EU i klorin-kylling-krig mot Storbritannia og USA

Men EU, de sier nei og mener at landet må droppe å forhandle kyllingimport med USA.

EU mener Storbritannia er nødt til å spille etter EUs konkurranse-regler

Hvordan EU kan bestemme dette nå som landet er uavhengig er usikkert, men EU uttaler at de ønsker Johnson ikke skal inkludere kyllingen i handelsforhandlingene med USA.

USA ønsker å eksportere slik kylling til Storbritannia som verdens største fjærkre-produsent.

Greia her er at de neppe kan tvinge Storbritannia, men fordi en ny helse-paragraf er signert av EU og godtatt av alle medlemsland, kan de gjøre det vanskelig og presset er definitivt sky-høyt.

Klorin-vasket kylling – er det noen som vil handle det, da?

EU sier mener at «gitt unionen og Storbritannias geografiske nærhet og økonomiske gjensidig avhengighet, må det planlagte partnerskapet sikre åpen og rettferdig konkurranse og omfatte robuste forpliktelser for å sikre like vilkår

Uansett hvor farlig slik kylling er eller ikke er, høres det motbydelig ut. Og, som kapitalister, må Johnson og Trump også spørre seg det viktigste spørsmålet: ønsker folk å handle det?

Kilde:
The Guardian

VI BESØKTE GRILL’EM ALL: smaks-eksplosjoner i heavy metal-«kjeller» i California

Burgersjappa i Alhambra, CA, rett ved rikmanns-området Huntington i California (som igjen er utenfor Los Angeles), byr på et sted man ikke forventer å oppleve i et noe oppgradert strip-mall område.

Grill ‘Em All sine burgere er fett-raketter som eksploderer i smak

Navnet er stjålet fra Metallicas Kill’Em All album, naturligvis, og du gjetter korrekt om det er samme type musikk som spilles mens man venter i kø på å bestille, for kø er det selvsagt på en søndag. Dessuten; det håndplukkede øl-utvalget er på toppnivå.

Heldigvis er det endel å se på, og lytte til, i et ganske trangt lokale som sporenstreks bør ha størrelsesoppgradering som første prioritet (kanskje først etter at sjefen har gitt medarbeiderne tilsnakk som svært uhøflige, og det helt uten grunn… vi lover).

Bli med inn:

Grill ‘Em All ligger i et område man overhodet ikke forventer noe som dette, der naboene er større amerikanske kjeder med snittkvalitet. Skiltet opplyser om at dette stedet serverer gourmet burgere. Bilde: Northern Food
Stedet er neppe besøkt av mange nordmenn, men jeg var delvis happy for å være en av de få. Stedet er ikke helt ukjent, men heller ikke en kjede og dermed noe unikt i Los Angeles-området. Bilde: Northern Food
Vel inn i et lokale som oppleves like trangt som det ser ut. På siden, bak menyen, finner man ytterligere sitteplasser og kanskje en bar. Vi vet ikke, da vi ikke turte oss å nærme oss området i frykt for å møte en av medarbeiderne (som vi heller ikke så servere drikke, så vi vet virkelig ikke). Bilde: Northern Food.
Alle som vet litt om musikk-sjangeren metal vet at navnene her er stjålet fra kjente band. Vi gikk for en Napalm Death, som utrolig nok også er navnet på en av våre absolutte favoritt-band: Napalm Death. Bilde: Northern Food.
Til høyre for disken har innehaveren, som trolig er en kar i 30-åra som fikk penger av far fra Huntington til å betale for det dyre lokalet, gjenskapt kjeller-looken fra California på 80- og 90-tallet. Spesielt om man hørte på metal, hadde langt hår og surfa. Har du sett Hesher? Bilde: Northern Food.
Her er den: NAPALM DEATH! Først og fremst: en utrolig god burger. Like god som den ser ut som. Legge merke til den herlige cheddar-osten og den store burgeren som uten tvil er designet og produsert på egenhånd hos Grill’Em All. Øllet er en Enter Night pilsner fra Stone Brewing som faktisk er en av de aller best amerikanske pilserne vi har smakt (tyskerne er fremdeles best, men Stone skuffer aldri). Bilde: Northern Food.
Etter 80 prosent fullført følte vi oss helt ferdige med burgeren som vi ikke trengte frites til, og det samme gjorde vi med opplevelsen etter et over-snittet merkverdig oppførsel fra personalet. En helt unødvendig slutt, men vi anbefaler å ta turen om du skulle være i området, eller kjenner noen som bor i kjøreavstand Bilde: Northern Food

– Se, her er vår vakre, råtne burger

Dette med bildet av den 20 år gamle fast food-burgeren som ikke råtner, tar aldri slutt og er nærmest som en liten klisjé å regne.

Burger King skryter av at burgeren deres råtner: – Det er vakkert

Men denne gang er historien snudd på hodet: Burger King markedsfører nå at «»mugg også kan være vakkert», kombinert med bildet av en råtten Burger King Whopper, dag 28.

Markedsføringspoenget her er at kjeden mener at kvalitetes-ingredienser råtner, tilhørende teksten "dag 28: det vakre med å ikke bruke kunstige koserveringsmidler".

Burger King sier at konserveringsmidler, farge- eller smakstilsetninger forsvinner fra all mat snart

«…For å vise at burgerkjeden nå fjerner alle kunstige konserveringsmidler. Sammen med Norge har også mange andre europeiske land og USA faset ut kunstige tilsetningsstoffer.

I tillegg har kjeden fjernet kunstige farger og smakstilsetninger fra de aller fleste produkter på burgermenyen, samt tilbehør.»

– Vår Whopper er helt uten kunstige konserveringsmidler, farge- eller smakstilsetninger. Snart vil all maten vi serverer utelukkende ha ekte ingredienser. Dette er noe vi er stolte av, sier administrerende direktør i Burger King Norge, Rune Sandvik i pressemeldingen kjeden sendte ut denne uken.

Det er ikke kun kvaliteten på maten som styrer råtningsprosessen

Det er morsomt de gjorde dette stuntet nå, for Northern Food har tidligere skrevet om temaet før, nærmere bestemt den klassiske McDonalds-burgeren som ble glemt, oppdaget mange år senere og ser ut som ny. La oss se hva vi kan finne – jo, her:

«Anne Christensen er “Director of Field Brand Reputation” for McDonalds, altså hun har i oppgave å motsi artikler som dette og spinne PR.

Hun uttaler at det i visse tilfeller, om burgeren oppbevares tørt, så vil den som annen mat ikke råtne. «Med de korrekte parameterne så råtner vår burger som annen mat ville ha gjort».

“Uten tilstrekkelig fuktighet – verken i maten selv eller i miljøet – kan det hende at bakterier og mugg ikke vokser, og derfor er nedbrytning usannsynlig. Så hvis mat er eller blir tørr nok, er det lite sannsynlig å vokse mugg eller bakterier eller brytes ned.”

McDonalds ble backet opp av Donald W. Schaffner.

