Kvinnen som postet videoen sier hun ble sparket etter at avsløringen ble postet på nett og gikk viralt. Videoen inneholder materiale som viser en ansatt hos Panera Bread som bare tar en pakke med Mac and Cheese fra fryseren, gir plastpakken et oppkok, åpner pakken og heller innholdet i en bolle før servering.
Hurtigmatkjeden fikk naturligvis en heftig dose med kritikk etter at videoen slo ned som en viral bombe på nett.
Panera Bread – Hurtigmat i USA og Canada
Panera Bread er en kjede av bakeri-cafeer med preg av hurtigmat, og har over 2000 lokasjoner i USA og Canada. De tilbyr et bredt utvalg av kaker, bakervarer og noen enkle matretter som pasta, panini, salater, supper og smørbrød.
Panera har vært populær i mange år, også for sine kaffedrikker og som en leverandør av gratis hotspots for Wi-fi. Denne videoen var derimot et skudd for baugen til denne populære kjeden av hurtigmat restauranter, og det gjenstår å se hvilke ringvirkninger denne videoen vil ha for Panera Bread og deres rykte.
Ikke overrasket over videobeviset – Fast food uten kokk
En restaurant som selger frossenmat er dårlig PR, «Men hva er det folk forventer?» sier en bruker. «Panera Bread er hurtigmat, og da kan man ikke forvente at det står kokker på bakrommet og forbereder gastronomiske opplevelser».
Slik varmer de opp maten mange tror er laget fra bunnen av:
Ble lagt ut på TikTok med overskriften «Exposing Panera».
Kvinnen som postet den gir «tommelen opp» på slutten av videoen, og kritikere var ikke sene ute med å pepre Panera Bread med kommentarer. Andre sier at dette er standard prosedyre hos alle hurtigmat kjeder og forstår med andre ord ikke at det er noen som helst sensasjon i denne videoen.
Videoen er bekreftet som genuin av en talsperson for Panera Bread, men de velger å ikke uttale seg mer om personen bak videoen.
Panera Bread hevder at deres Mac and Cheese er tilberedt sentralt med deres spesielle oppskrift utviklet av deres kokker. Produktet er videre, i frossen tilstand, sendt til de lokale restaurantene for tilberedning og salg. Talspersonen er hevder videre: «Denne prosedyren gjør det mulig å la være å benytte konserveringsmidler, som ellers ville gitt et dårligere produkt til gjestene».
Dette er derimot ikke første gang denne kjeden er innviklet i kontroverser. I 2018 har de måttet svare for lekkasje av kunders sensitive opplysninger i en stor sårbarhet på deres nettsider. Panera Bread hadde til og med blitt advart om denne sårbarheten mange måneder før lekkasjene fant sted, men feilet i å tette igjen sine egne sikkerhetshull.
I 2016 var de involvert i en rettsak etter at en ansatt hos Panera Bread hadde påført peanøttsmør på et smørbrød til en kunde som hadde allergi mot peanøtter. Det merkelige i denne saken var at den ansatte visste at kunden var allergisk.