Selskapet har nå hatt lenge på seg å teste ut systemet, da de allerede i 2017 handlet Whole Foods og satset på hjemlevering.
Historien om Amazon Go-butikker
Amazons Go-butikker startet i 2018 (året ITavisen var innom), som gjør det mulig for kunder å gå inn, sveipe en app, velge snacks, tilberedt mat eller annet essensielt fra hyllene, og deretter bare gå ut. Kameraer tar seg av å spore hva hver kunde legger i kurven og belaster automatisk summen til kundens Amazon-konto.
Det hele føles nesten ut som å stjele – les alt om det da…
…vår søsterside ITavisen besøkte Amazon Go i Seattle:
Amazon Go er altså en kjede av nærbutikker i USA som drives av nettforhandleren Amazon. De har 26 åpne og kunngjorde nettoppnye i Seattle, Chicago, San Francisco og New York City fra og med 2020.
Butikkene er delvis automatiserte: kundene kan kjøpe produkter uten å bli sjekket ut av kassereren eller bruke en selv-utsjekkingsstasjon.
1400 kvadratmeter stor testbutikk
Amazon Go-butikkene ble konseptualisert og testet av et team av Amazon-ledere, som konstruerte et 1400 kvadratmeter stort supermarked i et leid lager i Seattle, før de avslørte arbeidet for Amazon-grunnlegger Jeff Bezos i 2015.
Den første butikken, som ligger i selskapets dag 1-bygning, åpnet for ansatte 5. desember 2016 og for publikum 22. januar 2018.
Flaggskipbutikken har ferdig tilberedt mat, måltidssett, begrensede dagligvarer og brennevin tilgjengelig for kjøp. En større variant, Amazon Go Grocery, åpnet i Seattles Capitol Hill-nabolag 25. februar 2020.
I mars 2020 ble et proprietært «Just Walk Out»-system tilpasset andre forhandlere – dermed kan kjøp foretas uten involvering av Amazon-kontoer og detter er foreslått for salg som lisensiert programvare.
Amazon Go utvider utvalget
«Amazon ferskvarebutikk vil nå tilby et bredere utvalg av produkter, slik man kan forvente fra et supermarked», heter det i Amazons kunngjøring.
«Vårt kulinariske team tilbyr et utvalg av deilige tilberedte matvarer som lages i butikken hver dag. Få nybakt brød og pizza på bestilling, rotisserie-kyllinger og varme smørbrød. Kunder kan handle et bredt utvalg av konvensjonelle råvarer, kjøtt, og sjømat, og vi tilbyr med stolthet organisk mat hele året fra Whole Foods Market.»
Dette høres ut som et langt bredere og bedre utvalg enn i 2018.
Kunngjøringen fortsetter slik: «I tillegg tilbyr Amazon Fresh nasjonale merker som Coca-Cola, Kraft Mac and Cheese. Du vil finne lokale merker som Rockenwagner Bakery og Groundworks Coffee. Dette er regionale favoritter som vanligvis ikke finnes i LA. I tillegg finner du Dukes Mayo og Ellenos Yogurt, og nye Amazon-eksklusive merker som Fresh og Cursive.»
Amazon lykkes med å implementere ny teknologi i shoppingen
Ifølge en salgsfremmende video publisert av Amazon, bruker butikkonseptet flere teknologier. Tenk datasyn, algoritmer for dyp læring og sensorfusjon for å automatisere mange av kjøpene. Kasse og betalingstrinn er knyttet til transaksjonene.
Amazon Go-appen for iOS og Android lenker til Amazon-kontoen og er den primære metoden for å betale for varer i butikken, sammen med kontanter, på noen bestemte steder.
Amazon introduserer annen teknologi
Videre får vi se Amazon Echo Show-enheter i hele butikken og en Alexa-kiosk for å gi kundeassistanse.
Shoppere kan også bruke butikkens Dash Carts, som inkluderer en innebygd skjerm og automatisk skanning. Varene du finner i butikken krysses av ved hjelp av den Alexa-aktiverte handlelisten når du handler.
Utsjekking via Dash Cart er automatisk, men tradisjonelle kasserere er også tilgjengelige. Butikken vil også tilby forhåndsbestilt hentetjeneste og fungere som et leveringsnav for Amazon Fresh-bestillinger samme dag.
Imidlertid sier den offisielle nettsiden: «Du vil finne gjennomgående lave priser på et bredt utvalg av favorittmerkene dine. Du kommer til å finne høykvalitetsprodukter, kjøtt og sjømat. Kos deg med deilig mat laget på kjøkkenet vårt. Oppdag nye måter å gjøre dagligvarehandel mer praktisk på.»