Schaffner har doktorgrad i mat og forsker på dette, og melder at McDonalds uttalelse er helt korrekt og at han hadde sagt det samme, men med forbehold om at han ikke kjenner omstendighetene til hvordan burgeren ble lagret.

Uansett sier vi ikke nei takk til Burger Kings initiativ, selvsagt ikke – vi håper dette vil løfte produktene deres.

– Arbeidet med å fase ut kunstige konserveringsmidler, farge- og smakstilsetninger fra produktene våre, har pågått over lenger tid. Ekte burgere smaker bedre, enkelt og greit, sier Sandvik.

Kult Sandvik, vi ser frem til å prøve oppdaterte Burger King, men hvorfor tar det så lang tid å fjerne noe?

Jägermeister er ikke religiøst støtende!

Men det grunnleggende må du vite.

Derfor er logoen et kors

Historien går mer eller mindre slik: belgiske Helgen Hubert (800-tallet) likte å jakte så mye at han en gang droppet God Fredag, en viktig dag for katolikker og kristne generelt.

Hubert jaktet en hjort denne dagen, men i det han skulle til å sette inn dødsstøtet, begravde det stolte dyret øynene i Hubert (ifølge historien), og frem dukket det plutselig opp et stort, glødende kors sentrert over hjortens gevir.

Bildet illustrerer Helgen Hubert. Bilde: Mast-Jägermeister SE.

Hjorten talte til Hubert som kjapt endret livsstil, ga bort alle pengene sine etter konas død, flyttet til Maastricht i det som nå er Nederland og ble prest.

Utrolig merkevarebygging som fremdeles presterer

Nå er du rustet til å skjønne hva det hele greier seg om, litt bedre. Og nei: selskapet som produserer drikken har ingenting med Hubert å gjøre på den måten at det er slekt eller noe slikt – det var Curt Mast som startet alkoholproduksjonen slik vi kjenner dem i dag, i Tyskland i 1935.

Jägermeister – nå også som iskaffe, av alle ting. Produktet er foreløpig ikke i Vinmonopolets vareutvalg. Bilde: Mast-Jägermeister SE

Nå til sakens kjerne.

En sveitsisk dommer har nemlig bestemt at selv logoen har et kors i seg, og "hedrer" en helgen, så er ikke dette krenkende "for de religiøse overbevisningene av visse forbrukere i Sveits", som det "Sveitsiske føderale instituttet for åndsverk", mener.

Instituttet prøvde å stoppe produsenten fra å bruke logoen på andre ting enn klær og selve flaskene.

Det fikk de ikke medhold i, og Mast-Jägermeister SE kan med andre ord bruke logoen på alle produkter de måtte ønske.

De fleste forbinder ikke drikken med den kristne tro, er dommen

Det er også interessant å høre begrunnelsen til dommeren som ikke nekter for at logoen kan få en til å tenke på kristendom, men at merkevaren er så gammel at de aller fleste i hovedsak tenker på alkohol når de ser logoen.

Dommeren mener uansett at merkevaren har «svekket sin religiøse karakter», noe som også gjør det mindre sannsynlig at man forbinder merkevaren med annet enn en dram eller to i løpet av helga.

Kilde:
Swissinfo

Kan de løse plast-problemer med plastkopper på nett?

En rekke store kjeder er med på ideen, men det er en liten kaffe-bar i San Francisco som er en av de som er aller først ut i pilot-prosjektet.

Gigantene sponser kopp-prosjekt

Koppene er i hovedsak produsert av plastikk og innbakt i dem er en RFID-brikke, eller en QR-kode, for å holde styr på dem.

Lånekopper med forskjellig funksjonalitet og design. Fra topp venstre: CupClub, ReCup, Muuse. Bunn fra venstre: Colombier, Footprint og SoluBlue. Bilde: closedlooppartners.com

Det er stor-selskap som står bak dette (via prosjektet «NextGen Cup Challenge«), Starbucks Corp. og McDonald’s Corp., så spørsmålet er om dette kun er merkevarebygging for å få kundene til å vende tilbake til samme butikk eller kjede?

Og, siden de er laget av plastikk, og er relativt rimelige, kommer folk til å bruke og kaste dem? Håpet er at kundene i stedet skal levere inn koppene når de er ferdige med dem, slik at den kan vaskes. Det er dessuten et annet triks på lager også.

Solublue sin kopp som er en biologisk nedbrytbar kopp:

En plantebasert Solublue-kopp. Bilde: solublue.com

Slik fungerer Muuse

Du tenker kanskje fremdeles «hvorfor bruke disse koppene, jeg resirkulerer uansett?».

Jo, dette er trikset mange butikker kanskje velger i fremtiden: man velger størrelse på Muuse-koppen, laster ned appen og taster inn kort-detaljer, og scanner deretter QR-koden på koppen. På den måten slipper man å betale ekstra for tilbehøret, og det beste: kunden får 25 cent rabatt på drikken – men kun om de kommer tilbake som kunde og scanner QR-koden igjen.

Om man mister koppen eller ikke leverer den tilbake innen fem dager blir man belastet for 15 dollar (140 kroner) på kredittkortet som er registrert i nevnte app.
Bilde: closedlooppartners.com

Kopp med nett-tilkobling

Men tilbake til den lille kaffebutikken, navnet er Andytown Coffee Roasters, for de har nemlig valgt Muuse-koppen som vant testingen for San Francisco. Slik ser den ut:

Kilder:
Bloomberg
Eater

Disse norske restaurantene er nå å finne på den eksklusive listen

Først og fremst: det er fire nye spisesteder med to stjerner og syv med en, i den oppdaterte guiden som har vært mye omtalt i fjor, også av andre grunner som ikke hadde noe direkte med mat å gjøre.

Sven Erik Renna har nå to stjerner

Blant den norske som nå kan skryte av to stjerner, er RE-NAA fra Stavanger, drevet av Sven Erik Renaa, høyre topp:

Alchemist fra København med Rasmus Munk er årets nykommer, mens Jordnær fra Gentofte i Danmark med Eric Kragh Vildgaard i spissen har to stjerner som norske Renaa kan skryte av.

Fire nye norske med en stjerne – 11 totalt i Norge

Men så begynner det å bli virkelig moro for Norge, for litt ned på siden og vi finner en haug med nye norske opplevelser guiden mener er god nok til følgende:

Bare, Bergen (nykommer)

Omakase by Vladimir Pak, Oslo (promotert opp fra Michelin Plate)

Speilsalen, Trondheim (promotert opp fra Michelin Plate)

Under, Lindesnes (nykommer)

Her er alle de norske restaurantene med en eller to stjerner:

Kilde:
Michelin Guide

Valentine cookies: Gjør det selv og unngå klisjeene med uendelig kreativitet

Adams Extract, et selskap fra Texas, liker også å hevde at de er opphavsstedet til denne fantastiske smaken og fargen.

Uansett hvem som står bak, så jeg elsker jeg det, og det er alltid noe jeg ser etter når jeg besøker lokale bakerier i USA.

