sine egne reklamekanaler. Annonsekronene skal benyttes både hos Facebook, Google og gjennom publikasjonene i Schibsted-systemet.»
Dette vil skade norske bedrifter som er avhengig av annonsekroner, for ikke å snakke om produsentene som neppe aldri har godt av NorgesGruppen, og spesielt ikke en gigant fra et annet kontinent.
Konsernet sier i intervjuet med DN.no at at mange norske selskap bør samle seg for å kjempe mot konkurransen, og her er utsagnet jeg stusser over etter mange år i USA:
De tror fremtiden at fremtiden ligger i butikker, selv om levering hjem vil øke noe.
Her er det to ting å påpeker:
- Hvorfor ikke gjøre det enklere for kunden uansett, selv om man ikke tror Amazon vil slå dem med en slik strategi?
- Om dette er hva Amazon virkelig skal satse på har de allerede en suksessformel – for konkurrentene er det nytt.
- Det blir tøft i fremtiden uansett
NorgesGruppen er ikke en merkevare – må de bli det?
En annen ting: om de tror reklame er en av grunn-pillarene til Amazon, er jeg ikke så sikker om dette er hovedåren i strategien.
Amazon har «mindshare»-monopol som Google, og trenger neppe bruke så mye på reklame for å vinne store markedsprosenter. Dessuten er Amazon en merkevare i samme kategori som Apple og Google, mens NorgesGruppen er et forbruker-anonym og grått selskap som i stedet bruker produktmerkevarer med andre navn for å selge. At de har indiviuelle butikker som driver hjemlevering er vel og bra, men det er ingen helhet der: hvorfor ikke handle hjemleveringen hos Amazon og, mens man allerede handler alt det andre?
«Logistikk» er ikke sexy, men utrolig viktig
Tilbake til dette med logistikk. Det fungerer i USA. Amazon kan dette, og kunne tappe seg rett inn i et transportsystem som allerede fungerte effektivt med flere alternativer, fra USPS, DHL, Fedex, USPS og OnTrac. Og nå har de også egne Amazon-biler for levering, mens de tidligere kjørte rundt i anonyme leiebiler.
Er du fornøyd med hjemlevering, pris og hastighet, og tror du at Amazon kan lansere dagen-etter levering her?
Det andre er at de stadig utvider: i stedet for å ha et par gigantiske lagre, åpner opp mindre distribusjons-sentre for å være nærmere kundegruppene og derfor kunne levere mer til flere, oftere.
Om NorgesGruppen har planer om å øke antallet varelagre (de har 13 nå), er det positivt, for det vil skape arbeidsplasser, om de ikke gjør det vil de ikke kunne levere like kjapt og effektivt, og står i fare for å tape om Amazon satser på Prime og kjapp levering.
Jeg tror ikke NorgesGruppen skjønner at Amazon ikke spiller for å tape (er de klare til å hanskes med tøff amerikansk forretningsstrategi?), og med så mange tiårs ekspertise på netthandel, kan det tenkes at det norske selskapet ender opp som nok en tredjepartsselger på Amazon Marketplace og derfor skader det norske arbeidsmarkedet ytterligere etter først å ha droppet å bruke markedsføringspenger innenlands.
Det kan tenkes at regjeringen i fremtiden vil ta tiltak for å gjøre det vanskeligere for Amazon å konkurrere i Norge, som å kreve at de holder seg unna visse segment eller ikke får lov å pakke sammen produkter som «låser» kunden.
Noe av dette er på linje med hva de allerede gjør, altså med lavt tak for netthandel-import før man må betale mye ekstra.
Kilde:
DN.no