Slik overlever en McDonalds-burger i 20 år

Du har helt sikkert hørt om «eksperimentet» tidligere: en person glemmer igjen eller med vilje lagrer en hurtigmatkjede-burger for så å finne ut at den ser fersk ut flere år senere, om enn med lukt av papp.

Glemte 1999-burger i jakkelomma

David Whipple fra Utah er en av disse som handlet en burger juli 1999, men aldri kvittet seg med den, men dette var ikke i gruppen eksperimenter: Whipple glemte burgeren i en jakke.

Jakken befant seg først i en bil for deretter å bli hengt opp i et skap.

Mange, mange år senere og jakken ble gitt bort, og det var da kona til Whipple fant burgeren fra 1999, og den hadde ikke råtnet.

McDonalds får ofte høre det, men denne gang har de rett

Med dette som følge er det mange som roper etter McDonalds og sier «ha-ha» da hurtigmat er den laveste kulturelle mat-formen.

Men, dette stemmer ikke helt, da dette også kunne ha hendt burgere fra andre kjeder og restauranter.

Anne Christensen er «Director of Field Brand Reputation» for McDonalds, altså hun har i oppgave å motsi artikler som dette og spinne PR.

Hun uttaler at det i visse tilfeller, om burgeren oppbevares tørt, så vil den som annen mat ikke råtne. "Med de korrekte parameterne så råtner vår burger som annen mat ville ha gjort".

«Uten tilstrekkelig fuktighet – verken i maten selv eller i miljøet – kan det hende at bakterier og mugg ikke vokser, og derfor er nedbrytning usannsynlig. Så hvis mat er eller blir tørr nok, er det lite sannsynlig å vokse mugg eller bakterier eller brytes ned.»

Dette sier professoren

Men stoler vi kun på McDonalds PR? Nei, det gjør vi ikke, men denne gang blir de backet opp av en uavhengig part; Donald W. Schaffner.

Schaffner har doktorgrad i mat og forsker på dette, og melder at McDonalds uttalelse er helt korrekt og at han hadde sagt det samme, men med forbehold om at han ikke kjenner omstendighetene til hvordan burgeren ble lagret.

Både Utah og McDonalds-burgeren er tørr

Schaffner forklarer dessuten at fordi McDonalds steker burgerne sine «well done», så vil dette tørke ut burgeren og fjerne de aller fleste mikro-organismene som ville ha spist opp og derfor råtnet maten.

Og at det er Staten Utah, har også noe å si: «Utah har vanligvis et veldig tørt miljø, så det er fullt mulig at burgeren dehydrerte før bakteriene kunne gjøre jobben sin», forklarer han.

Schaffner påpeker at om man på en eller annen måte kunne ha gitt liv og fuktighet til burgeren igjen, så kan det godt hende den hadde startet nedbrytningprosessen.

Kilde:
KUTV

Pizza-roboten lager 300 i timen

De debuterte nemlig en robot-pizza-maker under CES 2020.

Andre har prøvd før dem med en litt annen vri, og det gikk ikke bra.

Picnic selger til bedriftene i stedet for kundene

Zume Pizza prøvde nemlig å selge pizza i Silicon Valley, pizza laget av roboter. Selskapet måtte melde, samtidig med Picnic sin lansering, at de er nødt til å si ha det til 80 prosent av sine medarbeidere.

picnicpizza
Picnic har lansert pizza-robot myntet på restauranter som kan produsere opp til 300 12″ pizza-er i timen. Avbildet er selskapets kokk, Taylor Park. Bilde: Picnic.

Det er dog en stor forskjell på de to: der Zume prøvde å lette take away-jobben, er roboten fra oppstartsselskapet Picnic ment å nyttes i restauranter.

Selskapet brukte anledningen til å fore sultne og slitne CES-messegåere med pizza laget av modul-roboten.

Picnic kan produsere 300 i timen

Det er ikke vanskelig å lage pizza hjemme, men det hadde jo vært kult om dette i stedet hadde vært en pizza-robot for hjemmet.