Herlig myk, romantisk rød

Selv om jeg elsker kake, er det som regel en enkel cookie jeg som oftest griper etter. Kjenner du deg igjen?

Red Velvet Cookies med en litt annen glasur-vri. Gjør som du selv vil!

Derfor ble jeg også ekstra glad når jeg fant, og testet, en myk og rød fløyels-cookie akkurat i tide til Valentinsdagen!

Selv om denne oppskriften krever naturlig kakaopulver for å gi den ekte rødfargen, fant jeg ut at ved å legge til rød konditor-farge gir dette ønsket effekt også – og; kremost-glasur komplimenterer denne cookien perfekt.

Slik lager du «Red Velvet Valentines Cookies»

  1. Juster ovnsplaten til øvre midtre og forvarm ovnen til 180 grader.
  2. Rør sammen mel, kakao, natron og salt sammen i en bolle. Bruk en stativmikser og miks 112 g myknet smør og sukker på middels høyt til massen er blekfarget og «fluffy».  
  3. Tilsett egg, fargelegging og vanilje – visp alt sammen (dette tar rundt 30 sekunder).
  4. Reduser hastigheten til laveste mulige, legg til halvparten av melet, tilsett deretter rømme for å kombinere ingrediensene. Til slutt: tilsett det resterende melet og bland!

Bruk en liten til mellomstor iskrem-skje, legg deigen på forberedte ark med rundt 5 cm. mellomrom fra hverandre.

Bak cookiene i ca. 16-18 minutter (eller til midten av cookien er satt), og sørg for å rotere dem halvveis gjennom bakingen.

Etter at du har tatt dem ut av ovnen, la de kjøles på stekeplaten i cirka 5 min., og overfør dem deretter til et brett med luft under, slik at de kjøler seg ned.

Glasur! 

Bruk en ren og tørr mikserskål og rør sammen kremost, 56 g smør og de resterende mengdene med ½ ts vanilje på middels til lav hastighet til de er ett.

Reduser hastigheten, og tilsett konfekt-sukkeret til det er glatt. Øk farten til middels høy og rør sammen til den er lett og luftig.

Det er nå du kan bli kreativ, dekorere som du ønsker, og til slutt: nyt med din kjære!

Alt du må vite om whiskey

Grovt sett deles det inn i whiskey, rye, bourbon og scotch, og disse fire hovedtypene avhenger av en rekke forskjellige ingredienser, prosedyrer, geografiske skiller og mange andre aspekter.

Hva består whiskey av?

Avhengig av hvem du spør, er whiskey laget av korn, gjær, vann og tid. De vanligste kornsortene som brukes til å lage spriten er bygg, mais, rug og hvete.

De fleste whiskey-er rundt omkring i verden har en base med enten bygg eller mais.

Ofte blir produkter bedre når du vet hva som skal til for å levere det, vi håper denne guiden gir deg samme følelse.

Et utvalg gode whiskeyer til deg. Bilde: Bruno Glätsch

Hvordan lages whiskey?

  • Varmt vann tilsettes kvernet korn som lager en “masse” som deretter kokes, og de enzymene (som tilsettes i form av malt-korn eller syntetiske enzymer), starter deretter å fortære stivelsen og omdanne det  fra korn til sukker.
  • Deretter tilsettes gjær til massen og blandingen begynner dermed å gjære og den levende gjæren eter alt sukkeret. Disse sukkerartene forårsaker dermed en slags utskillelse av CO2 og forskjellige typer alkohol. Dermed fullføres ferdigstillelsen av denne prosessen – det tar fra 3 til 7 dager.
  • Den ferdige væsken er en slags destillert øl. Ølbryggere ville ha karbonisert væsken, flasket den og dermed tatt ferie. De som derimot destillerer sprit har en mye lengre vei å gå.
  • Mester-destilleren tar denne ølen og setter det i en potte eller en sylinder, og dermed destilleres denne ølen flere ganger avhengig av hvilken type whiskey som skal lages. Hver gang denne væsken destilleres så forsvinner flere av de “dårlige” alkoholene, og “hjertet” av miksen esktraheres, nemlig ren etanol. Vann tas også bort for å gi den destillerte væsken høyere styrke.
  • Når man har ferdigstillet destilleringen, settes alkoholen i tønner, som regel eiketønner, og eldes dermed i to til tredve år i snitt.
  • Disse tønnene mikses så sammen for å skape en spesiell smaksprofil for den spesielle whiskey-en som lages. Whiskey-en settes deretter på flasker og er dermed klar for å lage et eventyr i våre ganer.

Oversikt over hovedtypene av whiskey

Om man ikke helt er i vater på alle typene av whiskey, så vil du nå være i stand til å banke i bordet med knallharde fakta. Så du bare er 100 prosent klar over de fire hovedtypene av denne sofistikerte og hovedsakelig maskuline drikken, om den drikkes «neat», vel å merke.

Vær klar over at dette er en grov inndeling og at whiskey deles i flere undergrupper, blant annet og for eksempel om det er «Blended» eller «Single Malt».

Vi skraper bare i overflaten her i denne introduksjonen av kultur-fenomenet. Vi har vært inne på dette i en tidligere artikkel her på Northern Food, men dette bør du kunne så gjerne les det om igjen!

Blue Label er Premium Whiskey for kjennere. Bilde: Watcharapong Hongsaeng

Whiskey

Hovedforskjellen mellom whiskey, rye, scotch og bourbon er geografisk, men det er noen forskjeller mellom ingredienser og stavemåte.

Lagavulin smaker av mye torv, men på en verdensberømt måte.

Om du er for eksempel spør etter whiskey i Irland vil du få servert (Irish) whiskey, mens du i England vil få servert scotch om du spør etter whiskey. Du kan på en måte si at begrepet whiskey er et paraply-begrep for alle typer.

En hyllet og billig nok inngangsbillett til god blended whiskey; Johnnie Walker Black Label.

Om spriten er laget i Skottland, Canada eller Japan, benyttes stavemåten whisky. Om den er destillert i USA eller Irland benyttes whiskey som stavemåte.

Scotch

Scotch er rett og slett whisky som er destillert i skottland, og som sagt, det kan være flere undergrupper av denne, slik som Single Malt eller Blended.

En klassisk Scotch Whisky, The Glenlivet.

Rye

Rye refererer enten til amerikansk «Rye Whiskey» som må være destillert fra minst 51 prosent Rye eller kanadisk whisky som kan enten inneholde Rye eller ikke i produksjonsprosessen – bare så det er klart som blekk.

Bulleit er en veldig hipp Rye i USA, og har vært det i noen år. Den inneholder 95 prosent rug og 5 prosent malt bygg. Den vant beste Rye whiskey i 2014.

Bourbon

Når det gjelder bourbon så er det loven som gjelder! Det er heftige kriterier som bourbon må oppfylle for å være vaskeekte vare.

Først og fremst: bourbon kan kun destilleres i USA!

