En pekepinn på kvaliteten
Selv om disse tallene er amerikanske og har begrenset relevans i Norge, kan undersøkelser fra USA gi en viss pekepinn på hvordan det generelt står til med hurtigmatkjeder og bærekraftig matproduksjon.
Vi skal ikke her komme inn på hvordan kjøtt og konsum påvirker miljøet i stor skala, men selv om CO2-avtrykket er en viktig faktor, bør ikke den problemstillingen overskygge hvordan kjøtt enten kan gjøre oss friskere, eller i verste fall, syk.
Årlig scoring hos de største hurtigmatkjedene
Hvert år vurderes de aller største hurtigmatkjedene i USA med noe som heter «Chain Reaction Antibiotics Scorecard». Her får kjedene karakterer i forhold til bruk av antibiotika i kjøttproduksjonen der kjedene henter råvarer.
Denne rapporten vurderte 25 av de største burger kjederestaurantene og topp 25 kjeder med generell hurtigmat. Rapporten tar for seg forsyningskjeden med kjøtt og fjærfe, deres retningslinjer for bruk av antibiotika i kjøp av storfekjøtt og åpenhet til kundene rundt forsyningskjedene for kjøtt.
Mange av disse kjedene opererer også i Norge, så det er greit å få med seg hvordan ståa er rundt det med generell bruk eller overforbruk av antibiotika. Men for å få et fullstendig bilde av situasjonen bør det foretas lignende tester under norske forhold.
Antibiotika i kjøtt – hvorfor?
Det har lenge vært benyttet antibiotika i kjøttproduksjon, både i svin, storfe og fjærfe. Grunnen er naturligvis å forebygge sykdom hos dyrene.
Problemstillingen er kjent: man vil unngå sykdommer hos dyrene, men samtidig ikke bruke så mye medisiner at bakteriene utvikler resistens mot antibiotika.
Om det skjer vil man kunne være i fare for å konsumere sykdommen fra dyrene, og spesielt om kjøttet ikke er stekt godt nok.
Det er verdt å legge merke til at det ikke er rester av antibiotika i kjøttet, men at det altså kan være resistente sykdomsfremkallende bakterier i kjøttproduktene. Disse bakteriene kan også spre seg fra gårdene på andre måter, og til og med fra avrenning av vann.
Chipotle og Panera Bread på topp
Resultatet av denne rapporten viser at Chipotle er den eneste av kjedene som har fått topp karakter.
De fikk «A», mens Panera Bread var like bak med en «A-». Andre kjeder som Starbucks, Little Ceasars, Chilis, I HOP, Jack in the Box, DQ, Olive Garden og Buffalo Wild Wings fikk strykkarakter «F»! Taco Bell fikk en «D» mens Wendy fikk en «D+» på undersøkelsen.
McDonalds fikk et lyspunkt i og med at de beveget seg opp fra en «F» i fjorårets undersøkelse til en lovende «C» i år. For fremtiden lovet McDonalds å revidere leverandører og gi publikum regelmessige rapporter om fremgangen.
Subway fikk også en «C» og har forpliktet seg til å servere storfekjøtt oppvokst uten antibiotika innen 2025.
Beste Burger og ansvarlig oppvokst Storfe
BurgerFi og Shake Shack ble kåret til «Beste burger restaurant» for andre år på rad i denne undersøkelsen. Dette har med å gjøre at de benytter ansvarlig oppvokst storfekjøtt på deres restauranter. Dette har betydd økt omsetning for disse kjedene.
Selv om mange av disse kjedene ikke er tilstede i Norge og dermed har mindre relevans for oss nordmenn, så er det viktig å vite om denne trenden der forbrukermakt faktisk fungerer! Tredjeparter som gir slike scoringer har en reell innflytelse på kjedene, og de vil etterstrebe å tilby et tryggere og bedre produkt til kundene.
Det er stor etterspørsel i markedet etter bærekraftig oppvokste matprodukter. Selvfølgelig vil vi ha mat som kommer fra dyr oppvokst uten antibiotika. Og det får vi også.
Norge har heldigvis fremdeles et av de laveste nivåene av antibiotikaresistens i Europa, og det kan vi regne med vil fortsette, da vi helt klart har bevisste og gode holdninger rundt vår kjøttproduksjon.