Det er bare fantasien som setter grenser når kreative kokker skaper magi på kjøkkenet.
For fusion?
Av og til blir resultatet fantastisk, og med dagens sosiale medier kan de kulinariske trendene umiddelbart gå viralt. Noen fantasifulle kreasjoner er til å spise opp, andre er av det mer humoristiske slaget, mens enkelte rett og slett virker merkelige.
Fusion er i tiden som aldri før, og stadig nye restauranter blander ulike matstiler i sine retter. Noen av eksemplene under er derimot matretter du nok aldri ville tenkt på å blande, for eksempel en fransk croissant og japansk sushi. Det er bare å le, gråte eller bli inspirert av disse underlige trendene:
Sushi burger og Sushito
En av de merkeligere mattrendene de siste årene er sushi burgeren – en «hamburger» laget av sushiris, fylt med rå fisk, wasabi og andre grønnsaker.
Risbrødet er ofte klissete å spise. Derfor har flere kokker begynt å steke sushi-brødet på forhånd, og andre bruker nori til å binde sammen burgeren.
Måltidet er ikke helt nytt, men har den senere tiden spredt seg til stadig flere restauranter verden rundt. En annen fusion-variant er sushito – en miks mellom burrito og sushi, som består av en lang sushirull pakket sammen som en burrito. Disse fylles med tradisjonelle sushi-ingredienser som rå laks, tunfisk, ris og avokado, og gjerne også tradisjonelle mexikanske råvarer som bønner, ananas eller mais.
Crossushi
Etter de siste årenes fokus på fusion er det kanskje ikke så rart at noen har blandet den fransk croissant og japansk sushi. Resultatet ble crossushi som først så dagens lys i et bakeri i Los Angeles.
Et spicy stykke laks med wasabi og ingefær pakket inn i nori, bakes inn i det franske bakverket, og en ny trend ble født. Men ikke alle er like begeistret, og flere har uttrykt skepsis på sosiale medier.
Fritert kyllingsmultring
Det trendy spisestedet BIRD i London skapte denne ekstremt mektige kaloribomben – en glasert smultring med fritert kylling, bacon og dressing.
Kombinasjonen fett, søtt og salt ble en enorm trend, og i september annonserte fast food-kjeden KFC at de nå serverer fritert kyllingfilet mellom to glaserte smultringer på flere av sine amerikanske spisesteder.
Sosiale medier kokte av entusiasme, men mange var også svært skeptiske til det store kaloriinntaket, og mente at den amerikanske kjeden burde avstå fra å selge produktet.
Is-nachos
En dessert som kanskje virker merkelig første gang du hører om den, men iskrem-nachos har blitt en stor internasjonale trend, og serveres på dessertbarer over hele verden.
Kuler med is blandes med sprø vaffelkjeks, formet som tortilla-chips, og toppes med krem og glasur. Dessertbaren Chin Chin i Londons Soho serverer isen med grillet ananas, blå vaffelkjeks og sjokoladetrøfler.
The avolato – avokado-is
Sosiale medier lot seg begeistre over denne fantasifulle kreasjonen fra iskrembaren Snowflake hos varemagasinet Selfridges i Londons Oxford Street.
Desserten er skremmende lik en ekte avokado, men består av avokadis og blir servert i fruktens ekte skall. Steinen i midten er en deilig ball av peanøttsmør-is.
Rødbet-latte
Også kalt «red velvet latte» er ikke en kaffe, men derimot en slags latte laget av kokt rødbete, kokossukker, vanilje og melk eller mandelmelk – alternativt med rødbetpulver.
Den røde grønnsaken er kjent for sine helsebringende effekter, og skal være mye sunnere enn vanlig kaffe. Drikken ser utvilsomt god ut, men det er tvilsomt om den har noe som helst til felles med sin navnebror kaffe latte.
Iskrem-bæsj
Denne humoristiske kreasjonen laget av Sweet XO Good Grief Café i Tokyo, tok umiddelbart av på sosiale medier. På japansk kalles den «Unchi-kun», en høflig måte å si bæsj.
Isen er formet som en emoji-bæsj komplett med spiselige øyne, smil og andre effekter.
Selvfølgelig servert i et toalettformet beger. De som ikke ble umiddelbart tar seg friste, kan trøste seg med at smaken er sjokolade.
Te med ostesmak
Spør du oss høres ikke dette særlig appetittvekkende ut, men te med ostesmak overbeviser visstnok de som er modige nok til å smake. Oste-te er svart eller grønn te som toppes med et osteskum laget av melk, fløte og kremost – alt dette røres sammen til det skummer, helles over teen og serveres med et dryss havsalt.
Drikken ble først oppfunnet i Taiwan, før den ble populær i Singapore og Hong Kong, og senere spredte seg til England. I London får man blant annet kjøpt ostete på den populære boble-te-kjeden Happy Lemon.
Soppkaffe
Malte kaffebønner med medisinsk sopp ble i Amerika en stor helsetrend i året som gikk. Soppen skal gi varig energi og fokus, og forhindre rastløshet som av og til kan komme som en bivirkning av koffein.
Det skal altså være en sunnere kaffe, og spesielt bra for de som fra før er sensitive mot kaffe. Noen av kaffene er tilsatt såkalt «kreftkjuke» en sopp som er en parasitt på trær, og som som skal hjelpe mot kreft og svulster.
Kaffeøl
Litt rart vil noen tenke, men kombinasjonen av kaffe og øl har blitt populært verden rundt, og stadig flere produsenter spesialiserer seg på markedet.
– Kaffens smak og aroma blander seg sømløst med flere ulike øltyper – spesielt mørk og rikt øl med mye malt, som porter, sier ølbrygger Zachary Mack til nettstedet Food and Wine.
Forskjellige produsenter har ulike teknikker. Mens noen tilsetter malte kaffebønner under ølens gjæringsprosess, tilsetter andre et liten mengde kaldbrygget kaffe helt til slutt.