Knob Creek er koster nesten fire ganger mer enn Jack Daniels, men er det som foretrekkes av mange som har drukket mer enn jack’n’coke.

Det er føderale standarder som gjelder for identitet for hva som er og ikke er bourbon. For at en whiskey skal kalle seg bourbon, må dens masse, inneholde minst 51 prosent maiskorn. Resten av “mosen” blir vanligvis utfylt med malt, og enten rug eller hvete.

Mosen må destilleres med 160 proof eller mindre og legges i tønnen ved minst 125 proof, og den må ikke inneholde tilsetningsstoffer. Destillatet må lagres i et nytt forkullet eikefat.

– De sa jeg ville dø, men jeg kurerte corona-viruset med whisky og honning

Briten hevder nemlig at han kurerte viruset med kombinasjon «whisky og honning».

Lærer i Kina nektet medisiner

Connor Reed bodde i Kina i tre år (han er opprinnelig fra Llandudno i Nord-Wales). Da han fikk pustevasker og ikke ble kvitt en slitsom hoste, ble han innlagt på sykehuset i to uker.

Briten forklarer han ble sjokkert da han fikk beskjeden av legene, naturlig nok, og trodde han kom til å dø.

Det mest sjokkerende er likevel ikke det at han fikk meldingen, som er noe av det verste man kan høre, men reaksjonen som medførte at han kurere situasjonen med varm whisky og honning.

Kanskje det var honningen?

«Jeg brukte masken som hjalp meg å kontrollere hosten slik at jeg kunne drikke varm whiskey med honning til jeg var tom», forklarer Reed til The Sun, og legger til at «det er en gammel kur, men det ser ut som det gjorde susen.» Jaggu sa man bestefar.

Men hva i all verden sa doktorene? Et viktig poeng med historien er at Reed nektet å ta antibiotikaen han fikk resept på fordi «han ikke ønsket å ta medisiner». Vel, ikke den typen medisin han liker, later det som.

Wuhan i Kina der han bodde er mer eller mindre en spøkelsesby ifølge Reed, med mangel på fersk frukt (et av de første sikre tegnene på svak logistikk). og masker for å beskytte mot det farlige viruset. Oppdager politiet borgere uten maske i det offentlige rom, blir de arrestert.

Kilde:
The Sun

Hansas øl-favoritt vender tilbake

Vi skjønner greia: det er vanskelig å selge god IPA i Norge grunnet alkoholgrensensen, og polet er som kjent dyrt og med få flasker. Det nytter ikke å handle måneder frem i tid.

Med svakt utvalg og høye priser, må bryggeriene bli dyktige bryggere av «session» IPA-er. Har de lykkes?

Relansert etter sommer-kampanje

Dette er IPA-er godt under hva en tradisjonell IPA inneholder, som ofte ligger mellom seks til åtte prosent – noen ganger helt oppe i 11 prosent, mens en «session» ofte stopper på fem prosent.

Hansa relanserer også Chili Blonde (4,7 prosent) i uke åtte på kran og i boks fra butikken, mens Mango IPA kan skaffes ute og kommer i butikkene denne uka.

Selv har vi ikke smakt Mango IPA-en (4,7 prosent) fra Hansa som selges i dagligvarebutikken, så kanskje du kan si hva du mener i kommentarfeltet? Er salgssuksessen grunnet god smak?

Juni i fjor meddelte Hansa følget om salget av Mango IPA:

– Historisk sett har vi ikke tidligere hatt en limited edition som har solgt så bra på så kort tid. Vi produserte 280 000 halvliterbokser til vårens lanseringsvindu, og butikkhyllene tømmes i rekordfart, sier Samuelsen. 

«Tilbakemeldingene på øl-appen, Untappd, har også vært svært bra», bemerkes det også i pressemeldingen. Sant, i det minste langt bedre enn Chili Blonde. Se under.

Dette mener Untappd

Untappd har Mango-øllet til Hansa Borg 3,35 poeng av 5 mulig, og med 5,971 avstemninger, en karakter som bør si noe om kvaliteten; ikke dårlig, men også langt ifra verdensklasse.

Chili Blonde gjør det langt dårligere og ender med hele 10,744 stemmer på kun 2,91 prosent av av 5.0.

Kilde:
Dagbladet

Søkte om å få drikke øl på bussen mot «sosial angst» i stedet for hund

Floyd Hayes fra Brooklyn liker øl. Nå søker han hjelp til å kunne drikke øl uansett hvor han er grunnet sosial angst.

Øl som støtte mot sosial angst?

Så glad er han i drikken at han registrerte «beer» som støtte på usaservicedogregistration.com i det håp om at han endelig kan nyte en øl uansett hvor han er, og spesielt steder der det er ulovlig for andre å drikke alkohol, blant annet på bussen.

Hayes forklarer:

» Jeg har hatt problemer med å prøve å ta halvliterne på offentlige busser og til forretningssteder, så jeg hadde ideen om å få den registrert».

Øllet det ble søkt om er en 4,7 dl. «session IPA» (en IPA med lavere akoholprosent enn normalt, og ofte under 5 prosent).

Hund ikke tillatt i blokken, så han fant på noe annet

«Jeg har ikke lov å ha hund i bygningen min, så jeg trodde et emosjonelt støtte-øl ville være mer passende. Det hjelper med å lindre angsten min og er en kostnadseffektiv måte å håndtere stress på. ”

Videre forklarer han at:

«Det er et deilig øl med en relativt lav alkoholprosent på 5 prosent, og kan derfor konsumeres uten å hindre hånd-øye-koordinering, mental evne eller skjønn.»

Dessverre for Hayes er ikke prosessen så automatisk som den måtte ha vært for å få dette stuntet gjennom; det er nemlig personer i andre enden som må godkjenne dyrene, og uten papirer fra legen er det heller ikke mulig.

En representant for «USA Service Dog Registration» sier at han kan prøve dagen lang, men at øl ikke er et godkjent støtte for emosjonelle problemer.

Kilde:
Ale Street News

Dette er helt nye Grandiosa – feirer 40 år

Perfekt: siden du allerede vet hvordan du kutter den perfekte pizza-en, kunne ikke nye Grandiosa komme på et mer passende tidspunkt.

Vegetar og pepperoni-varianter

– Vi har latt oss inspirere av to av de største smakene i pizzaverden, nemlig mozzarella og pepperoni, og gitt dem en norsk vri tilpasset vår nye pizzabunn, sier kokk og kulinarisk leder Marius Niva i pressemeldingen.

pizzagrandiosatynnbunn
«Stranda på Sunnmøre og er toppet med norske råvarer», melder Orkla i pressemeldingen som samtidig avslører at det er en økende trend at nordmenn spiser alene. Bilde: Orkla

– Grandiosa Tynn Bunn er en lett og smaksrik pizza som gir en behagelig metthetsfølelse. Med herlige smaker, hvorav en er vegetar, på en sprø og saftig bunn, tror vi denne pizzaserien vil falle i smak hos mange i Norge, sier markedssjef Ingrid Rønneberg Næss. 