Enn så lenge finnes det kun kommersielle løsninger som koster et par ti-tusen kroner. Denne blir nok enda dyrere.

I stedet er denne for kommersielle virksomheter som ønsker å øke hastigheten, og det vil de trolig klare med denne: den kan nemlig produsere 300 12″ pizza-er i timen.

Menneskelige hender må kna først

Siden dette er pizza de håper skal bringe kundene tilbake igjen til restaurantene, er den utstyrt med avansert teknologi som leser størrelsen og fasongen på pizza-deigen, som må formes av mennesker før den plasseres i robot-systemet.

Etter at den har inspisert deigen sendes den videre på et belte som fikser saus, ost og pepperoni, eventuelt andre toppinger.

Hevder arbeidsplasser ikke vil gå tapt

Clayton Wood, Picnic-sjefen, mener at roboten vil hjelpe til å produsere pizza-er nøyaktig slik kokken mener den bør være, og at kvaliteten vil være jevnere enn når «mindre trente medarbeidere, spesielt i matservicebransjen, der det er stor turnover, ender opp med pizza-produksjon med inkonsekvent kvalitet».

Wood mener at dette ikke vil skade personer som søker en slik jobb, da det ifølge ham er mangel på folk uansett.

Kilder:
CNBC
GeekWire

Kommer til Norge – Kast alt i sluket: lager kompost automatisk

CES, den årlige teknologimessen i Las Vegas, byr på alt fra veganer-svinekjøtt (og bacon!) fra Impossible Foods og nå en veldig smart kompostløsning.

Oppdatert, 13. januar, 17:24:

Anvy, selskapet bak Sepura Home, bekrefter ovenfor Northern Food at produktet lanseres i Norge «snart». Utover dette har vi ikke mer informasjon.

Gjør alt for deg, men du må kaste komposten selv

Sepura er selskapet bak det smarte kompost-produktet som monteres under kjøkkenbenken.

Det smarte med produktet er at den skiller automatisk flytende væske og kompost for deretter å forsegle komposten i en karbon-pose som også er helt tett og derfor ikke lukter.

Maskinen er også selvrenngjørende.

«Sepura Home» har følgende egenskaper:

Sepuras smarte kompostprodukt koster 3000 kroner, men hva med Norge?

Det er ikke vanlig i Norge, men i USA har nærmest alle hjem en «matknuser» bygget inn som et sluk for å hakke opp restene slik at de blir små nok til å transporteres gjennom kloakkrørene.

Dette dog, ser ut som en spennende løsning for norske husstander.

Prisen er 3000 kroner omregnet fra dollar, og selskapet aksepterer nå forhåndsbestillinger til USA og Canada. Det er usikkert om produktet lanseres i Norge, men vi har spurt Sepura og avventer svar.

Kilde:
Engadget
Sepura

Spår eksplosiv vekst for planten som Coca-Cola ga opp i Europa

De fulgte derfor en modell der seks tobakksdyrkere i California begynte å dyrke søtstoffet Stevia i stedet for tobakk, og det med stor suksess.

Stevia er et naturlig, kalorifritt søtstoff

Stevia er et ekstrakt av plantens blader som lager en naturlig sukkererstatning som er helt fri for kalorier.

Det er planten Stevia Rebaudiana vi snakker om, og den kommer opprinnelig fra Paraguay og Brasil. Disse egenskapene har vært kjent blant urfolk i hundrevis av år, og på det guyanske språket er det kjent som “Kaa He-He” som oversettes til «søt urt».

Urten har eksistert i hundrevis av år, men det er først de 10 siste årene at det har blitt kjent for Vesten. Bladene på denne planten blir behandlet for å produsere et flytende stevia-ekstrakt eller pulver. Dette kan tilsettes mat eller drikke, og er svært søtt, om enn i noen tilfeller med en litt bitter smak.

Denne bitterheten kommer an på hvordan produktet er laget, og kan variere. Det kan også være en vanesak når det gjelder denne (bi)smaken.

