Fem gode grunner til å investere i krypto – annonse

Er du fortsatt usikker på om krypto er noe for deg? Her er fem gode grunner til å utvide porteføljen og investere i krypto.

De siste ukene har bitcoin og krypto fått et skikkelig oppsving etter at bankverdiene har rast. Frykten for at vi kan stå overfor en ny bankkrise gjør at investorer flykter til blokkjeden og bitcoin, der du “er din egen bank”. Verdens største krypto er nå opp rundt 80 prosent de siste tre månedene.

Økonomisk gevinst er kanskje målet for mange når de investerer i krypto, men for oss er det den banebrytende teknologien bak krypto, med sitt potensiale til å endre verden, som gjør at vi har så stor tro på at krypto er en smart investering for fremtiden. Her er fem gode grunner til å investere i krypto.

1. Bruksområder og adopsjonen vokser stadig

Visste du at bitcoin blir tatt i bruk raskere enn internett ble på sin tid? Før internett virkelig ble tatt imot av folket var skepsisen stor. Bill Gates, for eksempel, hadde en liten utfordring i 1995 med å overbevise David Letterman om å få seg en datamaskin og komme seg på internett.

“Hva med dette internett-greiene? Vet du noe om det? Hva er det egentlig?”, spør David. Bill Gates vet hva internett kan gjøre. Han sier “det er vilt, hva som skjer der! Det er det store, nye!”. David er skeptisk, himler med øynene og ler av selveste Bill Gates. “Har du hørt om radio? Har du hørt om lydopptaker?”, spør han ertende. Snart 30 år senere er internett en så stor del av livet vårt at vi ikke tenker over at vi trenger det. Det som er normen i dag ble tidligere sett på en fantasi ingen trodde på.

Noe annet som høres ut som fantasi? Pengeoverføringer uten tredjeparter, en bank som tilhører alle, at alle i verden har tilgang til banktjenester, valuta som tilhører alle, lynraske overføringer på tvers av landegrenser, digitale lommebøker, virtuell kunst, virtuelle eiendommer. Blokkjedeteknologi, web3, desentralisert finans og kryptovaluta, altså.

Formålet med blokkjedeteknologi er å muliggjøre løsninger som vil bidra til å endre verden vi lever i til det bedre. Det er umulig å manipulere blokkjeden, siden den er desentralisert, noe som gjør den ideell for lagring og deling av data. Eksempler på tjenester som kan revolusjoneres ved blokkjedeteknologi er trygg deling av helsedata, lagring av juridiske dokumenter, sporing av materialer og eiendeler, donasjoner og mye, mye mer.

Ikke minst ser vi at flere og flere benytter seg av krypto som investeringsmiddel. Krypto kan være en smart investering for fremtiden hvis man har troen på at det vil komme flere bruksområder og økt brukeradopsjon. I Norge er det allerede 500 000 mennesker som investerer i krypto, og det estimeres at 420 millioner mennesker verden over bruker kryptovaluta. I noen land, som El Salvador og Den sentralafrikanske republikk, er bitcoin en nasjonal valuta.

2. Krypto kan være en god måte å diversifisere aksje- og fondsporteføljen

Kryptovaluta er et spennende alternativ til aksjer og fond. Ulike verdipapirer i porteføljen gir gjerne bedre risikospredning og derfor større trygghet, og det kan være smart å inkludere også krypto i sin investeringsportefølje. På fagspråket heter det at diversifisering gir høyere risikojustert avkastning. Vi har sett et godt eksempel på dette de siste månedene, når krypto har gått opp og aksjemarkedet ned.

Likevel, siden krypto er et nytt marked og en ny teknologi finnes det selvsagt noen fallgruver. Man kan for eksempel sende penger til feil wallet, bli utsatt for svindelforsøk, eller gjøre dårlige investeringsvalg som resulterer i at man taper penger. Dette gjelder også når man skal investere i fond, aksjer, starte bedrift eller annet. Konklusjonen er at man ikke kan oppnå avkastning uten å ta risiko, men tenker man langsiktig kan man også begrense risikoen.

Vi anbefaler at du enten oppbevarer krypto hos en regulert kryptobørs med gode sikkerhetsrutiner og forsikring mot nettkriminalitet, som for eksempel Firi, eller i det som kalles en “cold wallet”.

3. Bitcoin har gitt svært god avkastning over tid

Bitcoin var den første valutaen man trygt kunne sende og motta over internett uten å være avhengig av tredjeparter, som for eksempel banker. I mai 2010 ble bitcoin brukt til å kjøpe noe for aller første gang – nemlig to pizzaer. Laszlo Hanyecz i Florida betalte 10 000 bitcoins for disse to pizzaene, som på den tiden var omtrent 400 kroner.

Tør du gjette på hva prisen er i dag?

Hvis Laszlo skulle kjøpt disse to pizzaene for 10 000 bitcoin i dag ville han betalt 3 003 026 802 kroner for dem. Det er over tre milliarder kroner.

Dette er et godt bilde på bitcoin sin prisoppgang de siste tolv årene. Selv om prisoppgangen på bitcoin har vært en god grunn til at mange har valgt å investere i krypto, er det likevel noe helt annet som gjør at denne kryptoen allerede har formet og vil fortsette å forme fremtidens økonomi betraktelig, nemlig blokkjedeteknologi.

4. Teknologien bak krypto, blokkjedeteknologi, er kraftfull og har et stort potensiale

Kanskje viktigere enn at man kan kjøpe pizza eller investere kryptovaluta (for tenk hvor mange pizza Laszlo kunne kjøpt i dag hadde han investert), er Bitcoin også en protokoll og et betalingsnettverk som er sikret gjennom kryptografi. Alle transaksjoner og data er lagret og tidfestes i det som kalles blokkjeden. Og hva er spesielt med det? Jo, det kan ikke manipuleres av noen. Ingen enkelt aktør, selskap, land eller person kan kontrollere protokollen eller nettverket.

Men hvem er det da som sikrer at alt fungerer slik som det skal? Det er oss. Personer, eller egentlig datamaskiner, over hele verden som jobber sammen.

Man kan se på en blokkjede som en digital regnskapsbok som registrerer informasjon om transaksjoner og hvem som eier hva på et digitalt nettverk, og som er lagret online på en desentralisert måte. Videre kan man bygge på denne teknologien, slik som for eksempel Ethereum har gjort.

Ethereum, den nest største kryptovalutaen i verden, muliggjør det som kalles desentraliserte applikasjoner og smartkontrakter. Disse appene, eller dAppene, “lever” på Ethereum-blokkjeden og skaper en infrastruktur for det nye internettet, Web3, bygget med blokkjedeteknologi. Det er for eksempel dette som har gjort NFT, digital kunst, mulig.

5. Ved å investere i krypto blir du også motivert til å forstå og lære mer om fremtidens økonomi

Du har jobbet hardt for pengene dine, så det er viktig at du forstår hva du bruker dem på og hva du investerer i. Krypto er fremtidens økonomi, og det innebærer så mye mer enn bare penger. Vi anbefaler at du setter deg inn i hva denne nye teknologien vil bringe med seg, og en fin plass å starte er her.

Bitcoin-bonden

«Eyvy the farmer» på X er ikke helt som andre bønder med markedsføring på Elon Musk sitt nett-samfunn og som godtar betaling i bitcoin. Det skulle det vise seg det er flere årsaker til.

Artikkelen inneholder annonselenker.

Fra markedsføring til kjøtt i Indre Østfold

Bonden handlet kyr i fjor og bruker utradisjonelle markedsføringsmetoder, og tar veldig gjerne betalt i bitcoin. Det høres ut som en tøff jobb å være bonde, spesielt fordi «Eyvy the farmer» ikke har utdanning innen landbruk, men det har ikke stoppet mannen, som har utdanning innen markedsføring og salgsledelse – det forklarer i stor grad den moderne markedsføringsformen i en bransje som ellers i stor grad er sentralstyrt med få aktører og strenge lover og regler.

«Bitcoin-bonden» med sin første batch kjøtt, utsolgt allerede før dyrene nådde slakte-bordet. Faktisk nærmer bonden seg å selge ut alt helt frem til høsten 2024.


Opp når hanen galer

«Min arbeidsdag er lang, men fantastisk. Jeg står opp når hanen galer (bokstavelig talt) og legger meg når jeg tror naboene ville kjeftet på meg om jeg bråker,» avslører bitcoin-bonden ovenfor Northern Food.

««Mellom de tidspunktene jobber jeg stort sett. En vanlig arbeidsuke mitt første år som bonde innebar ca 60 timer i min «fiat jobb», og på kveldstid snekring på falleferdig hus og låve. Helger og ferier gikk med til vedproduksjon for å finansiere gårdsdrømmen og kjøp av bitcoin

Bitcoin og lokal matproduksjon går nemlig hånd i hånd for bonden som selger direkte til sine følgere på X – som regel selges kjøttet før kua er slaktet.

Northern Food

«Fra sommeren 2022 har stadig mer av min tid gått til å lese og lære om regenerativt landbruk. Samtidig møtte jeg min nåværende kjæreste, som var på praksis i Norge nettopp på grunn av samme lidenskap. Det resulterte ganske kjapt i at jeg kjøpte en flokk med 12 storfe.

Delvis for å imponere kvinnen jeg hadde falt for, men også fordi det etter hvert ble uutholdelig å ikke være del av den fantastiske bevegelsen som regenerativt landbruk er. Oktober 2022 kom flokken til gards, som resulterte i min quote tweet «I fucking bought cows

Selger fra 10 kg

«Eyvy the farmer» selger «kjøttkasser» med et sortiment bestående av:

  • Indrefilet
  • Ytrefilet
  • Entrecote
  • Flat iron steak
  • Flatbiff
  • Osso Bucco
  • Skirt
  • Flank steak
  • Mørbrad
  • Culotte
  • Lårtunge
  • Brisket
  • Rundstek
  • Short ribs
  • Top shoulder steak

Prisene er 3500 kroner for 10 kg, 6500 kroner for 20 kg og 9000 kroner for 30 kg.