Å spise alene er en sterk økende trend i Norge, ifølge Orkla

Orkla skyter av intet mindre enn «ny teknologi» som gjør den nye Grandiosa-serien mulig, for disse har ekstra tynn og sprø bunn.

Krydret inn i pressemeldingen er en langt mer depressiv statistikk, nemlig at det er en økende trend at nordmenn spiser alene:

«Ny teknologi på Grandiosa-fabrikken på Stranda har gjort det mulig å lage den ekstra tynne og sprøe bunnen. Grandiosa Tynn Bunn er også litt mindre enn de klassiske Grandiosa-variantene. Den passer derfor perfekt også for de som spiser alene – som er en sterkt økende trend i Norge.»

Kilde:
Orkla

Slik ser det ut i Louis Vuittons restaurant

LVMH er på en nærmest historisk luksus-handle-mani etter å ha handlet Tiffany & Co. for 149 milliarder kroner sent i fjor.

Det ser ut som vi kunne ha hatt det trivelig hos Le Café V fra Louis Vuitton

Selskapet er på offensiven på andre måter også, ved å åpne en restaurant i flaggskip-butikken i Osaka, Japan.

Yosuke Suga får ansvaret for maten hos Louis Vuittons Le Café V:

View this post on Instagram

* intense moment * #sugalabo #sugatavie #taipei

A post shared by sugalabo_inc (@yosuke_suga) on

Hos Le Café V vil man på toppen av bygningen nyte retter av den Japanske kokken Yosuke Suga.

Åpner den fjerde Tiffanys-restauranten

Og det er ikke nok for dem: de skal også åpne «The Tiffany Blue Box Cafe» i Harrods, Londons mest kjente og luksuriøse shopping-center.

Navnet er ment å tas bokstavelig da cafeen er designet til å få deg til å tro du sitter inne i en kjente blå boksen fra Tiffanys med edle juveler:

Flaggskip-butikken i The Blue Box Cafe-serien ligger i New York. Den lokasjonen gjenåpner i 2021.

Av mat vil man kunne velge mellom røkte lakse bagels, Manhattan vafler og avokado toast – alt servert i Tiffany-farget porselen (som kan handles hos Harrods).

Jun Aoki-designet Louis Vuitton-arkitektur i Ginz, Tokyo, shoppingdistriktet:

Det verdenskjente smykke-merkevaren fra New York, og som er hele 182 år gammel, har fra før av cafeer i Hong Kong, New York City og Shangha.

Den fjerde «The Tiffany Blue Box Cafe» åpner i februar.

Kilde:
Food & Wine

Slik skjærer og kutter du pizzaen perfekt

Det gjør nordmenn til folkeslaget som spiser mest frossenpizza* i verden.

Det er ni og en halv frossenpizza i året per nordmenn det, og husk at det kun 5,3 millioner av oss.

Det er flere måter å kutte seg til perfeksjon

Dette er et faktum som har vært godt kjent i god stund, og siden vi alle kutter opp veldig mange pizzaer i året (noen av oss flere enn andre), er det smart å vite hvordan man gjør det mest elegant og på den beste måten slik at bitene ser herlige ut, og at man sørger for at ost og fyll forblir på hver bit.

Matematikere utfordrer deg til å kutte pizza-en slik

  • Som alltid må redskapene være i god stand, og pizza-skjærer er en kniv, og som alle kniver må den kunne kutte deigen og alt det andre herlige du har på (inkludert pepperoni som kan være litt vanskelig – du merker fort om kniven er sløv med disse pølsene.) Kjøp derfor en av god kvalitet først som sist (vær ærlig: hvor mange har du handlet siden du klarte å steke din egen pizza uten mamma?), og sørg for å slipe den minst en gang i måneden.
Ifølge matematikerne er dette den aller beste måten å fordele pizza-bitene på, men for å oppnå dette trenger du en skarp kniv og ferdigheter over snittet. Fortell oss hvordan det gikk. Bilde: Arxiv.
  • Har du ingen pizza-skjærer eller rett og slett foretrekker kniv? Om sistnevnte er stemmer er du sikkert klar over at kniven bør være stor (rundt 20 cm.), og at man forsiktig hever den opp og ned, stillestående, der du ønsker å kutte. Og dette er kanskje det viktigste: vent til pizza-en har vært ute av ovnen litt om du velger kniven. Årsaken er at osten kan feste seg til sidene om du er for ivrig.
En «Outdoorchef pizzahjul» til rett under 200 kroner. Bilde: Outdoorchef.
Du har sikkert sett en slik en før, men har du en hjemme? Avbildet: Checkered Chef Pizza Cutter Sharp Rocker Blade With Cover. Bilde: Checkered Chef.
  • Saks! Jepp, du leste riktig: student/tur-trikset. Har du en saks for bruk på kjøkkenet, kan det være en kjapp måte å fordele pizza-en på, men pass på som med kniven og la osten slappe av litt før du sakser bitene etter at den er ute av ovnen. For pizza-er med mye fyll er ikke saks den beste løsningen, da fyllet kan falle – du må jo løfte litt på pizzaen for å komme under den (se hysterisk video under). Det finnes også dedikerte pizza-sakser om man ønsker å gå helt inn for denne metoden – dette er trolig det mest norske kjøkken-redskapet som er oppfunnet:
Snobbene ser ned på slikt, men hvem bryr seg?

Kommentarene er det beste med denne:

Kanskje har du sett et verktøy du ikke har testet tidligere, eller helt glemt å slipe den? Har du et bedre verktøy eller en helt genialt metode vi ikke har fått med oss? Hør fra deg i kommentarfeltet!

Kilder:
Food & Wine
Arxiv (PDF)

Prøv en utrolig enkel egg-rett mot depresjon

Egg og frokost er en klassisk frokost-komponent, spesielt på dager der vi ekstra med tid, som søndager. Det er det lite som slår med en god kopp kaffe.

Men, glem ikke eggene de andre gangene i uken.

Egg som en start på dagen er genialt, og det stopper ikke der

For egg, spesielt hvis de er frittgående og er hormonfrie kyllinger, er en god kilde til sink og kan bidra til å regulere blodsukkernivået.

Dette er Stephen. Staut, ikke så smart, men veldig gode (men små) egg med masse god sink. Dette er typen Silky kylling fra Kina. De er flotte å ha hjemme. Bilde: Northern Food
Hvorfor er det viktig å kontrollere blodsukkernivået? Har du noen gang følt deg nedenfor og plutselig kommer på at du ikke har spist på seks timer? Bingo.

Unngå berg- og dalbane-blodsukker for enhver pris

For det er en direkte kobling mellom dårlig blodsukkerkontroll og depresjon eller muligheten for å føle seg litt nedpå, spesielt på vinteren.

En annen ting som er lett å glemme er selve matlagingen som gjør at du tenker på andre ting enn de som kanskje gjør at du føler deg nedfor.