Steviaplanter med søte blomster. Bilde: Jan Haerer

Kooperativ nær Athen produserer Stevia med overskudd

Gruppen med bønder sluttet i 2018 å produsere tobakk og er på vei til å tjene penger i år etter en omfattende omlegging av produksjonen.

De selger flytende steviaekstrakter og steviapulver under sitt eget merkenavn La Mia Stevia, og de eksporterer i bulk til Vest-Europa, Canada, USA og de Forente Arabiske Emirater.

De har tappet inn i en næring som har et enormt vekstpotensial.

Globalt er salg av stevia anslått til nesten å fordobles til 818 millioner dollar (7,2 milliarder kroner) innen 2024, ifølge en studie fra konsulentvirksomheten Research and Markets.

Dette ligger foreløpig under størrelsen på markedet for kunstige søtstoffer som aspartam eller sukralose som antas å være verdt 2.7 milliarder dollar per år. Det globale sukkermarkedet vil nå en årlig omsetning på 89 milliarder dollar i samme periode – men det vokser i et lavere tempo. Steviamarkedet antas å vokse i takt med at forbrukere begrenser sukkermengden i dietten.

Stevia: Grønn og fin! Bilde: 13082

Stevia anslås å vokse mye de neste årene

Kunstige søtstoffer som aspartam eller sukralose har eksistert lengre, men forbruk av stevia kommer til å vokse 19-21 prosent i løpet av de neste fem til ti årene.

Ved første øyekast ser stevia dyrt ut: pulveret koster rundt 120 dollar (1063 kroner) per kg, sammenlignet med sukker som koster rundt ti kroner kiloen, men da bør man tenke på at stevia er 200 ganger søtere enn vanlig sukker.

Om Stevia det er 100 ganger dyrere, så er det 200 ganger drøyere enn vanlig sukker – det er noe å tenke på.

Det er også mer miljøvennlig enn rørsukker, og det har et vannavtrykk som er 96 prosent lavere enn sukkerroe.

Japanerne så potensialet først

Japan begynte først å produsere stevia i kommersiell skala, fra 1971. Det tok tid før det tok av, men sakte men sikkert har stevia kommet til flere og flere markeder.

I 2008 gav US Food and Drug Administration (FDA) sin godkjenning til renset steviaekstrakt. I 2011 fulgte EU, Australia og New Zealand etter.

Hva skjedde med Coca-Cola Life?

Coca Cola med stevia: Coca Colas sunneste versjon. Bilde: The Coca Cola Company

Det er fremdeles debatt om bruken.

“Stevia-ekstrakt danner ikke syre i kroppen, i motsetning til dets kjemiske motstykker som aspartam og sukralose” sier sertifisert ernæringsfysiolog Kimberly Snyder.

“Det fremmer heller ikke hjertesykdommer og tannråte, og det har ingen innvirkning på blodsukkernivået” fortsetter hun.

Men pulveret eller væskedråpene i dagligvarebutikkene blir behandlet med tilsetningsstoffer som kan visstnok forårsake kanskje oppblåsthet, diare og hodepine. Men det skulle ikke være noe verre enn andre tilsetningsstoffer vi tyller i oss.

Coca-Cola lanserte Coca-Cola Life I Argentina i 2013, deretter i mange andre land.

Nå derimot er det vanskelig å få øye på denne varianten med mindre sukker i noen butikker. Årsaken er at leskedrikkselskapet ga opp Coca-Cola Life i Europa i fjor.

Om det er sviktende salg eller grunnet et helsemessig ukjent territorium som er årsaken, vites ikke.

Å joda, vegan-bacon kommer! – Impossible Foods har avslørt oppfølgeren til burgerkjøtt

Dette er selskapets første nye produkt etter at de først lanserte vegan-burgerkjøtt i 2016.

Fire år senere og med mye medvind og medieomtale er de klare for sitt første ekte oppfølgerprodukt som de avslørte under CES.

