Prøver noe nytt for å selge noe så banalt som vann.
Kan vann være tøft?
Om du kjenner en underfundig vellystig følelse mens du spiller Counter Strike og pekefingeren dirrer mens du meier ned fiendene og pælmer nedpå Monster har du nå et alternativ. Eller om du er en av dem som takker nei til en dram, du er såkalt «straight edge», så har du endelig et alternativ med like mye infernalsk mojo som sterkøl eller brennevin!
Dette kunne vært selskapets slogan, men den der er forfattet av oss for å gi et førsteintrykk av denne særdeles nye og veldig amerikanske merkevaren der trikset er å selge deg det mest banale produktet på jord, på en helt ny måte. «Murder Your Thirst» er merkevarens slogan. Drikken skal dog ikke være for de som ikke bryr seg om hva de drikker, for dette er fjellvann med naturlige elektrolytter og mineraler.
Vann som kjøpes i Norge bør jo være ganske ekstraordinært, da vi allerede har godt vann lett tilgjengelig i springen.
Liquid Death frir til store «subkulturer»med fokus på disipler av metal, punk og rock – den typen.
Test
Det skal mye til for å treffe slike nisjer med noe så tradisjonelt som vann. Klarer «Liquid Death» kunsstykket? Vel, det er i så fall ikke markedsføringen det vil stå på om de ikke klarer, heller det faktum at øl i mange tilfeller er bedre uansett.
Jeg spurte Trond Bie, eier av Pollination Publishing, om han kunne handle og teste vannet for oss. Fordi han bor i Los Angeles kjenner han til problemet med kvaliteten av vannet fra springen, og drikker derfor mye boksevann, helst med kullstyre og smak, mens Fiji er favoritten uten disse to egenskapene.
«Jeg er ikke helt solgt, av to grunner: dette vannet smaker for «hardt» og om man drikker en slik boks i bilen, ser det ut som man drikker øl med fare for å bli stoppet. Uansett er dette en god tørsteslukker, men jeg foretrekker Fiji. Uansett pluss for at bokser holder vannet kaldere, lengere».
«Dette at vannet smaker hardere enn Fiji som er min favoritt fordi det smaker mye mer balansert, er trolig høy pH-verdi noe som gjør vannet mer alkalisk enn de aller fleste».
Hadde du handlet?
Selv om det kanskje er noe motstridende og paradoksalt over det å skulle pakke inn noe så livgivende og vakkert som vann i en boks med hodeskaller og død, må vi uansett si oss imponerte av den visuelle markedsføringen som får noe til så PR-klisjéfylt, men sant: «folk snakker», og det om noe så banalt som vann.
Det er ikke overraskende merkevarevannet er skapt i USA, der det i det store byene spesielt har dårlig vannkvalitet. Med andre ord blir det mye handel av vann i forskjellige smaker og med og uten kullsyre. Det er nærmest sjokkerende at «Liquid Death» sitt vann hverken inneholder vann eller kullsyre med en så kraftig merkevare og salg på Amazon.
Intervju
Vi hadde noen spørsmål til mannen bak konseptet. Navnet er Mike Cessario. Cessario er både grunnlegger og sjef for Liquid Death Mountain Water.
Geir Magnus: – Å holde seg unna plast høres smart ut, men kan du forklare årsaken bak? Mike: Sjokkerende 91 prosent av plasten er ikke resirkulerbar og ender opp med å forurense havene – enda mer nå som Kina sluttet å kjøpe plastsøppel fra USA. Som et resultat sender de fleste resirkuleringsselskaper i USA bare plast til deponier i stedet for å gjenvinne. Problemet er at det koster for mye, og det er ingen som vil ta resirkulert plast. Derfor valgte vi å bruke aluminiumsbokser i stedet. Aluminium blir faktisk resirkulert fordi det er lønnsomt å resirkulere. Aluminium er også uendelig resirkulerbart og inneholder 20 ganger mer resirkulert materiale per beholder enn en plastflaske. Dette er grunnen til at vi har vårt motto: #DeathToPlastic.
Geir Magnus: – Hva var inspirasjonen for «Liquid Death»? Var det et ønske etter en merkevare å ha det moro med, eller for få alle til å drikke mer vann?
Mike: – Vi elsker helse og bærekraft, men vi elsker også metal, punk, skrekkfilmer og komedie. «Liquid Death» var en måte for oss å kombinere alt dette til ett produkt. Ved å ha det morsommere med vann, kan det få flere til å drikke det oftere.
Geir Magnus: – Men hvordan transporteres vannet fra Østterike til British Columbia? Er ikke det en miljøbyrde?
Mike: – Vi flytter for tiden produksjonen til Brish Columbia.
Geir Magnus: – Flere i Norge er sikkert interesserte i å teste – hvor handler man?
Mike: – På nåværende tidspunkt fokuserer vi på å øke nett-salget. Vi undersøker også mer tradisjonelle murstein og mørtelalternativer, og vi har allerede noen hundre direkte detaljhandelskontoer som bestiller fra nettstedet vårt.
Geir Magnus: – Mange med kjennskap til amerikansk subkultur kjenner til TV-serier som «Adult Swim» og «Metalocalypse» (som deler det visuelle utrykket). Er dette en hyllest til disse?
Mike: – Reklamen for «Liquid Death» ble faktisk produsert av min medgründer, Will Carsola, som også er skaperen av showet «Mr. Pickles» som går på Adult Swim. Vi er helt for å ta en rar og nærmest respektløs tilnærming til merkevarebygging, og Will er den perfekte partneren.