Og, mens vi er inne på det: hvorfor ikke skaffe noen kyllinger og ha i bakgården om du kan? De legger egg, er supre kjæledyr og er enkle nok å ta vare på.

Denne retten kan lages vegetarisk, men bruk spinat som en erstatning i stedet for poteter eller dårlig kjøtt som kan være høyt i karbohydrater og vil høyne blodsukkeret ditt for kjapt og for mye.

Denne er utrolig enkel å lage – slik gjør du det

  1. Spray en kasserolle for å unngå at det fester seg
  2. Fordel skinke i bunnen av kasserollen
  3. Smør den ene siden av hver brødskive; skjær brødskivene i terninger
  4. Arranger smørbrødterningene på toppen av skinken; legg lag med ost over brødterningene
  5. Visp melk, egg, sennepspulver og salt sammen i en bolle; hell over laget med ost.
  6. Dekk fatet med aluminiumfolie og sett i kjøleskap i 8 timer eller over natten
  7. Forvarm ovnen til 175 grader. Fjern aluminiumsfolien fra gryten
  8. Stekes i forvarmet ovn til osten er smeltet og eggene er satt i midten, ca 1 time

Bedre enn chai og tar kun fem minutter for to

I stedet for å løpe til kjøkkenskapene for å finne frem det jeg trenger for å bake den nyeste sjokoladedesserten, prøver jeg sunnere og kjappere alternativer. Nyåret er jo dessuten hektisk.

En oppkvikker uten koffein

Og, jeg har undersøkt hvordan mat påvirker meg – ikke minst humøret.

Gjett hva? Jeg har forelsket meg i «Golden Milk» der en av de viktigste egenskapene er at dette bare tar tar 5 minutter for to kopper.

Varmt eller kaldt, det er opp til deg.

Herlig malt gurkemeie.

Gurkemeie har noe fantastisk i seg

«Gylden melk» er en tradisjonell indisk drikk som har sine røtter i Ayurveda. I sin enkleste form er det en blanding av varm melk og malt gurkemeie.

«Golden Milk» har nærmest ikke sikker i seg, men smaker samtidig søtt.

Også kjent «haldi doodh», er gylden melk kjent for sine helbredende, betennelsesdempende egenskaper (ikke alle er enige, selvsagt), hovedsakelig takket være curcumin som er å finne i gurkemeie.

Gurkemeie har blitt brukt i ayurvedisk medisin i tusenvis av år i forhold til pusteproblemer, leddsmerter, tretthet, fordøyelsesproblemer og mer.

Her er oppskriften; prøv den, vi tror du kommer til å elske den.

Slik lager du «Golden Milk»

  1. Tilsett i en liten kasserolle, kokosmelk, mandelmelk, malt gurkemeie, malt ingefær, kanelstang, kokosnøttolje, svart pepper og søtstoff etter eget valg (jeg tilsetter vanligvis 1 ss (15 ml) lønnesirup. Dette er mengden i den opprinnelige oppskriften/ juster hvis du endrer mengden).
  2. Visp sammen og varm over middels varme. Varm til det er varmt å ta på, men ikke kokende – ca 4 minutter – visp ofte.
  3. Skru av varmen og smak til du er fornøyd. Tilsett mer søtningsmiddel etter smak eller mer gurkemeie eller ingefær for intens krydder + smak.
  4. Server umiddelbart, del mellom to glass og la kanelstangen ligge igjen. Best når den er fersk, men rester kan lagres tildekket i kjøleskapet i 2-3 dager. Varm opp på komfyren eller mikrobølgeovnen til den er varm er igjen.

Leverte kjøtt til fastfood på Østlandet – stengt av Mattilsynet

Mattilsynet vedtok at selskapet ikke lenger får oppbevare animalske produkter på egne fryselagre.

Over og ut for stor-leverandør

Mattilsynet har en rekke ganger vært i kontakt med bedriften, noe som avsløres blant annet her.

12. desember kom konklusjonen fra tilsynet: selskapet respekterer ikke matregelverket og «evner ikke å følge regelverket».

Håvard Johansen, seksjonssjef for seksjon mat, avdeling Oslo, Asker og Bærum, ser alvorlig på saken.

Klager ikke på vedtaket

Tilsynet har nå fjernet Kjøttsentralen fra godkjente selskap i kategorien «Kjøttdeig, kjøttforberedelser og mekanisk separert kjøtt».

Mattilsynet opplyser samtidig at selskapet ikke har klaget på vedtaket

Kilde:
Nationen

Kun en energidrikk har mer koffein enn de andre – slik får du i deg mest av det

Det var forbudt i Norge, og bortimot eneste måte å få tak i de sølvblå boksene var å smugle dem med seg fra Sverige, eller å gå innom en viss frisør i Oslo og spørre etter «Blå hårspray» før man blunket tre ganger til ekspeditøren.

Kun en energidrikk inneholder mer enn 32mg koffein

De få som hadde smakt de ulovlige boblene fortalte om en eller annen kjemisk effekt som skulle oppstå hvis du blandet med vodka, og hvordan det skulle gi en slags narkotisk rus.

Dette var naturligvis en gavepakke til journalister som skodde seg på storslått panikk, og den ene avisa etter den andre advarte om den livsfarlige blandingen.

Slik markedsføring er vanskelig å slå og merkevaren var derfor en suksess lenge før de en gang hadde kommet i hyllene. Omsider måtte derimot også Norge bøye seg etter EUs bestemmelser og tillate salg av energidrikker. Likevel knep myndighetene igjen og nektet Red Bullens innmarsj.

Det var derimot ikke selve koffeinet som fikk Mattilsynet til å se rødt, men mengden vitamin B6 som måtte senkes for at drikken skulle få slippe til i norske dagligvarebutikker. Og når dette skjedde i 2009, ble også energidrikk-slusene åpnet for fullt.

Det vi fant ut er at fellesnevneren for samtlige energidrikker, bortsett fra Nocco med 55mg, stopper på 32mg koffein.

Vi finner ikke noe lovverk om et slikt makspåbud, men Mattilsynet la ned et forslag om en slik begrensning på 32mg pr 100ml tidlig i fjor.

Idag har enhver liten kiosk et enormt utvalg energidrinker, og tilbudet er til å gå seg vill i. Her er et knippe av de mer vanlige:

Red Bull

Verdens mestselgende energidrikk, med en årlig omsetning på nesten 7 milliarder bokser.

Originalt kommer den fra Thailand hvor den først ble introdusert i 1975, den gang uten kullsyre.

Det var i 1984 at det virkelig tok av da den ble importert til Europa og lettere modifisert av en østerisk fyr med et skarpt øye for business.

Typisk Red Bull-markedsføring:

Dietrich Mateschitz er i dag blant de 100 rikeste personene i verden, med en formue beregnet til godt over 170 milliarder kroner og en kjæreste som er 32 år yngre enn ham selv, uten at det har noe som helst med hverandre å gjøre.