Oppdatert, 7. januar, 23:31:

Impossible Foods-sjef Pat Brown bekrefter at selskapets vei til lansering av veganer-bacon går som planlagt, men at de ikke ønsker å lansere før den selv mest hardbarka bacon-elsker gir tommel opp.

Det er usikkert hva som er neste prosjekt, men det spekuleres i sjømat. Med andre ord kan det hende det drøyer til 2021 før vi kan prøve favoritt-tilbehøret vårt, bacon, som veganer-produkt.

Cnet

Lanserer svinekjøtt og «pølser»

Debatten rundt liksom-kjøttet har hetet opp etter at en rekke konkurrenter, og mange av dem fra fe-industrien (med ditto lobbyister), har kritisert liksomkjøttblandingene fra å være langt fra sunne og stappfulle av østrogen.

Samtidig er det ikke slik at Impossible Foods Inc. mener det de produserer nødvendigvis er sunnere – markedsføringen går mest i å kutte ned på bruk av dyr og alt det innebærer.

impossiblefoodspork
Impossible Foods avslørte under teknologi-messen CES i Las Vegas deres første ekte oppfølgerprodukt etter burgeren: svinekjøtt. Bilde: Impossible Food

Uansett; svinekjøtt er trolig det kjøttet det spises mest av på verdensbasis, og selv om det er bedre for miljøet enn biff og lam, så er det likevel en bidragsyter for negative miljøutslag.

«Svinekjøttet» er fritt for gluten og skal halal og kosher-sertifiseres.

Tester frokost-«pølse» hos Burger King

Senere denne måneden lanseres også Impossible Foods første «pølse» (disse omtales som en pølse i USA, men er flate som en burger og brukes som regel i frokostmat med en mer krydret smak enn en ren burger), først hos Burger King som en frokost-croissant døpt «Impossible Croissan’wich«.

Dette inneholder Impossible sitt svinekjøtt

Som burgerne, er hovedingrediensen soya, solsikkeolje og kokosnøttolje i svinekjøtterstatteren.

Selskapet inkluderer også aminosyrer, vitaminer og sukkerarter i svinekjøttet. «Heme» er også å finne. Dette er et jern som finnes i alle levende organismer og som katalyserer kjemien i maten for å forvandle det som kunne blitt en kjedelig smak til noe som minner mer om kjøtt og dets aromaegenskaper.

Det er ingen dato for når kjøttet kan handles i butikkene uten å måtte stikke til utvalgte kjeder i USA.

Kilder:
Impossible Foods
Cnet

Jay-Z feiret fødselsdag ved å avduke konjakk til 44 000 kroner

Han lanserer D`ussé “Limited Edition” Konjakk denne uken. Entreprenøren som har vunnet en grammy for sine hip-hop, fikk en spesialutgave av den eksklusive D`ussé-cognacen av selskapet han eier sammen med Bacardi.

Bacardi er det største privateide selskapet i verden som driver med brennevin.

Jay-Z eier selskapet D`ussé sammen med Bacardi

Jay-Z sin luksuskonjakk bør smake godt for å være verdt 44 laken! Bilde: Gundula Vogel

Selvom D`ussé er velkjent for sine hjertevarmende VSOP og XO-blandinger, så er denne den første som er lagret på ett fat (såkalt «Single Barrel»).

Cognacen fikk navnet "D`ussé 1969 Anniversaire Edition" og er en 100 prosent Grand Champagne Cognac som har eldet i tiår i de prestisjefyllte 'Château de Cognac' kjellerne i Frankrike. 

Cognacen som er lagret på ett fat ble oppdaget av Jay-Z og «kjellermesteren» Michel Casavecchia og ble bevist så spektakulær i smak og tekstur at Casavecchia bestemte seg for å spare spesial-drikken til Jay-Z’s 50 års dag.

En helt unik D`ussé-blanding

Denne cognacen er ikke som alle andre blandinger, som ofte er en blanding av «eaux-de-vie», da denne er fra en enkel Fransk «oak tiercon», og dermed fra en singel type «eau-de-vie».