På grunn av mine felles «bitcoin plebs» ble denne runden utsolgt før dyret var sendt til slakt. Men jeg tar allerede imot bestillinger på neste runde, som jeg estimerer 2-3 måneder frem i tid. Blir det raskt mange bestillinger så kanskje jeg pusher den litt frem i tid.

«Eyvy the farmer»

Kjemper mot et råttent system

Bonden er mer enn bonde, og mer enn bare interessert i bitcoin fordi det er «den nye greia,» for «Eyvy the farmer» mener hele det økonomiske systemet folk er tvunget til å leve og jobbe i, er pil råttent og at inflasjon er snikskatt:

«Jeg aksepterer betaling i Bitcoin fordi jeg er for individets frihet. Fiat pengesystemet har siden sitt opphav vært brukt til å snikskattelegge folk gjennom inflasjon. Dette har hovedsakelig gått utover de lavere sjiktene i samfunnet, hvor bønder er sterkt representert.»

Han mener også at dette kombineres med overvåking og sensor, og at Vesten ser mot Kina:

«I nyere tid har pengesystemet vårt også blitt brukt til å overvåke, og sensurere. Dette mener jeg er feil, da jeg tror frivillig handel mellom frie individer er helt grunnleggende for et godt samfunn. I dag ser det ut som myndigheter verden over ønsker det motsatte, og utvikler digitale sentralbankpenger, eller social credit score system som vi kaller det når det er i Kina. Slik jeg ser det, er Bitcoin det beste alternativet for oss som ikke ønsker en slik fremtid.»

Det er et mylder av lover, godkjenninger og rapporteringer tilknyttet produksjon og salg av matvarer. Heldigvis er det mulig for små produsenter å bruke tredjeparter for å redusere noe av papirmølla. Når det er sagt så tror jeg vi med fordel kan forenkle byråkratiet og gjøre det enklere for nye produkter å komme på markedet. Et kjent eksempel på dette er forbudet mot salg av upasteurisert melk. Mattrygghet, som er argumentet for slike forbud, er logisk nok, men jeg synes ikke det er statens rolle å bestemme hva folk skal spise eller drikke.

«Eyvy the farmer»

Fra nesten 200 kroner i gebyr til under 10 kroner:

«Regnskapsføringsmessig er det noe mer tungvint med Bitcoin betalinger, men fordelene veier opp for den ulempen. Med Vipps vil transaksjonsgebyret på min største kjøttkasse som koster 9000 kroner blitt 171 kroner.

Den siste Bitcoin-betalingen jeg mottok hadde et gebyr på ca 9 kr, og det er dyrt i Bitcoin sammenheng. Flere transaksjoner har vært nede i et par øre. I tillegg ønsker jeg mye heller å spare overskuddet mitt i Bitcoin, som jeg vet eksakt hvor mange det finnes av nå og i all fremtid, enn fiat penger som kan skapes ut av tynne luften. Bitcoin er et paradigmeskifte, så det er viktig å presisere at folk ikke burde eie mer fiat enn de er villig til å tape.»

De vakre gårdene i Stange, Norge: Kjøp fersk mat rett fra gården

Stange, en sjarmerende kommune som ligger i den frodige regionen rundt Mjøsa, har lenge vært kjent for sine vakre gårder og rike jordbrukslandskap.

Artikkelen inneholder annonselenke.

En norsk idyll

Dette idylliske stedet er et sant paradis for de som elsker fersk mat, da det er et vell av gårdsbutikker som tilbyr deilige råvarer rett fra hjertet av Norges landbruksland.

En av de mest slående tingene med gårdene i Stange er deres naturskjønne beliggenhet. Omgitt av frodige skoger, glitrende innsjøer og majestetiske fjell, gir disse gårdene en fantastisk bakgrunn for et avslappende besøk. Mange av dem har åpnet dørene for besøkende som ønsker å oppleve den autentiske norske gårdsopplevelsen.

Det er lett å ta toget til Stange og Hamar.

Gårdsbutikker med alt du ønsker deg

En av de mest populære aktivitetene for besøkende er å kjøpe ferske produkter direkte fra gårdsbutikker. Her kan du finne alt fra nyplukkede grønnsaker og saftige bær til nyrørt honning og håndlagde oster. Kvaliteten på disse produktene er uten sidestykke, da de ofte er dyrket og produsert med ekstra omsorg og kjærlighet.

Skaff deg tilgang til VPN med premium-leverandøren NordVPN.

Gårdsbutikkene i Stange er også en flott måte å støtte lokalt næringsliv på. Mange av dem er familiedrevne bedrifter som har vært i generasjon etter generasjon, og de er stolte av å levere de beste matvarene til sitt samfunn og besøkende. Det er en følelse av fellesskap og bærekraft som gir en ekstra dimensjon til matopplevelsen.

Fredheim Gårdsutsalg er verdt besøket og har utrolig utsikt. Bilde: Trond Bie/ITavisen

Kom nærmere naturen

For de som ønsker å komme enda nærmere naturen, tilbyr noen gårder også muligheten til å delta i gårds-aktiviteter som plukking av egne bær eller besøke dyrene. Dette gir en flott mulighet til å lære mer om gårdsdrift og livet på landet.

Neste gang du besøker Stange, sørg for å ta deg tid til å utforske de vakre gårdene og gårdene. Du vil bli fortryllet av den naturskjønne skjønnheten, den ferske maten og den varme gjestfriheten som disse gårdsbutikkene har å tilby. Det er virkelig en opplevelse du ikke vil gå glipp av!

EU gir tillatelse for mennesker til å spise larver!

I annonseringen fra EUs matdepartement på Onsdag står det spesifikt at larver fra biller er trygt for mennesker å spise.

Ja, det skjer

I den samme rapporten står det «allergiske reaksjoner vil forekomme med høy sannsynlighet». Videre lesing avdekker at så lenge larvene ikke har spist noe de siste 24 timene av sin levetid, så bør de være trygge for mennesker å spise.

Rapporten legger til at larvene trenger å kokes; «for å eliminere patogener og redusere samt drepe bakterier.»

Kan brukes som en kilde til protein

Avgjørelsen betyr at larvene kan kvernes og benyttes i mange typer mat, slik som: pasta og chilli-gryte, som en kilde til protein. Dette gjelder selvfølgelig bare hvis medlemslandene i EU godtar avgjørelsen.

«Denne første EFSA risikovurderingen av et insekt som mat, kan bane vei for den første godkjenningen i hele EU.», sier Ermolaos Ververis, forsker ved EFSA.

I de kommende månedene håper EFSA at de kan godkjenne en rekke andre insekter for å bli solgt som mat til mennesker. Inkludert blant annet: larver, sirisser, fluer, bier og gresshopper. Nam nam!

Insektsbaserte og plantebaserte-proteinkilder: kan de redde verden?

EU har lenge vært svært vokale når det kommer til insektsbaserte proteinkilder som en erstatning for dyreprodukter. Faktisk så mener EU at dette blant andre tiltak kan være med på å redde verden.

I 2020 annonserte kommisjonen i EU: «Farm to Fork (F2F) Strategy» og annonserte det som et «rettferdig, sunt og miljøvennlig» program som vil fokusere på å «øke tilgangen på alternative proteinkilder slik som planter, mikrobioter, sjøliv og insekter som kjøtt alternativer.» Annonseringen fra EU poengterte at programmet ikke vil fungere uten «et skifte i menneskers diett.»

«Det å bevege seg mot en mer plantebasert diett med mindre rødt kjøtt og prosessert kjøtt, med mer frukt og grønnsaker vil redusere risikoen for livstruende sykdommer samt at det vil redusere miljøpåvirkningen matproduksjon har», hevder strategien.

Bærekraftig og proteinrik mat

Constantin Muraru fra den internasjonale plattformen for insekter som mat (IPIFF), en EU ideel organisasjon som representerer interessen for insekter i produksjons-sektoren sier at han «applauderer at både mennesker og dyr kan spise mer innsekter og sier at potensialet er enormt.»

«Akkurat nå så er EU svært avhengige av å importere kjøtt og dyrefôr, men på grunn av koronavirus utbruddet ser vi nå hvor viktig det er å gjøre jordbruket vårt mer bærekraftig», fortsetter Constantin Muraru.

«Insekter kan produseres lokalt, er veldig næringsrike og smekkfulle av proteiner. De kan også produseres i store volumer på små områder», legger han til.

Ville du spist en burger lagd av larver?

Startet som en Elon Musk-spøk – nå har Tesla lansert tequila til 2300 kroner

Tesla Tequila går fra å være en leken aprilsnarr til en realitet, den helt nye tequilaen skal koste 250 dollar per flaske. Nå kan du med andre ord kjøpe Elon Musk sin «Teslaquila» – men husk – ikke noe fyllekjøring, selv med autopilot i Teslaen din.

Journalist: Joar Are Lyngaas.

Det er jo litt rart med et bilselskap som lager alkoholprodukter, eller?

Det er jo det, fyllekjøring er noe man skal ta meget seriøst. Uavhengig av akkurat dette har Tesla altså bestemt seg for å lansere et helt nytt tequilaprodukt. «Tesla Tequila» kan du nå bestille fra Tesla sin hjemmeside, det foreløpige tilbudet er en «eksklusiv liten batch premium 100 prosent de agave tequila añejo», som du altså kan handle for rundt 2300 kroner.

(NB! Bilde)

Startet som en aprilsnarr, ble realitet

Som mange andre produkter startet faktisk dette som en spøk, faktisk var det en aprilsnarr som administrerende direktør for Tesla, Elon Musk – la på sin Twitter-profil i 2018:

Etter at denne tweeten gikk viralt søkte altså selskapet om eksklusive rettigheter på varemerket; «Teslaquila»

Foreløpig kan man kun bestille to flasker per kunde og på grunn av lovverket rundt online salg av alkohol, sendes produktet kun ut til en håndfull stater i USA – foreløpig.

Tequilaproduktet er lagd av «Nosotros Tequila», som selger sine egne tequilaprodukter for mellom 40-50 amerikanske dollar per flaske. 

Disse produktene har selvsagt ikke blitt aldret 4 ekstra måneder i eksklusive franske eiketønner, for deretter og bli helt inn i denne dødskule håndblåste flasken. Flasken er finurlig nok formet som et lyn-nedslag for å representere det elektriske bilselskapet; Tesla – best mulig. 