Red Bull kommer etterhvert i et mylder av forskjellige smaker med og uten sukker, men felles for de alle er at de inneholder 32 milligram koffein per desiliter.

Den er forøvrig fortsatt fast inventar på de fleste Thailandsk strender, da gjerne solgt sammen med en bøtte full av sprit.

Battery

Finsk fjernsynsteater er idag et begrep som beskriver noe trist og uendelig kjedelig, så for de som faktisk husker hvordan NRK likte å torturere publikum med denne «underholdningen» kommer det kanskje ikke som en kjempeoverraskelse at Finnene også står bak Battery.

Om dette faktisk fungerer får være opp til hver og en, men det er kanskje ikke helt tilfeldig at den finske filmbransjen har fått et tydelig oppsving siden Battery kom på markedet?

Burn

Et produkt av Coca Cola med dertilhørende reklamepenger som en gang gjorde Burn til Norges bestselgende energidrikk. Om den fortsatt er det finner jeg ingen tall på, men det er ingen tvil om at de har et godt grep om norske forbrukere.

Koffeininnholdet er også her 32mg per desiliter, så det er ikke noe bedre eller dårligere enn de ovennevnte.

Men Burn kjører hardt med sponsing av snowboardsporten og har stått for en dokumentarfilm med bl.a. Terje Håkonsen.

Det skal derfor gå an for hardbarka patrioter å finne i det minste et lite hint av lokal tilknytning.

Burn sponser ting som dette:

Jeg tviler dog på at drikken gjør at du presterer særlig bedre i løypa, men den funker sikkert ganske greit som en oppkvikker på after-ski.

Monster

Jeg er ikke helt sikker på akkurat hvem de skal være slemme mot og tror heller ikke at lovnaden om dårlig oppførsel gir meg lyst til å gi dem penger.

Instagram-profilen har ingenting med energidrikk å gjøre, i utgangspunktet:

De hevder også å gi «et kick som er det dobbelte av en vanlig energidrikk» men koffeininnholdet er fortsatt 32mg per desiliter, altså akkurat det samme som de fleste andre.

Man kan derfor undre hvem dette monsteret egentlig er ment å være, men mest sannsynlig refererer det til deres egen markedsføringsavdeling.

Rockstar

På tross av hva man kanskje skulle tro, så har disse absolutt ingenting med det famøse spillstudioet bak GTA å gjøre.

Det skal derimot foreligge en avtale mellom de to firmaene om at ingen av de skal krysse inn i hverandres bransjer, slik at spillstudioet aldri vil lage energidrinker og energidrinkselskapet aldri vil lage dataspill.

Som sine konkurrenter har også Rockstar en tendens til å kaste penger etter forskjellige ekstremsportutøvere, men de har også gjort sitt for å fremme kvinnelige kurver i form av sine «Energimodeller» som da altså er tradisjonelle bikini-babes du finner på deres Instagram.

Koffeininnholdet er også her 32mg per desiliter, så dette er mest drikken for folk som liker pupper.

Og det er nok ikke en helt ubetydelig markedsgruppe…

Powerking

Nederland er kjent for en ganske liberal tilnærming rusmidler, men når det kommer til koffeindrikker virker det som de kjører samme løpet som konkurrentene.

Akkurat som de fleste andre inneholder også Powerking 32mg koffein per desiliter, og de har ellers lite å komme med annet enn prisen.

Det er rett og slett er gammaldags billigprodukt som gjerne er å finne enda rimeligere over svenskegrensa.

Powerking er ikke de beste på Instagram, blant annet fordi de ikke har profil der.

Coca-Cola Energy

Selv om Coca Cola Company eier flere av de ovennevnte, så besluttet de omsider i 2019 å komme med et eget Cola-produkt som inneholder koffein.

Også her er mengdeforholdet 32mg per desiliter, så kjernegruppen må nok være de som fra før av ikke hadde nok med Cola-avhengighet, men følte de trengte en ny last i livet.

Hvis du er av typen som liker å blande ut dårlig rom med cola så kan dette sikkert gjøre helgene enda morsommere, men personlig vil jeg da heller anbefale å bruke pengene på litt bedre rom som smaker så godt at den ikke trenger å blandes ut.

Nocco

Nocco star for “No Carbs Company” og disse forsøker sådan å selge seg inn som spesielt tilrettelagt treningsnarkomane som teller karbohydrater.

Det er også aminosyrer og vitaminer oppi der som visstnok skal være godt for muskelbygging og restituering, så hvis ønske om 6-pack var blant nyttårsforsettene dine er det denne du skal gå for.

Boksene har også et høyere koffeininnhold enn konkurrentene med 55 mg per 100 ml, så den anbefales derfor ikke for barn eller gravide, og sikkert heller ikke folk som generelt sliter med å sove.

Da alle ovenfor er å finne i de fleste kiosker og dagligvarebutikker i hele landet, eksisterer det også noen litt heftigere alternativer man får bestilt på nett.

Death Wish Coffee påstår selv å være «verdens sterkeste kaffe» og med et innhold av 126 mg koffein per desiliter så ligger det kanskje noe i hodeskallen på emballasjen?

Skal man tro anmeldelsene på Amazon så har drikken også hjulpet forbrukere med å rive i stykker kjøkkenvegger og dessuten kuttet ned på amfetamin-budsjettet, så her skorter det altså ikke på gode salgsargumenter.

Smaken skal likevel være overraskende rund og god, så hvis navnet faktisk holder det den lover så er det kanskje ikke den verste måten å dø på?

En helt vanlig kaffe

Selv om koffeindrikker har nytt godt av all fryktpropagandaen fra 90-tallet og bruker det til sin fordel når de markedsføres som ekstreme batterimonster, så er virkeligheten likevel den at en helt vanlig kopp kaffe gjerne inneholder dobbelt så mye koffein.

Vanligvis ligger en kaffekopp på rundt 50-70 mg koffein per desiliter, og en espresso kan holde helt opp til 300 mg per desiliter.

Så hvis du liker å holde hodeskaller, batterier, monster, snowboard, og finsk fjernsynsteater adskilt fra drikken din, så vil jeg påstå at en god gammeldags sort kaffe gir en uendelig mye bedre opplevelse på alle måter.

Likevel kommer det fortsatt stadig nye artikler om den «skremmende effekten» av energidrikker og grusomme historier om hvor farlig disse skal være.

Noen mener det er skadelig for hjertet, andre sier det kan føre til depresjon, mens enda nye påstår det skal være sterkt avhengighetsdannende og dessuten gi deg elendige tenner. Det har vært snakket om å sette aldersgrense på energidrikker i flere år, men enn så lenge er det fortsatt fri flyt.

Hvis noen derimot skulle finne på å skru av energikrana igjen så vil koffeinboblene muligens også bli like spennende som de en gang var i forbudstida.

Er Michelin-guiden bare tull?

For flere stjernekokker har sett seg lei på maset og kravene fra Michelin i en mat-bransje der «food trucks» er langt mer sidestilt super-dyre resturanet-opplevelser i dyre lokaler.