Så fort denne meget eksklusive cognacen ble oppdaget av Casavecchia og Jay-Z, lot kjellermesteren den stå for å eldes i kjelleren.

Selvsagt er flaskene nummererte.

«Aromaene har nå utviklet seg til karakteristikker som er unike for dettet fatet med kompleks konjakk», sier kjellermesteren. «Fargen er klar gyllen med skinnende refleksjoner. Man kan dufte aromaer med fersk valnøtt, hasselnøtt og søtt eple. Ved første smak avsløres en helt spesiell potens med kraftfulle, tre-aktige overtoner og en lang fruktig avslutning, med noe smak av lær og sigarboks.”

Typisk destilleri for konjakk. Bilde: Sergey Nemo

Mye av konjakken hadde forduftet ved lagringen

På grunn av fordufting av produktet over en så lang periode, så var det kun nok væske i fatet til å fylle 150 til 200 flasker lagd av krystall, formet som en diamant.

Diamantflaskene blir levert med en tilpasset fot, slik at man kan vise produktet frem i bardisken. Jay-Z nummererte de første 50 flaskene, og de skal han presentere til familien sin, business partnere og venner. Prislappen på denne eksklusive Cognacen? 5000 dollar (44 000 kroner) per flaske!

De siste 150 flaskene kommer ikke på det globale markedet, men på utvalgte lokasjoner, inkludert Los Angeles, New York, London og Paris i juleperioden 2019-2020.

Hvem vet? Kanskje noen av våre lesere har lyst på en Cognac til rundt 45 000 norske kroner? Om dere skaffer en, si ifra!

Stjernekokken tapte oste-sak mot Michelin-guiden

Du husker kanskje denne saken fra 5. desember om stjernekokk Marc Veyrat som ble degradert fra tre til to Michelin-stjerner etter at ekspertene der mente han hadde jukset med cheddar ost i en souffle.

Veyrat tapte cheddar-saken

Det ville ikke Veyrat ha noe av, og krevde dokumentasjon på at Michelin hadde spist på restauranten hans, La Maison des Bois, og hvordan de hadde kommet frem til at han måtte miste en stjerne.

For dette krevde han 1 euro i erstatning.

Veyrat i godt humør (før rettsakens kjennelse):

Beviste ikke nok for dokumentkrav

Retten krevde aldri at Michelin viste frem disse dokumentene, og nå krever guiden 300 000 kroner for det de mener de har lidd av skader som følge av rettsaken.

Retten har hatt tid til å se på saken, og konkluderer med at Veyrat ikke kan bevise at han har tapt kunder, og derfor penger, på å bli degradert.

Tripadvisor og Yelp har restauranten fem av fem stjerner

Veyrat sier nå han ikke ønsker å ha noe med Michelin Guiden å gjøre lenger, og omtaler dem som dårlige folk.

Kilde:
CNN Travel

Hva med en whiskey til 18 millioner kroner?

Situasjonen er altså at en whiskey-samlers “perfekte” samling nå er på vei til auksjon.

Richard Goodings bemerkelsesverdige samling er virkelig fylt med sjeldne skatter.

Macallan til 18 millioner (!) kroner?

Tar du et dypdykk i denne samlingen finner du flasker som ikke bare koster millioner av kroner, men du finner også whiskey fra destillerier som ikke finnes lengre, og som ofte omtales som såkalte «ghost whiskeys».

Noen samlere har en stor hengivenhet til deres valgte samleobjekt, og samlere av whiskey er intet unntak når det gjelder å pertentlig samle sjeldenheter fra hele verden.

I dette tilfellet er det mest sjelden Scotch det er snakk om. Noen av whiskeyflaskene det her er snakk om er verdt mer enn sin vekt i gull.

Riktig årgang på whiskeyen har mye å si for verdien. Bilde: Skeeze

Komplekse whiskeyer var Gooding sin spesialitet

Richard Gooding har brukt flere tiår på å samle verdens sjeldneste og mest komplekse whiskeyer.