Vi håper at dette produktet blir lansert på verdensbasis, og vi er stort sett like begeistret hver eneste gang Elon Musk og selskapene hans bestemmer seg for å lansere et nytt produkt til markedet.

Det norske spillet «Dude, Where Is My Beer?» mobber mikrobrygg og hipstere

Da Arik Zurabian kontaktet oss og sa han har skapt et spill med navnet «Dude, Where Is My Beer?«, ble vi med en gang lydhøre.

Dette spillet ser morsomt ut

«Dette er et et humoristisk dataspill som handler om å finne en pilsner i verden av mikrobryggeri-øl og snobbete hipstere. Det vil bli utgitt på Steam for Windows og macOS den 5. november,» forklarer Zurabian til Northern Food.

Interessant. Vi lurer på om spillet virkelig er morsomt og om det har en kul stil?

Hva synes du?

Spillet beskrives slik på Steam-siden:

«Kan du finne en normal øl i en verden med påfallende smaksatt håndverksøl, og løse mysteriet om den unnvikende, manglende pilsneren, ved å bruke et nostalgisk grensesnitt til eventyrspillets gullalder?

Se traileren:

Snakk med West Coast IPA og American Black Ale-hipstere og løs ølrelaterte gåter i forskjellige stadier av fyll. Utforsk steder som en sportsbaren, et mikrobryggeri, hullet i veggen og en rockbar i hjertet av Oslo, i din søken etter å finne en pilsner.»

For et fantastisk konsept, vi håper spillet er like bra

Dette liker vi, for vi elsker pilsner like mye og trolig mer enn den jevne norske nordboer, da jeg selv holder til i USA der vi drukner i all slags IPA-er. God pilsner her importeres i hovedsak fra Tyskland og er ofte vanskelig å få tak i.

Det er meget vanskelig å lage en god pils, for smaken må være ren og spenstig, samtidig som alkoholen er langt lavere enn en IPA, noe som gjør det vanskeligere å kamuflere.

Vi avslører det marokkanske kjøkkenets hemmeligheter

Har du vært på ferie i Marokko noengang, så har du nok helt sikkert prøvd ut minst én av disse rettene. Nå skal se hva Marokkansk mattradisjon og matkultur består av, hvilke retter som spises mest og hva du kan pirre ganen med.

Mye har blitt endret med årene i Marokko, men ikke mat og tradisjoner

Da franskmennene og spanjolene koloniserte Marokko på 1800-tallet var det mye som ble endret på i Marokko, men matkulturen og religionen, er noe de tviholdt på.

Det er derfor fremdeles mulig å spise autentisk, marokkansk mat når man er på ferie i Marokko. Eller på besøk hos noen fra landet. Mat er en enorm del av den marokkanske kulturen, og en stor stolthet blant folkeslaget.

Eksotisk krydder benyttes i Marokko. Bilde: Barbara Rosner – Pixabay.

Når rettene lages, skapes de med mye kjærlighet og omtale – og det er ofte mye mat som lages om gangen.

Å komme på besøk til en marokkaner og ikke bli servert noe å spise og drikke er høyst uvanlig. 

Som oftest blir man ønsket velkommen med flere retter, ofte en hovedrett med noen mindre retter rundt. Sammen med maten får man som oftest brus, smoothie eller juice.

Store feiringer og mye mat

Feiringer i Marokko, da spesielt bryllup, holdes i store lokaler med ofte flere hundre mennesker.

I slike feiringer står maten mye i fokus, og det blir laget mye mat. Det inkluderer som oftest couscous med syv grønnsaker, eller couscous avec sept legúmes som marokkanerne kaller retten og minst én type tagine. Alt avhengig av hva bruden/brudgommen/familien ønsker.

Mat i Marokko er både eksotisk og sosialt. Bilde: TheUjulala – Pixabay.

I tillegg til mye mat, er det også en rekke ulike kaker og andre søtsaker tilgjengelig under store begivenheter.

Søtsaker og kaker er også en enorm del av marokkansk matkultur, og hvis du har vært i landet har du garantert sett en god del butikker for dette rundt omkring.

Bakerier er også å finne omtrent rundt ethvert område i alle de store byene i Marokko. I disse kan du kjøpe ferske søtsaker, nybakte brød og brødvarer og mer.

Brød er også viktig i marokkansk matkultur, da marokkanerne bruker dette til å spise med. Genialt, vi elsker jo brød også. Den eneste mattypen som ikke spises med brød, er supper, couscous og lignende.

Couscous avec sept legúmes (couscous med syv grønnsaker)

Tagine kokes i keramikkskåler. Bilde: Peggy und Marco Lachmann-Anke – Pixabay.

Tradisjonelt sett så lages couscous med syv grønnsaker, inkludert gulrøtter, kikerter og squash, men ikke alle lager den med alle syv. I store feiringer slik som bryllup, blir den laget på den tradisjonelle måten; med syv grønnsaker.

Hvilket kjøtt som benyttes i retten varierer mellom kylling, lam og okse. Kjøttet blir alltid lagt i midten av couscousen, med grønnsakene plassert rundt. Mørkt kjøtt og grønnsaker blir kokt helt mørt, slik at det nesten smelter på tunga.

Couscous hver fredag

Hver fredag spiser marokkanerne couscous. Dette er en del av kulturen deres, og de spiser sjeldens couscous utenom denne dagen. I tillegg er det som oftest bare mulig å finne dette på restauranter og caféer på fredager. Så hvis du er på ferie i Marokko og ønsker å prøve ut denne spesielle retten, så må du spise dette på en fredag! Det er lurt å gå tidlig til restauranten/caféen, da denne retten raskt blir utsolgt.

I motsetning til de fleste andre retter i Marokko, så spises couscous med skje, og ikke brød, som nevnt.

Derimot er det noen marokkanere, spesielt eldre personer, som også bruker en spesiell teknikk til å spise dette, ved å lage couscousen til en ball i den ene hånden. Dette gjør det enklere for dem å spise retten, da den kan være litt grisete. Couscous har nemlig en tendens til å falle ned når man prøver å spise den.

Når du spiser denne retten, bør du prøve å ikke puste med nesa eller munnen mens du er i ferd med å ta en bit, da couscousen er lett og kan bli blåst utover bordet. Dette høres selvopplevd ut, vi vet, men neida.

Tradisjonell Tagine servert. Bilde: Samir Biscevic – Pixabay.

Hold deg unna «restauranter»

I Marokko er det ikke anbefalt å dra til restauranter som vi er vant til i Norge. I Norge assosierer vi en vakker restaurant og pent anrettede matretter som god restaurant, og man ønsker derfor å spise der, men i Marokko er det ofte ikke så god mat på disse.

Isteden er det lurt å gå dit lokalbefolkningen går og spiser, slik som på små uterestauranter og på noen caféer.

Hvis ikke lokalbefolkningen spiser der du hadde tenkt til å spise, er det nærmest garantert at maten ikke er så god der.

Hovedbyer for marokkansk mat

Byene Marrakech og Fes er sentralene for marokkansk mat. I disse byene lager de alle de kjente, marokkanske rettene, da spesielt i hjemmet.

Marokkanerne pleier som oftest å spise hjemme med familien, og går bare ut og spiser en gang i blant. 

Marokkanske familier er ofte veldig store, og de drar ofte på besøk til hverandre for å spise. De er også veldige glade i å invitere folk til å spise hos dem, så hvis du kommer i kontakt med en marokkaner er det nærmest garantert at du vil bli invitert hjem til dem på middag. Det kan være noe å tenke på om du befinner deg i de trakter, for genuin marokkansk mat kommer du garantert til å like.

Det er spesielt en ting som gjør at norsk kaffe nå blir verdenskjent

Du er muligens klar over at etter Finland er Norge det landet i verden med den befolkningen som drikker mest kaffe.

Norsk kaffe er i verdensklasse, og har vekket stor interesse hos utenlandske kaffeelskere.

Som et eksempel, se til kaffebrenneriet Jacu i Ålesund. Her brennes det hele 60 tonn med kaffe i året. Til tross for at Jacu ikke er en kafé hvor man kan sitte og nyte kaffen, så er det mange turister som årlig kommer langveisfra bare for å smake på og kjøpe kaffen som tilbys.

Hva gjør norsk kaffe så spesiell?

Norsk kaffe er så ypperlig og god at den eksporteres til utenlandske kaféer, og flere norske gründere flytter til andre land for å tilby norsk kaffe. Blant annet kan man nyte en kopp norsk kaffe på kafé Fuglen i Tokyo i Japan, og snart også i New York i USA. Disse to kaféene eies av et lite firma som driver et kaffebrenneri med samme navn i Oslo.

Hva er det som gjør akkurat norsk kaffe så spesiell at den vekker interresse og oppsikt over hele verden? Én av grunnene er at Norge definitivt tar kaffebrygging på alvor, og respekterer råvarene fra start til slutt. De som brenner kaffen sørger naturligvis alltid for å velge de beste kaffebønnene.

Slik er Jacu sin «Etiopia Tabe Burka bærtørket»:

  • Smak: Jasmin, aprikos, jordbær
  • Land: Etiopia.
  • Opprinnelse: Uraga, Guji
  • Bønnetype: Etiopia Heirloom.
  • Prosess: Bærtørket
Jacu kaffebrenneri sender ut til hele Norge. Bilde: Jacu.

Fra kaffebønner i sør til nybrygget kaffe i Norge

Norsk kaffehistorie startet på 1700-tallet, men var forbeholdt handelsfolk og overklassen med nok penger til denne luksusdrikken. Med eksport av klippfisk til Brasil ble det returnert kvalitetskaffe til Norge, og vi så starten på en lang tradisjon av kaffeimport. Nordmenn fikk for alvor en stor kaffetørst på 1800-tallet, og det ble nå en folkedrikk for de mange.

For å bevare kvaliteten på best mulig måte, importerer de norske kaffebrenneriene ubehandlede kaffebønner fra Kenya og andre viktige kaffeproduserende. Så brennes de, men de «overbrennes» ikke, som så mange andre kaffebrennerier gjør.