Mange kokker har tonet ned lokalene sine etter at de ga blaffen i Michelin for et mer balansert liv, da guiden også anmelder selve spisestedet.

Har Michelin Guiden mistet sin relevans i 2020?

Det var en tid det ikke var slik, og at alle restaurantene måtte se like eksklusive ut som maten de serverte, og derfor med ditto prislapp på maten som allerede var dyr, for ikke å snakke om dyr leie.

Den ferskeste Michelin-feiden er mellom guiden og Marc Veyrat, kokken Michelin mente jukset med cheddar i en souffle. Veyrat tapte rettsaken og omtalte samtidig restaurant-guiden som inkompetente og med «dårlige folk».

Også er det Magnus Nilsson som serverte sitt siste måltid på Fäviken i desember med begrunnelsen om at han var sliten og ønsket å bruke mer tid med familien. Nilsson nevner ikke Michelin direkte, men siden Fäviken hadde to stjerner har han garantert merket presset han også.

Må jobbe livet av seg i et år før Michelin kommer på besøk

Mye av presset kokkene kjenner på stammer fra det faktum at de må ofte må forberede seg et år i forveien før Michelin-kritikerne kommer på besøk for å finne ut hvor mange stjerner spisestedet skal belønnes med – problemet er at kokkene, som allerede har veldig mye å gjøre, ikke vet nøyaktig når de kommer. Det kan bli i overkant stressende og angst-fylt.

Franske Sébastien Bras orket ikke mer i 2017, og ba om å bli utelatt fra den kommende oppdateringen av mat-guiden.

Sør-Koreanske Eo Yun-gwon gjorde en annen vri, og ville ha seg frabedt å ha resultanten sin listet i guiden i det hele tatt, og han saksøkte når de likevel inkluderte Ristorante Eo.

Til syvende og sist ønsker kjendis-kokkene en mer balansert hverdag, og det å ha en stjerne eller maks antall stjerner, tre, er neppe like hipt blant foodies på Instagram som før nettet.

Folk vil oppdage mat på egne premisser og ikke styres av et hemmelig jury som spiller sitt eget spill.

Enig eller uenig?

Kilde:
CNN

Det er sjokkerende mengder sukker i kaffe-drikker – Starbucks en storsynder

Saken er at kunder hos for eksempel Starbucks som bestiller kaffedrikker med plantebasert melk som ikke er meieriprodukter, for eksempel havremelk eller mandelmelk, drikker mye mer sukker enn de er klar over.

Kunder er svært ubevisste over mengdene sukker de tyller i seg ifølge ny forskning.

«Action on Sugar» – Vaktbikkjer for sukker

«Action on Sugar» – en veldedig organisasjon basert på Queen Mary University i London, sier at oppfatningen er at veganske alternativer er sunnere, men at mangelen på merking av produkter, betyr at folk drikker mer sukker enn de er klar over.

Velforeningen analyserte sukker og kalori innhold i de største tilgjengelige størrelsene på 124 varme sjokoladedrikker og 79 sesongmessige kaffedrikker fra High Street kaffekjeder over hele Storbritannia.

Informasjon fikk de fra nettstedene til Caffe Nero, Starbucks, Costa, KFC, Greggs, McDonalds, EAT, Leon og Pret. De så på data både for kumelkdrikker og melkealternativer. 

De fant at sesongbaserte drikker, som julekaffedrikker, inneholder nesten like mye sukker som tre bokser med Coca-Cola, og nesten alle de største tilgjengelig produktene i den største størrelsen inneholder uhorvelige sukkermengder.

Kaffe Latte er det mange som liker – Søtt og godt. Bilde: StockSnap

Starbucks: en sukkerversting

Videre fant de ut Starbucks sin «Gigant-størrelse» «Signature Caramel Hot Chocolate» med kremfløte ved bruk av havremelk hadde det høyeste sukkerinnholdet i alle de undersøkte varme sjokoladedrikkene. Den inneholder hele 23 teskjeer, eller 93.7 gram sukker og sinnsyke 758 kalorier. Det tilsvarer fire hvite sjokolader og jordbærmuffins fra Tesco, som er en vanlig dagligvarebutikk i Storbritannia.

Den sesongbaserte latte-drikken med mest sukker er Starbucks Pepperkake Latte med havremelk i stor størrelse, som inneholder mer enn 14 teskjeer sukker og 523 kalorier.

En vanlig stor Starbucks Latte med havremelk har mer enn syv teskjeer sukker og 350 kalorier, mens en stor Starbucks Latte med mandelmelk inneholder bare tre teskjeer sukker og 121 kalorier.

Kaffebarer benytter ferdig søtet alternativ melk

Katharine Jenner er kampanjedirektør i Action on Suger og sier:

“Kunder som leter etter melkealternativer kan bli sjokkert over å få vite at mange kaffebarer og cafeer benytter ferdig søtet alternativ melk, siden ernæringsinformasjon ofte er veldig vanskelig å finne – kun med informasjon tilgjengelig på nettsteder, eller ikke i det hele tatt”.

Nesten en tredjedel (27 prosent) av produktene var direkte sammenlignbare med en lignende studie i 2016 hadde rett slett økt sukkerinnholdet i drikkene.

En standard vaniljelatte fra KFC hadde 19 gram sukker i 2016, men inneholder nå 26 gram. Kjeden Costa derimot hadde redusert sukkerinnholdet i noen produkter med mer enn 50% siden 2016.

Viktige poeng om sukkerforbruk

Vær oppmerksom på sesongbaserte kaffedrikker – de er sukkerverstinger. Bilde: StockSnap

Registrert ernæringsfysilog Holly Gabriel fra Action on Sugar, forklarer at “det er sjokkerende at så mange High Street-kaffekjeder setter sine kunders helse i fare med overlegg, til tross for at Public Health England (PHE) har satt seg mål for reduksjon av sukkerforbruk”.

Videre sier hun: “kafeer og kaffebarer må ta mye større grep for å redusere nivået av sukker og deres porsjoner. De må fremme sukkeralternativer og stoppe deres helse-ødeleggende agenda”.

Professor Graham MacGregor, styreleder for Action on Sugar har sagt at det er viktig at den neste regjeringen forplikter seg til målet om å halvere fedme hos barn innen 2030. Starbucks har sagt til The Independent: “Alle drikkene våre kan tilpasses, som for eksempel som ved å be om den minste størrelsen, be om skummet melk og mindre eller ingen kremfløte”.

Starbucks sier videre: “For å gjøre det enklere for kundene å ta informerte valg, er ernæringsinformasjon også tilgjengelig i butikken, på vår mobilapp og på nettet. Vi er opptatt av å redusere sukker i alle våre drikker”.

Det kan være, men det er tross alt kundene som sitter med makta. Så lenge vi godtar mengder med sukker i stedet for å kreve alternativer slik som Stevia, kommer dette til å fortsette.

get_footer(); ?>