Vi skjønner greia: det er vanskelig å selge god IPA i Norge grunnet alkoholgrensensen, og polet er som kjent dyrt og med få flasker. Det nytter ikke å handle måneder frem i tid.
Med svakt utvalg og høye priser, må bryggeriene bli dyktige bryggere av «session» IPA-er. Har de lykkes?
Relansert etter sommer-kampanje
Dette er IPA-er godt under hva en tradisjonell IPA inneholder, som ofte ligger mellom seks til åtte prosent – noen ganger helt oppe i 11 prosent, mens en «session» ofte stopper på fem prosent.
Hansa relanserer også Chili Blonde (4,7 prosent) i uke åtte på kran og i boks fra butikken, mens Mango IPA kan skaffes ute og kommer i butikkene denne uka.
Selv har vi ikke smakt Mango IPA-en (4,7 prosent) fra Hansa som selges i dagligvarebutikken, så kanskje du kan si hva du mener i kommentarfeltet? Er salgssuksessen grunnet god smak?
Juni i fjor meddelte Hansa følget om salget av Mango IPA:
– Historisk sett har vi ikke tidligere hatt en limited edition som har solgt så bra på så kort tid. Vi produserte 280 000 halvliterbokser til vårens lanseringsvindu, og butikkhyllene tømmes i rekordfart, sier Samuelsen.
«Tilbakemeldingene på øl-appen, Untappd, har også vært svært bra», bemerkes det også i pressemeldingen. Sant, i det minste langt bedre enn Chili Blonde. Se under.
Dette mener Untappd
På Untappd har Mango-øllet til Hansa Borg 3,35 poeng av 5 mulig, og med 5,971 avstemninger, en karakter som bør si noe om kvaliteten; ikke dårlig, men også langt ifra verdensklasse.
Chili Blonde gjør det langt dårligere og ender med hele 10,744 stemmer på kun 2,91 prosent av av 5.0.
Kilde:
Dagbladet