Det er ganske spesielt at vi brenner kaffen ekstra lyst, og det vekker oppmerksomhet i utlandet. 

Norsk kaffe har derfor ikke noen brent og altfor mørk smak, noe både vi og utenlandske kaffeelskere vet å sette pris på.

Norsk kaffe er brent lyst og gir bedre smak. Bilde: Alexas_Fotos – Pixabay

Norsk kaffe mest populært blant europeere og amerikanere

Det er spesielt kaffeelskere i Europa og Nord-Amerika som har tørst etter norskbrent kaffe. Den skal nytes lyst for å fremheve smaken av kaffebønnene, og at den ikke gås tapt i brenningen. Det er et viktig poeng som har ført til at norskbrent kaffe har fått et svært godt rykte på seg internasjonalt. Nettopp derfor kan man finne norsk kaffe i flere land på begge disse kontinentene.

Det vi ser her i Norge de siste årene er at det har dukket opp mange lokale og små kaffebrennerier. Det er også konkurranse mellom disse små foretakene, og det er naturligvis bra for oss kaffedrikkere. Til og med turister på besøk i Norge er imponerte og ivrige etter å smake kaffen til våre lokale brennerier og kafeer.

Jacu kaffebrenneri og utsalg i Ålesund. Bilde: Jacu

Kaffe rundt ethvert hjørne i Norge

I Norge er kaféer og butikker som selger god kaffe aldri langt unna, og vi kan finne mange ulike kaffesorter fra flere land. Kvalitetskaffe er såpass populært at flere store butikker, inkludert Meny, gir deg muligheten til å velge mellom flere sorter av kaffebønner. Disse kan du så kverne med maskinen som er tilgjengelig i butikken.

Det kommer også stadig flere kaféer og kaffebar-kjeder i alle byer i Norge der du kan prøve ut nye og eksotiske kaffetyper. Blant annet kan man finne store utenlandske kaffekjeder slik som Espresso House og Starbucks rundt om i Norge. Men det er de norske kjedene, som for eksempel Dromedar fra Trondheim, Kaffebrenneriet og Steam, som er de aller beste kaffebarene her i landet. Om du for eksempel tester «dagens kaffe» på Dromedar, kommer du til å få mersmak på ekstrem kvalitets-kaffe fra trønderne.

Du vil fort skjønne hvorfor dette museet har spy-statistikk

Du vet, sånn herlig surströmming og durian frukt. Du trenger en sterk mage om du skal finne på å besøke Disgusting Food Museum i Malmø.

Velkommen inn til en helt uvanlig opplevelse

Det første som møter deg når du ankommer Disgusting Food Museum er mange ulike og motbydelige retter fra flere steder i verden.

Se på dem, og ta deretter turen til en bar der du får smake på noen av rettene og myse på en tavle med informasjon om hvor mange dager det er siden noen kastet opp sist på muséet.

Er du fristet nå? Har du vann i munnen? 

Du finner dette motbydelige matmuseet på Caroli kjøpesenter i Malmø, Sverige.

Illeluktende Tofu fra Kina kan jo være noe å smatte på. Bilde: Martin Staffa – Pixabay.

Dette kan du se på Disgusting Food Museum

Nøyaktig hva man får se på Disgusting Food Museum varierer litt: noen utstillinger er der permanent, mens noen bare er midlertidige.

De permanente utstillingene inkluderer derimot matretter som stekt marsvin fra Peru (Cuy), illeluktende tofu fra Kina, fermentert hai fra Island (Hákarl) og ost fylt med larver fra Sardinia (Casu Marzu).

Totalt finner du 80 ulike retter, i tillegg til midlertidige, eksklusive utstillinger slik som den med motbydelige alkoholtyper.

Ser ikke så verst ut dette? Spørs om hun er enig. Bilde: Concord90 – Pixabay.

3-måneders utstilling med motbydelige alkoholtyper

Den 29. august 2020 lanserte Disgusting Food Museum en eksklusiv alkoholutstilling. Denne vil kun vare i tre måneder, så hvis man ønsker å oppleve det må man være rask. Men med tanke på den nåværende situasjonen kan man jo spørre seg selv om det er verdt 10 dagers karantene i Norge deretter.

Uansett har denne spesielle utstillingen mange alkoholtyper du trolig aldri vil kunne smake på ellers, eller få høre om igjen. Én av alkolholtypene i denne utstillingen er en islandsk sauedritt-røkt hvaltestikkel øl. 

Ja, du leste faktisk riktig og det å få smake på noe slikt er en opplevelse man mest sannsynlig aldri vil få sjansen til å oppleve igjen. Må ha?

Hákarl – Fermentert hai fra Island må være midt i blinken. Bilde: Wikipedia.

Spesielle åpningstider i Korona-pandemien

Det er mange endringer som har oppstått siden pandemien oppstod. Spesielt åpningstidene til butikker, muséer og lignende. Båter og fly har også blitt innstilt og/eller kansellert som følger av dette. N

år det gjelder dette muséet for motbydelig mat, så har åpningstidene blitt endret: vanligvis er muséet åpent onsdag til søndag fra kl. 12:00 til 18:00. Nå er det kun åpnet på lørdager og søndager til samme tid. Vi vet ikke når åpningstidene vil bli som normalt igjen.

Prisene hos Disgusting Food Museum varierer fra 50 til 185 svenske kroner:

  • Voksne: 185 kr
  • Student/senior: 150 kr
  • Barn 6-15 år (kun med foreldre/verge(r)): 50 kr
  • Barn under 6 år: 2 barn gratis per forelder/verge

Det er derimot kanskje ikke noe sjakktrekk å ta med de aller yngste på dette spetakkelet.

Surstrømning – Svenskenes favoritt kan du prøve hjemme – om du tør. Bilde: Wikipedia.

Slik lager du ditt eget Disgusting Food Museum

En av de mest unike tingene ved dette uvanlige muséet er at man faktisk kan åpne sitt eget Disgusting Food Museum. Eierne av DFM ønsker å gjøre det mulig for flere rundt om i verden å få oppleve slike uvanlige og motbydelige matretter.

Nettopp derfor lar de andre åpne et slikt museum selv, så lenge man oppfyller kravene. Kravene for å opprette et Disgusting Food Museum inkluderer blant annet at man har et stort lokale, med plass til alle utstillingene, og en bar med smaksprøver, billettsalg ved inngangen osv. Man kan lese alt om dette på nettsiden til DFM.

Så hva tror du, høres Disgusting Food Museum ut som noe du vil prøve ut? Ta turen på eget ansvar – og ikke bli overrasket om du havner på spy-statistikken i den motbydelige matbaren.

En ølboks blir aldri det samme etter dette: den blir MYE bedre (når det funker)

For noen måneder siden handlet jeg min aller første ølboks der hele toppen åpnes, og ikke bare det lille tradisjonelle drikke-åpningen som stopper all lukt og derfor kveler mye smak.

Dette må vi teste!

At det har tatt meg helt nå å finne ut av at dette er smart er bare å beklage, men på min side har jeg det faktum at det er svært få øl som kan åpnes på denne måten, om man da ikke hacker det selv:

Jeg lover på alt som er hellig at dette ikke er reklame for produktet, som det finnes mange kopier av på Amazon, men så smart ser dette ut at vi må nevne det.

Jeg gikk for The Draft Top, da dette omtales som den «originale». Den selges dessuten i Norge og er patentert i USA og greier.

Øl smaker mye bedre toppløst, det kan vi bekrefte

Det er også langt enklere å helle fra slike bokser, for en komplett åpning med avrundede hjørner sørger for en kontinuerlig flyt drikke som samtidig lander i glasset uten for mye, eller for lite, skum.

Det mest utfordrende er å ikke klemme sammen boksen på midten. Derfor er tipset å holde på undersiden. Samtidig klemmer man inn håndtaket til The Draft Top, og dreier litt over en halv sirkel.

Men, og det er alltid et men: det er ikke alle bokser som er like velvillige. Sprudlevann går alltid, men av en eller annen grunn skjer dette litt for ofte med ølbokser:

Utmerket til sprudlevann med smak

Det er alt som skal til! Løsningen sørger for at det ikke er noen for form skarpt metall som kan gjør det svært ubekvemt, men lager en perfekt drikke-opplevelse som er like god som de boksene som er laget slik på fabrikken. Pass bare på å vri over halve boksen, om ikke kan det bli skarpe kanter.

Kan jeg anbefale denne selv om den ikke alltid fungerer på alle bokser som ser ut til ha tøffere metall som tåler mer? Ja, uten tvil: selv om det noen ganger kan bli litt søl, kan jeg nesten garantere at du ikke ønsker å drikke av den lille åpningen etter å ha testet: spesielt øl skal jo drikkes og luktes, og da må nesa få plass også.

Amazon åpner sin første full-størrelse dagligvarebutikk

Selskapet har nå hatt lenge på seg å teste ut systemet, da de allerede i 2017 handlet Whole Foods og satset på hjemlevering.

Historien om Amazon Go-butikker

Amazon kjøpte likegodt hele Whole Foods. Bilde: Wikepedia.

Amazons Go-butikker startet i 2018 (året ITavisen var innom), som gjør det mulig for kunder å gå inn, sveipe en app, velge snacks, tilberedt mat eller annet essensielt fra hyllene, og deretter bare gå ut. Kameraer tar seg av å spore hva hver kunde legger i kurven og belaster automatisk summen til kundens Amazon-konto.

Det hele føles nesten ut som å stjele – les alt om det da…

…vår søsterside ITavisen besøkte Amazon Go i Seattle:

Amazon Go er altså en kjede av nærbutikker i USA som drives av nettforhandleren Amazon. De har 26 åpne og kunngjorde nettoppnye i Seattle, Chicago, San Francisco og New York City fra og med 2020.

Butikkene er delvis automatiserte: kundene kan kjøpe produkter uten å bli sjekket ut av kassereren eller bruke en selv-utsjekkingsstasjon.

1400 kvadratmeter stor testbutikk

Et av Amazons mega-senter i USA. Bilde: Wikimedia Commons.

Amazon Go-butikkene ble konseptualisert og testet av et team av Amazon-ledere, som konstruerte et 1400 kvadratmeter stort supermarked i et leid lager i Seattle, før de avslørte arbeidet for Amazon-grunnlegger Jeff Bezos i 2015.

Den første butikken, som ligger i selskapets dag 1-bygning, åpnet for ansatte 5. desember 2016 og for publikum 22. januar 2018.

Flaggskipbutikken har ferdig tilberedt mat, måltidssett, begrensede dagligvarer og brennevin tilgjengelig for kjøp. En større variant, Amazon Go Grocery, åpnet i Seattles Capitol Hill-nabolag 25. februar 2020.

I mars 2020 ble et proprietært «Just Walk Out»-system tilpasset andre forhandlere – dermed kan kjøp foretas uten involvering av Amazon-kontoer og detter er foreslått for salg som lisensiert programvare.

Amazon matbutikker ligner på et vanlig supermarked. Bilde: ElasticComputeFarm – Pixabay.

Amazon Go utvider utvalget

«Amazon ferskvarebutikk vil nå tilby et bredere utvalg av produkter, slik man kan forvente fra et supermarked», heter det i Amazons kunngjøring.

«Vårt kulinariske team tilbyr et utvalg av deilige tilberedte matvarer som lages i butikken hver dag. Få nybakt brød og pizza på bestilling, rotisserie-kyllinger og varme smørbrød. Kunder kan handle et bredt utvalg av konvensjonelle råvarer, kjøtt, og sjømat, og vi tilbyr med stolthet organisk mat hele året fra Whole Foods Market.»

Dette høres ut som et langt bredere og bedre utvalg enn i 2018.

Kunngjøringen fortsetter slik: «I tillegg tilbyr Amazon Fresh nasjonale merker som Coca-Cola, Kraft Mac and Cheese. Du vil finne lokale merker som Rockenwagner Bakery og Groundworks Coffee. Dette er regionale favoritter som vanligvis ikke finnes i LA. I tillegg finner du Dukes Mayo og Ellenos Yogurt, og nye Amazon-eksklusive merker som Fresh og Cursive.»

Amazon lykkes med å implementere ny teknologi i shoppingen

Ifølge en salgsfremmende video publisert av Amazon, bruker butikkonseptet flere teknologier. Tenk datasyn, algoritmer for dyp læring og sensorfusjon for å automatisere mange av kjøpene. Kasse og betalingstrinn er knyttet til transaksjonene.

Amazon Go-appen for iOS og Android lenker til Amazon-kontoen og er den primære metoden for å betale for varer i butikken, sammen med kontanter, på noen bestemte steder.

Dette blir muligens et vanlig syn fremover. Bilde: Gerd Altmann – Pixabay.

Amazon introduserer annen teknologi

Videre får vi se Amazon Echo Show-enheter i hele butikken og en Alexa-kiosk for å gi kundeassistanse.

Shoppere kan også bruke butikkens Dash Carts, som inkluderer en innebygd skjerm og automatisk skanning. Varene du finner i butikken krysses av ved hjelp av den Alexa-aktiverte handlelisten når du handler.

Utsjekking via Dash Cart er automatisk, men tradisjonelle kasserere er også tilgjengelige. Butikken vil også tilby forhåndsbestilt hentetjeneste og fungere som et leveringsnav for Amazon Fresh-bestillinger samme dag.

Imidlertid sier den offisielle nettsiden: «Du vil finne gjennomgående lave priser på et bredt utvalg av favorittmerkene dine. Du kommer til å finne høykvalitetsprodukter, kjøtt og sjømat. Kos deg med deilig mat laget på kjøkkenet vårt. Oppdag nye måter å gjøre dagligvarehandel mer praktisk på.»

Visste du at moderne iskrem startet med foie-gras og en dame nesten ingen har hørt om?

Er man i den yngre rekke, altså 30 år og yngre, så tenker man nok at sosiale medier markerte starten på unike iskremdesign og trender. Men dette er altså ikke tilfellet. De første, ekstravagante iskrem designene ble faktisk startet for over hundre år siden.

En lidenskapelig iskremdesigner, en kvinne som het Agnes B. Marshall mestret kunsten med å skape ekstravagante iskremer.

Kvinnen bak foie-gras is var et ekte multitalent

Det er lett å tro at man lever i den gyldne tidsalderen til kreasjoner både innen iskrem, gourmet mat og drikke. Men vær klar over at perioden startet for lenge siden, og at dronningen av iskrem hadde sine verk klare for veldig lenge siden.

Iskremdronningen Agnes B. Marshall. Bilde: Wikipedia.

Agnes B. Marshall – Hvem var hun?

Agnes B. Marshall er nok ikke et navn man har hørt om tidligere, hun var jo ikke en av de man lærte om på skolen. Men dette var en kvinne med svært mye kunnskap innen matkultur, og som tok den kulinariske verden med storm mellom det 18- og det 19-århundre.

I tillegg til å være den første som oppfant moderne iskremdesign, så var Agnes også en kulinarisk entrepreneur, forfatter av kokebøker, dreven kokk og bedriftseier.

På slutten av 1800-tallet flyttet hun til Mortimer Street, hvor hun startet sin egen kokkeskole. Denne kalte hun for Marshall School of Cookery, men det var ikke mange som kjente til henne da hun først åpnet. Det endret seg derimot raskt, da hun begynte å sette annonser inn i avisene. Samme år underviste hun 5-6 klasser i uka, bestående av opptil 40 elever i hver klasse.

Iskrem og sorbet for de rike? Bilde: Flomo001 – Pixabay.

God tilgjengelighet for de rike

I begynnelsen underviste hun kun om hvordan man lager kvalitetsretter, men kort tid etter startet hun med design av iskrem. I løpet av tiden på kokkeskolen skrev hun og redigerte også et magasin kalt «The Table», hvor hun skrev om innførende om ulike retter og oppskrifter.

1800-tallet var mildt sagt annerledes enn nåtiden. Blant annet så var det kun de rike og velstående som kunne lage og oppbevare iskrem. De hadde såkalte «ishus», som var en lavteknologisk versjon av moderne frysebokser.

Imidlertid betyr ikke det at de mindre velstående ikke fikk spise iskrem. De kunne bare ikke lage det selv, eller oppbevare det over natten. Iskremen mindre velstående, eller fattige, hadde tilgang på og råd til var det som ble servert i såkalte «penny lick» glass. Dette var en slags gjenbruksglass.

Deilige sorbeter og smaker. Bilde: Stux – Pixabay.

Ekperimentering med nye smaker

Man skulle tro at eksperimentering med iskremsmaker var noe vi har startet med i mer moderne tid. At det kun ble laget «vanlige» smaker som jordbær, vanilje og sjokolade i de tidligere årene. Men allerede på 1700-tallet eksperimenterte folk med ulike smaker, da spesielt med smaker som vi kan se på som uvanlige og eksentriske i dag. Det inkluderer blant annet grønnsaker, dyrefett, kjøtt, sauser og annet snadder.

På den måten så var ikke det Agnes gjorde med iskrem helt nytt. Men det var helt noe mer nyskapende at hun fryste ned iskremen i ulike støpte former som hun hadde laget selv. Det var blant annet former av dyr, sjømat, grønnsaker osv.

Hun oppfant en unik måte å lage iskrem på som overrasket folk. Én av hennes mer kjente og eksentriske iskremer var en hun kalte for «Foie Gras à la Caneton». Denne inneholdt gåsefett, frosne egg, cayenne krydder og gelé. 

Naturligvis ble denne fryst i form av en and.

Vi nyter god iskrem – Men Agnes B. var først. Bilde: Stocksnap – Pixabay.

Direkte link mellom Agnes og kjente iskremprodukter

Agnes B. Marshall lagde også en bok om iskremen, der hun inkluderte bilder og informasjon om de ulike formene og ingrediensene.

Noe som er interessant å nevne er at mathistorikere har funnet en direkte link mellom Agnes B. Marshall og kjente iskremprodukter fra dagens utvalg. Det inkluderer blant annet hjemmelagde iskremmaskiner, iskjeks og iskrem laget med flytende nitrogen.

Hun skrev om iskrem laget med flytende nitrogen i magasinet sitt, The Table.

Navnet på Agnes sin første kokebok var «The Book of Ices», og til tross for at denne fikk strålende tilbakemeldinger fra kritikere, så ble den sjelden omtalt utenfor lokale nyheter. Hun tenkte derfor ut en ny måte å nå fram til flere på, og dro på en turné rundt i England som hun kalte for «A Pretty Luncheon». I løpet av denne turnéen lagde hun mat og prøvde ut nye oppskrifter foran et levende publikum. Mange var nysgjerrige og dette ble en stor hit blant Englands innbyggere.

Lagde ikke bare mat for de rike

Selvom Agnes B. Marshall var velstående, så var ikke matlagingskursene hennes eller maten hennes forbeholdt kun de rike. Hun lærte også middelklassen hvordan man kunne gjøre om vanlig mat til høy kvalitetsmat. Ikke bare det, hun oppfant også en iskremmaskin som gjorde det mulig å lage iskrem på 3 minutter istedenfor 20 – 40 min. I tiden etter å ha oppfunnet denne, publiserte hun så flere kokebøker.

Noe som er verdt å merke seg er at eksperimenteringen av søte iskremsmaker som Litchi og andre frukter og smaker ble mer vanlig ved starten av det 20-århundre. Kreativiteten med iskremsmaker stammer derimot fra det 18-århundre, med Agnes sine ekstravagante iskremdesigner og unike smaker. Selv om man har prøvd ut og lager nye iskremsmaker både før og etter sosiale medier, så har det altså vært vanlig å eksperimentere med smaker helt siden 1700-tallet, og mange av dem er veldig rare.

NorgesGruppen stålsetter seg for Amazon-invasjon

Jeg har brukt Amazon i USA i fem år. De gjør «for mye korrekt», for kjapt og for billig til at jeg ser for meg å kunne bytte.

Oppdatert, 1. september, 17:23:

Petter Høie jobber hos Facebook og ikke Norgesgruppen. Northern Food beklager feilen.

Oppdatert, 21. august, 07:50:

Jeg meldte feilaktig at det er penge-tak på import av varer. Dette taket er som kjent fjernet, og i stedet er det automatisk 25 prosent moms på varer fra utlandet.

Amerikanske selskap kan komme til å ta over alle deler av norsk næringsliv

Selskapet har nærmest monopol på levering til forbrukere, av alle slags produkter, kategorier og under-kategorier. Joda, det er noe økende konkurranse fra Walmart, som Bezos mange ganger påpekte under monopol-høringene i sommer, men Amazon er den eksklusive klassen selskap som ser uslåelige ut.

Mektige selskap i 2020 tilbyr et komplett økosystem. 

Det er aldri en god ting når kunden finner ut at han eller hun i praksis kun har et sted de kan finne alt fra dingser, klær og dagligevarer på døra.

En «one-stop-shop» er praktisk for kunden, men det kan skape monopol-situasjoner og dytte ut selskap som ikke fra før av er økosystem-sentraler. Da må de henge seg på giganten.

Dette er deler av Amazons suksessformel:

  • En svært langsiktig slagplan med kundefokus med et manisk jag etter de laveste prisene.
  • Selskapet ble lønnsomt for noen år siden, men er 26 år gammelt: kun Silicon Valley-kapital er risikovillig nok til å hjelpe dem så lenge uten å kreve lønnsomhet.
  • Levering dagen etter er gratis om man er Amazon Prime-medlem (1100 kroner årlig).
  • Amazon Marketplace der alle kan selge, er en App Store for produkter, bare mer åpent.

Det er to ting på denne listen NorgesGruppen har spesiell grunn til å frykte: Amazon Prime-plattformen (som inkluderer film og musikk og fungerer som lokkemat for shoppingen og holder merkevaren i folk hoder), leveranse-hurtigheten og Marketplace som det viktigste.

Bilde: Amazon Marketplace

I vårt naboland Sverige er allerede politikerne i lomma til Amazon:

Amazon klar til å entre et marked på 300 miliarder kroner

Slik oppsummerer konsernet markedet i Norge:

«Matmarkedet i Norge er på ca. 300 mrd. kroner. Av dette står tradisjonelle dagligvarebutikker for ca. 60 prosent. Pris er blant de viktigste kriteriene når nordmenn velger butikk å handle dagligvarer i. Det er først og fremst pris fra leverandør og konkurransen i markedet som bestemmer prisene i butikk og hvordan de endres.»

NorgesGruppen har over 27 000 medarbeidere – styrer mye av maten i Norge:

«NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr Meny, Spar og Joker netthandel.

NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn.

Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.»

NorgesGruppen eier blant annet disse merkevarene og til sammen er det «1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat»:

  • First Price
  • Eldorado
  • Jacobs utvalgte
  • Fiskemannen
  • Folkets
  • Fersk & ferdig
  • Unik
  • Fauna
  • Seidel

Hva er NorgesGruppens svar på Amazon Prime?

La oss lese hva Petter Høie, «Industry Lead Retail» Facebook, sier om deler av NorgesGruppens strategi:

«NorgesGruppen har forberedt seg i 5 år for å møte en evt etablering av Amazon i Norge. Nå har de lansert sin plan. Det har så langt vært veldig interessant å være med på et lite hjørne av den planen.»

Selskapet sier dessuten at de skal flytte markedsføringspengene bort fra norske bedrifter, og i stedet styre dette selv internt og bruke hundrevis av millioner kroner på annonsering hos amerikanske selskap som Facebook og Google i kamp mot et annet amerikansk selskap.

«Målsetningen er å overta 250 millioner markedsføringskroner fra tradisjonelle mediebyråer og andre tjenesteleverandører. Disse kanaliseres i stedet gjennom NorgesGruppen sine egne reklamekanaler. Annonsekronene skal benyttes både hos Facebook, Google og gjennom publikasjonene i Schibsted-systemet.»

Dette vil skade norske bedrifter som er avhengig av annonsekroner, for ikke å snakke om produsentene som neppe aldri har godt av NorgesGruppen, og spesielt ikke en gigant fra et annet kontinent.

Konsernet sier i intervjuet med DN.no at at mange norske selskap bør samle seg for å kjempe mot konkurransen, og her er utsagnet jeg stusser over etter mange år i USA:

De tror fremtiden at fremtiden ligger i butikker, selv om levering hjem vil øke noe.

Her er det to ting å påpeker:

  1. Hvorfor ikke gjøre det enklere for kunden uansett, selv om man ikke tror Amazon vil slå dem med en slik strategi?
  2. Om dette er hva Amazon virkelig skal satse på har de allerede en suksessformel – for konkurrentene er det nytt.
  3. Det blir tøft i fremtiden uansett

NorgesGruppen er ikke en merkevare – må de bli det?

En annen ting: om de tror reklame er en av grunn-pillarene til Amazon, er jeg ikke så sikker om dette er hovedåren i strategien.

Amazon har «mindshare»-monopol som Google, og trenger neppe bruke så mye på reklame for å vinne store markedsprosenter. Dessuten er Amazon en merkevare i samme kategori som Apple og Google, mens NorgesGruppen er et forbruker-anonym og grått selskap som i stedet bruker produktmerkevarer med andre navn for å selge. At de har indiviuelle butikker som driver hjemlevering er vel og bra, men det er ingen helhet der: hvorfor ikke handle hjemleveringen hos Amazon og, mens man allerede handler alt det andre?

«Logistikk» er ikke sexy, men utrolig viktig

Tilbake til dette med logistikk. Det fungerer i USA. Amazon kan dette, og kunne tappe seg rett inn i et transportsystem som allerede fungerte effektivt med flere alternativer, fra USPS, DHL, Fedex, USPS og OnTrac. Og nå har de også egne Amazon-biler for levering, mens de tidligere kjørte rundt i anonyme leiebiler.

Er du fornøyd med hjemlevering, pris og hastighet, og tror du at Amazon kan lansere dagen-etter levering her?

Det andre er at de stadig utvider: i stedet for å ha et par gigantiske lagre, åpner opp mindre distribusjons-sentre for å være nærmere kundegruppene og derfor kunne levere mer til flere, oftere.

Om NorgesGruppen har planer om å øke antallet varelagre (de har 13 nå), er det positivt, for det vil skape arbeidsplasser, om de ikke gjør det vil de ikke kunne levere like kjapt og effektivt, og står i fare for å tape om Amazon satser på Prime og kjapp levering.

Jeg tror ikke NorgesGruppen skjønner at Amazon ikke spiller for å tape (er de klare til å hanskes med tøff amerikansk forretningsstrategi?), og med så mange tiårs ekspertise på netthandel, kan det tenkes at det norske selskapet ender opp som nok en tredjepartsselger på Amazon Marketplace og derfor skader det norske arbeidsmarkedet ytterligere etter først å ha droppet å bruke markedsføringspenger innenlands.

Det kan tenkes at regjeringen i fremtiden vil ta tiltak for å gjøre det vanskeligere for Amazon å konkurrere i Norge, som å kreve at de holder seg unna visse segment eller ikke får lov å pakke sammen produkter som «låser» kunden.

Noe av dette er på linje med hva de allerede gjør, altså med lavt tak for netthandel-import før man må betale mye ekstra.

Kilde:
DN.no

Hacket Jack Daniels

Det er mye kidnapping av selskapers konfidensielle data for tiden.

Stjal 1TB med hemmelig informasjon og potensielt kritiske forretningshemmeligheter

Vår søsterside ITavisen skrev nå nylig om de store problemene kundene har hatt med Canon grunnet «ransomware» – det samme ble Garmin utsatt for sent forrige måned.

Hackerne valgte å ikke kidnappe filene

Det er ikke kidnappsingsvare denne gang dog, da tyvene stjal 1TB med data, men i stedet for å holde på dem i håp om løsepenger fra Brown-Forman, destilleret bak blant annet Jack Daniels, tilbys filene med mest verdi til høystbydende. Resten skal lekkes.

Hackingen er bekreftet av selskapet ovenfor Bleeping Computer.

Potensiell dyr sikkerhetslærepenge for Brown-Forman

Hacker-gruppen «REvil» skal ha snoket på systemene i mer enn en måned og fikk visstnok med seg konfidensiell informasjon om medarbeidere, selskaps-kontrakter, finansielle dokumenter og intern-korrespondanse.

Hackerne har allerede avslørt dokumenter fra 2009 til juli 2020.

Brown-Forman eier også Finlandia vodka

Brown-Forman er selskapet bak kjente merkevarer Jack, og dessuten Woodford, Old Forester, Collingwood og Glenglassaugh samt Glendronach, Herradura, El Jimador og Pepe Lopez tequila.

De eier til og med «finske» Finlandia vodka og Sonoma-Cutrer vin.

Kilde:
Bleeping Computer

Nok en gang hevder de at kaffe blir luksusvare i 2050

Det ser ut til å være en greie å resirkulere den samme dommedagsfrykten ovenfor kaffe-elskere, hvert år, også i 2020.

Forsvinner mye av kaffen om 30 år?

For det er jo bare 30 år til kaffen forsvinner, ifølge visse rapporter, blant annet en fra i fjor fra Fairtrade.

Det er denne rapporten Vox nå har varmet opp igjen for 2020, som en deilig kopp kaffe.

Bloggen skriver blant annet at «kaffe blir stadig vanskeligere å gro og er fra før av en notorisk kresen plante som krever helt spesielle forhold for å trives. Nå som klimaendringer varmer opp planeten, så krymper også steder som kan opprettholde gro-forholdene.»

– 50 prosent av kaffe-jordsmonnet borte i 2050

De referer også til undersøkelsen fra 2019 som estimerer at 50 prosent av landet med jordsmonnet som er nødvendig for å dyrke kaffe, er borte i 2050.

Vi er ikke helt sikre på hvilken vitenskapelig undersøkelse det siktes til, men i Fairtrade-artikkelen fra sommeren i fjor, som er det nærmeste vi kommer Vox sine påstander, intervjuer Fairtrade personer som oppfordrer til å stoppe å forurense, noe som jo gir mening, men som ikke var helt det vi var ute etter.

Fairtrade kan ha fordeler av å svartmale

Samtidig er artikkelen en reklameplakat for å få bøndene til å bli medlem av Fairtrade – om det er en god eller dårlig ting, det har vi ingen formening om (prinsippene deres om levedyktig produksjon som de hjelper å effektivisere er en bra ting), men det er ikke det samme som å kunne spå at jordsmonnet er dødt i store deler der kaffe-produksjonen nå foregår om 30 år.

Denne kaffe-bonden i Kenya frykter for fremtiden. Ifølge Fairtrade vil halvparten av jordsmonnet som fungerer for kaffe være forduftet i 2050.

En kakao-bonde mener at den globale oppvarmingen, som jo er reel, om enn kanskje ikke kritisk som endel i det politiske landskapet mener, sier at «klimaendringer er et globalt problem. Det er vi bøndene som må hanskes med det hver eneste dag. For eksempel manglet vi mat dette året grunnet heten. Produksjonen minsket også, så dette påvirker økonomien».

Uten tvil et problem for bøndene dette, men så har vel også klimaet vært den største utfordringen til bønder siden mennesket startet å kultivere jorda, og ikke et bevis for at 50 prosent av arealet for kaffe-dyrking er borte i 2050.

Kilder:
Vox
Fairtrade

KFC skal printe chicken nuggets

Dette er sci-fi!

Hvor lang tid vil det ta før dette er forbrukervare? 10 år? 20?

Klisjeen, eller slagordet om du vil, i en eller annen form av «fremtiden er her nå», brukes kanskje for ofte (derav klisje-stempelet); men er det ikke også slik at dette føles uvirkelig fremtidsaktig ut? Som om dette ikke bør kunne eksistere nå. Er vi bare alt for lite beleste om forskning, spesielt den som berører oss alle? Vi tror det er noe der, i et nyhetsbilde som er total-dominert av aggressiv politikk, løgner og bedrag.

Men nok om noe så depressivt, la oss heller tenke på fritert kylling som jo er veldig populært i USA med KFC i spissen, men som dessverre ikke er en like stor greie i Norge. Hvorfor ikke? Det er jo så godt!

Ifølge Wikipedia-siden om KFC-lokasjoner i verden, står det at kjeden prøvde seg en gang på 80-tallet på Frognerstranda, men det er også det.

3D-nuggetsene skal test-spises allerede i høst

Det høres kanskje rart ut at nettopp KFC er først med dette, men ikke så rart når man tenker på hvor enkel en nuggets er, altså et naturlig valg som første produkt å skape fra celler (og plantemateriale samt panering og krydder) med en 3D bio-printer fra et russisk selskap.

Det vil ta tid før dette når forbrukermarkedet fordi det tar for lang tid per nugget, naturlig nok, men som med ethvert stormskritt inn i fremtiden, så tar ting tid.

Det er ikke kjent når vi alle kan smake, men allerede i høst, i Moskva, skal den ekte 3D-maten testes. Det er ikke lenge til, vi er jo snart i august. Utrolig. Vi følger utviklingen i denne saken.

Kilde:
KFC

Dette er Madeira, den glemte vinen vi håper gjør comeback

Madeira er en hetvin fra portugisiske Madeira og Porto Santo, en øygruppe rett utenfor kysten av Afrika. Den kommer i mange versjoner, alt fra billig Madeira som benyttes i matlaging, tørr Madeira som fint kan drikkes på egen hånd eller de søtere utgavene som passer godt til dessert.

Billige Madeiraer til matlaging kommer ofte med tilsatt salt og pepper, og disse skal naturligvis ikke drikkes.

Derfor er Madeira unik

Madeira er i stand til å eldes nesten på ubestemt tid og er unik blant viner. Den er herlig, stemningsfull og myk å drikke.

Den oppsto på 14-1500 tallet ved en tilfeldighet. Den ble aller først brukt som billig ballast på skip som reiste på oppdagelsesferder som ofte krysset ekvator.

Etter måneder på havet i varme strøk oppdaget de at denne hetvinen hadde drastisk endret karakter og hadde blitt er herlig vin å drikke.

Såpass stor var forskjellen, at kunder som kjøpte vinen gav svært positive tilbakemeldinger om denne vinen, og således ble den populær blant mange lag av befolkningen.

Madeira kommer i fire forskjellige stiler: tørr, middels tørr, middels rik og rik.

Disse egenskapene er for det meste diktert av forskjellige druer som brukes. Det som er helt spesielt er at Tinta Negra-druen som brukes kan produsere hele spekteret av stiler og egenskaper.

Til Madeira vinen benyttes sjeldne druesorter. Bilde: Jill Wellington – Pixabay

Oppvarming under produksjon

Under den tilfeldige oppdagelsen av den gode smaken og kompleksiteten hos Madeira under seilasene, fikk produsenter nå en helt ny ide. De fant ut at oppvarming av vinen under aldringsperioden, unik for produksjon av Madeira-viner, lar dem utvikle den myke og de komplekse smakene som kjennetegner hete Madeira. I tillegg vil Madeira også holde stand flere år etter at flaskene er åpnet!

Vi snakker om en hetvin som ikke bare varmer godt i legemet, men som også inneholder smaksnyanser og paletter som den mest drevne vinsmaker vil synge sanger om og opphøye for sine omgivelser.

Som sagt så er det så og si alle lag i befolkningen som nyter Madeira, enten man er kasserer, skipsreder, arkitekt eller befal i forsvaret og sitter og styrer et radaranlegg på Kjeller. Madeira bejubles ofte og ivrig av de som har oppdaget de komplekse undertonene i denne tradisjonsrike hetvinen.

Madeira – En skjult perle. Bilde: Frank Nürnberger – Pixabay

Perfekt for livsnytere og de som ønsker å bli en

Madeiras levetid er altså resultatet av den uvanlige produksjonen som innebærer en passelig oppvarming helt til den er klar for å drikkes.

Madeira er gjerne oftest tenkt på som en dessertvin, men den er også såpass allsidig at den kan kombineres med svært forskjellige menyvalg, inkludert, men trolig ikke begrenset til salat, sushi eller mørk sjokolade.

Kombinasjonen av palettene tørket sitrus, nøttesmak og friskhet leverer en nytelse som fungerer både med, før og etter måltider.

Dette er altså en svært god ingrediens i mat, som legger dybde og glans til sauser og retter som tilberedes i panne. Den brukes også i fruktkaker og andre desserter. Men husk for all del at denne hetvinen er så mye mer, og er altfor god til bare å bruke i bedre middager og desserter.

En av de klassiske vinbarene på Madeira. Bilde: Karcsi4 – Pixabay

En av de store tapte drikkene i vår tid

Oppvarmingen under produksjonen av Madeira er ikke det eneste som er eksentrisk for hetvinen. Mange av druesortene som trives på Madeira er ganske sjeldne andre steder, for eksempel sortene Sercial, Bual, Terrantez, Negro Mol og Tinta. Den har også en ganske høy alkoholprosent, den ligger et sted mellom 17 prosent og 19 prosent.

Madeiras omdømme var på topp på 1700- og 1800-tallet. Vi vil hevde at dette er en hetvin som fortjener å revurderes både av kjennere og livsnytere, og håper på at denne unike vinen vil gjenvinne sin fordums storhet og glans, i hvert fall for de som ikke er redde for å trå utenfor de altfor kjente stiene innenfor mat og drikkekultur.

Nyt gjerne et glass Madeira og drøm om en tid da eleganse og raffinement var et levende ord som betydde noe.

Norsk metal-stjerne tjente 50 millioner på vin-salg

Wongraven Wines har nemlig endt opp med å bli en gigantsuksess for musikeren som nå er en ekte multi-millionær.

Satyr har solgt seg 90 prosent ut

Veldig mange band, spesielt i metal-sjangeren, har kastet seg over alkohol som inntektskilde, fra Metallica whiskey og øl, til Megadeth vin (og øl) og ikke minst vinen til Wongraven Wines som det siste tiåret har erobret topplistene i Norge.

Wongravens vin er det tiende største vin-merket i Norge

Tall fra Vinmonopolet avslører at vinen har gjort det svært godt. Totalt har Wongraven Wines 11 produkter hos Vinmonopolet, inkludert champagne og riesling:

Seks av de totalt 11 produktene fra Wongraven Wines.

Satser på øl

Wongraven kan altså innkassere 50 millioner kroner etter å solgt mesteparten av sin del til Vingruppen som igjen eies av Arcus.

Wongraven har jobbet hardt, og lenge før mange andre kom på markedet, og kan derfor skryte av å være på Vinmonopolets 50 mest solgte toppliste.

«Wongraven Wines er musiker Sigurd Wongravens lidenskapelige vinunivers hvor Wongraven selv samarbeider med utvalgte vinbønder om å produsere viner fra klassiske vinregioner i forskjellige stiler. Wongraven utviklet lidenskapen for vin gjennom turnévirksomhet over hele verden gjennom de siste 15-20 årene», forklarer Vingruppen på egne nettsider.

Spennende er det også at Wongraven Wines nå også satser på øl, og den første er en saison:

View this post on Instagram

This is the first Wongraven beer and it’s a Saison. 7-8 years ago I started discussions about a possible collaboration with Norwegian craft brewing pioneer, Kjetil Jikiun. Back then he was still with Nøgne Ø that he started in 2003. We were both equally ambitious and protective of our own brands. So we couldn’t figure it out at the time. Later on we looked at setting up a new brewery together, but couldn’t figure out that either. Eventually I came up with the idea that instead of a collaboration, I could hire Kjetil as a brewer for Wongraven where I would be the architect and he would build. A more distinct definition of roles was the right solution for us. Obviously we didn’t plan for a global health crisis, so it has been a very complicated start for us. Our solution has been test batches going back and forth between his micro brewery in Greece where he now lives, and the facilities at my disposal at Arcus in Norway. Not the easiest way to make beer, but we have made a very good Saison for you. This was going to be worldwide and it will be as soon as the travel restrictions are lifted, but for now, this will be in Norway only from July 3rd. Due to the alcohol percentage, the Wongraven Saison will only be available through Vinmonopolet and selected bars. There are sour ale’s and other beers on their way as soon as we can move freely. If you import beer, feel free to contact Vingruppen Norge to see if we can produce a batch of Wongraven Saison for your country. #wongraven #saison

A post shared by Wongraven (@wongravenwines) on

Satyricon var spesielt på 90-tallet et stort band. Her er Wongraven med avdøde Dimebag Darrel fra Pantera:

Kilde:
Dagens Næringsliv

Vi serverer deg grill-tipsene du ikke vil kunne leve uten

Om du er på jakt etter ideer til grillfesten i sommer, kan vi naturligvis hjelpe deg med det.

Frisk grillmat fra sjøen er sommerens vinner, mener vi, men selvsagt er det plass til pizza og haugevis av herlig topping til mange retter.

Alle elsker pølser, men ikke stopp der

For å ha det avklart med en gang: det er ikke så veldig spennende med Gilde pølser, svartstekte hamburgere eller rare soyaprodukter. Naturligvis har hamburgere og pølser sin plass på grillen, men det er jo så mye mer vi kan velge i.

Og i allefall vi som er så heldige å bo i Norge og ha tilgang til verdens beste råvarer. Med andre ord har vi alle norges muligheter til å få gourmet grill-opplevelser som kan smøre ganene og kile smaksløkene på helt nye måter.

Nydelig sjømat på grillen

Det er jo ikke noe nytt å fleske til med lekker og fersk fisk på grillen, men så er jo altså utvalget av sjømat såpass stort at det kan varieres i det uendelige.

Hva med en herlig gratinert sjøkreps på grillen, som virkelig får frem smaken av sommer og sjø. 

Nyter du det med en god vin sammen noen lystige venner, er suksessen garantert! Her trenger du ikke betale formuer på en fancy restaurant på Aker Brygge. Det er store sjanser for at du får en ny grillfavoritt om du drar på med denne saftige godbiten på grillen.

Østers gjør seg utmerket på grillen. Bilde: Free-Photos – Pixabay

Østers må ikke være rå – Nyt den på grillen

Eller hva med noen ferske østers grillet med Chimichurri?

Da griller vi østersen i sin egen saus. Det får fram et fantastisk smakspalett. Naturligvis vil de også åpne seg på grillen, og du får et ferdig måltid på noen få minutter. Hele grillprosedyren er superenkel, og du kommer til å sitte med åpen munn og spørre deg om hva som egentlig skjedde, og etter noen biter kommer du til å spekulere på om du drømmer.

Det er virkelig så enkelt, så kan du dandere østersen med valgfritt tilbehør.

Kongekrabbe for grillkonger

Det er mye som lar seg grille, og det er nesten bare fantasien som setter grenser – har du noen gang prøvd deg på kongekrabbe?

Det kan du med fordel teste, for dette er også en vinner om du liker sjømat. Her kan du velge om du vil grille den i skallet, som er enkelt og deilig. Du kan også ta ut kjøttet av skallet og legge det på grillen for å få frem en karamellisert smak.

Det vil være naturlig å toppe med franskt brød med smør og majones på toppen. Det høres vidunderlig ut ikke sant? Gå for det! Dette er nok noe du kommer til å gjenta mange ganger.

Hva med røtter og grønnsaker?

Jepp. Kjør på, for her vil vi ha frem smaker som er deilig, naturlige og sunne attpåtil.

Husk på at grillen må være så varm og sydende som mulig, da blir resultatet best, pluss at du slipper å vente så lenge. Alltid en fordel.

Rotgrønnsaker må prøves, for dette er en råvare som funker fantastisk bra på mange måter.

Et supertips er å fryse rotgrønnsaker før grilling, som for eksempel gulrot:

Under frysing vil fibrene bli sprengt, og da vil de slippe ut litt væske under tining. Når de er tint, er det bare slenge dem på grillen, og da kan du grille dem hardt uten at de blir blaute. Konsistensen vil også bli svært nydelig.

Sørg for grillen er glovarm når du lager maten. Bilde: PublicDomainPictures – Pixabay

Tips for fisk og urter

For det første, prøv å grill urter som du kan benytte til salsa og saus. Dette vil gi en herlig og dyp smak i sausen, og legger til en ekstra dimensjon.

Deretter kan du grille fisk som du har saltet litt i forveien. På denne måten vil den sette seg, og den slipper ut mindre væske under grillingen. Du kan med andre ord benytte en høyere temperatur frem til den er ferdig uten at den blir overstekt.

Ved bruk av feit fisk som laks, ørret, makrell og andre med høyt innhold av det gode fettet, kan du teste å bruke litt sukker i saltingen. Dermed vil fisken bli lett speket, og noe fastere.

Prøv 90 gram salt sammen 10 gram sukker. Resultat blir profesjonelt og nydelig!

Pizza på grillen – selvfølgelig

Som du trolig vet, så er pizza opprinnelig restemat. Men en fantastisk deilig en sådan. Dermed kan du utnytte det til det fulle og lage pizza fra gårsdagens middag eller grillmåltid.

Et lite tips om du ikke orker å lage deigen selv, er at de fleste pizzeriaer selger ferdige, ferske deiger. Dette finner du naturligvis hos din lokale pizzabaker, og disse smaker mye, mye bedre enn ferdige-deigene.

For topping, hva med å skjære pølser eller kjøttrester opp i tynne skiver og toppe med grønnsaker, tomat og ost etter behag?

Vi nevnte tidligere at du kan grille urter for å gi dem en fyldigere smak, og om du pøser på med disse på pizzaen vil det smake bra.

Sjømat og skalldyr er også perfekt på pizza, om du liker det på den måten. Bruk gjerne en hvit rømmesaus, vårløk, urter og blåskjell på – dette blir en perfekt sommerpizza!

Prøv å grille pizza med noen digge grønne vekster. Bilde: PublicDomainPictures – Pixabay

Grønn pizzasaus – for den oppfinnsomme

Har du testet grønn pizzasaus? Du kjenner den klassiske tomatsausen, og sikkert den hvite sausen med rømme eller creme fresh.

Neste gang kan du eksperimentere med sausen og fyre opp litt leken basilikumpesto eller ruccolapesto som base. 

Eller om du virkelig vil imponere, er det bare å slippe løs håret og sanke grønne vekster til din egen grønne supersaus!

Husk også å bruke sesongens råvarer på pizzaen. Bruk norsk ost  i stedet for den evinnelige mozzarellaen eller andre standardoster.

Det er alltid gøy å jakte på nye produsenter og råvarer og plutselig dukker det opp noe man ikke har tenkt på før. Et tips er å besøke tre fire andre butikker enn den aller nærmest – slik blir det skikkelig nydelig samtidig som du imponerer venner og familie.

Søte herligheter på pizza, toppet med sunn honning

Det er så mange muligheter og kombinasjoner samtidig som basen på pizza er enkel og herlig. Hva med litt søte høstgrønnsaker som rødbeter eller gresskar. Eller kjør på med litt ferske frukter som pære eller eple og kanskje litt honning? Ramsløk, strandløk og ville løker og urter er freskt og freidig.

Du kan også teste litt nydelig burot, som i tillegg vil gi deg noen gode helsegevinster som en herlig bonus. Burot vokser nesten overalt, og i stedet for å betrakte den som ugress, kan du ta i bruk dens helsefremmende egenskaper. Burot vil også hjelpe til med å holde magen frisk og den er en klassisk legende-urt som i tillegg kan gi en avslappende virkning. Hei, tror man det, så er det jo sant.

Lykke til med grillingen!

Slik overlevde Døgnvill Burger covid-krisen

I april snakket vi med Døgnvill Burger om krisen rundt covid som har slått ut store deler av restaraunt-næringen. Mange har mistet jobben, og mange har måttet legge ned, men noen har også funnet veier rundt problemet.

Burger-hungeren er tilbake hos nordmenn

“Det er klart at det er en helt ny verden der ute. Vi brukte den første uken på å samle oss og prøve å peile en vei fremover. Fra 10. til 12. mars mistet vi alle store bookinger og opplevde en reduksjon på nærmere 80 prosent på drop-in”, forklarte Tarje Haakstad til Northern Food den gang vi snakket med dem i april og covid var et langt mer presserende problem.

Haakstad forklarer nå at den lille burger-kjeden har åpnet samtlige av sine restauranter.

«Vi åpnet opp den første avdelingen rett etter påske. Vi åpnet stille og forsiktig og brukte tid på å få inn nye rutiner i forbindelse med koronaviruset. Vi brukte ca to uker på å stille oss inn og på å åpne resten av restaurantene», forklarer han til oss nå.

Haakstad sier de har vært svært forsiktige, og startet opp igjen med strengere tiltak enn hva myndighetenes minimumskrav er

Kjeden har blant annet ommøblert og satt opp maksantall per bord, samt installert pleksiglass. Haakstad sier at de fremdeles er «noe strengere enn anbefalingene men vi kommer til å legge oss på linje med resten nå som smitten er under kontroll».

Og jo, de har også lansert enn app:

«Vi har laget en bestillingsapp for de som ønsker kontaktløs servering og laget «husregler» for hvordan restaurantbesøket skal gjennomføres både for oss og for gjestene.»

Salget er også opp, og går bedre enn forventet – det er jo mange som har sittet mye inne:

«Vi har hatt en prognose på 25 prosent av budsjett i mai men endte på 60 prosent av budsjett. Vi ser at familie, uteliv og bedriftsmarkedet er noenlunde tilbake men vi merker godt at alle arrangement er avlyst. Eksempelvis 17 mai, holmenkollstafetten, VG – listen, musikkens dag o.l. Det er disse arrangementene som utgjør omsetningstoppene våre».

Tror ikke de klarer hente seg inn i 2020

«Det er stor usikkerhet om nordmenn kommer til å bruke byen i like stor grad som utenlandske turister ville ha gjort. Vi er trygge på juni men usikre på juli», forklarer daglig leder, som ikke tror de klarer å komme tilbake til normale omsetningstall dette året.

Haakstad avslører at de fremdeles jobber med å lansere produktene sine i dagligvarebutikkene, og har avslørt emballasjen:

get_footer(); ?>