I 20 år jaktet Gooding destillerier i hele Skottland og var på mange eksklusive auksjoner for å bygge sin eksklusive samling.

Gooding var en suksessfull forretningsmann fra Colorado i USA, og det totale antall sjeldne whiskeyflasker han hadde lå på hele 3900 flasker.  

Firmaet som skal holde denne auksjonen anslår det totale salget til å være på nesten 100 millioner kroner. Gooding sin enke sa i en uttalelse: “Richards oppgave var å samle en flaske som representerte hvert eneste destilleri”. Og det kan faktisk se ut som om han oppnådde sitt mål.

De mest verdifulle flaskene

Macallans hadde Gooding klart å samle to av, hvorav den ene har en etikett som er skapt av den italienske maleren Valerio Adami. Det ble bare laget et dusin av disse, da den 60 år gamle whiskeyen ble tappet i 1986.

Denne flaske er langt mer verdifull, og det finnes nesten ingen mennesker som noengang har smakt denne ultra-eksklusive drikken. Det å ha to flasker av denne drikken på auksjon er intet mindre enn sensasjonelt!

Men disse to er ikke de eneste perlene i denne unike samlingen. Salget inkluderer også mange flasker fra destillerier som har sluttet å produsere for lenge siden. Ett eksempel på et slikt “spøkelsesdestilleri” er Dallas Dhu, og disse flaskene forventes å få stor oppmerksomhet fra samlere.

Goodings personlige favoritt destilleri Bowmore er fremdeles i virksomhet, og naturligvis inneholder samlingen noen juveler fra dette destilleriet.

Slik kan en samlers kjeller se ut. Bilde: Kyle Wagner

Whisky Auctioneer – En digital utfordrer til etablerte auksjoner

Samlingen skal nå altså selges, men ikke av auksjonsgiganter som Christies eller Sothebys. Men auksjonen foregår denne gang i regi av det nett-baserte Whisky Auctioneer. Det som er sikkert er at denne auksjonen kommer til å trekke til seg alt som kan krype og gå av eksklusive samlere fra hele verden.

Dette er ikke suppe som du tror det er

Det er få matretter som kan ta vare på begge disse behovene bedre enn en deilig og varm suppe!

Alltid en fin turpartner

En dampende skål med suppe varmer kroppen slik en genser gjør, pluss at du får en ekstra bonus med at det smaker herlig og gir deg viktig næring.

Når det gjelder supper, som ofte kan være undervurdert, er det en lignende rett som omtales som «Shorba», og som fungerer som utmerket vintermat.

Den er litt ekstra krydret og kan fungere som en utmerket variasjon i forhold til vanlig suppe.

Hva er Shorba?

Det er lite som smaker så deilig som varm suppe på vinteren. Bilde: Congerdesign

Det er altså en slags suppe som serveres i mange kjøkken i mange land, og selve ordet er avledet av de arabiske ordet «Shurbah», som betyr, ja du gjettet det, suppe!

Selv om den har sin opprinnelse i Midt-Østen, vokser populariteten sterkt i India. Den er tradisjonelt laget med kjøtt, selv om indiske kjøkken inkluderer vegetariske og veganske preparater for å imøtekomme matvanene til de fleste.

Det er naturligvis stor variasjon i det indiske kjøkken, og det gjelder også for denne spesielle retten.

Hva er forskjellen?

Selv om det gjerne omtales i samme vendinger som vanlig suppe, er suppe og Shorba forskjellig i to viktige aspekter:

for det første er suppe ment å serveres som en startpakke før hovedretten. Shorba derimot, kan spises før eller under hovedretten.

For det andre inneholder Shorba aldri noen tilsatt ingrediens, det vil si, man lager det med ingredienser, men disse skilles fra buljongen før servering. Gjesten sitter altså kun med krafta fra suppa foran seg.

Vinterkrydret Shorba til glede for norske ganer

Shorba kan du lage i mange varianter, både med og uten kjøtt. Bilde: Aline Ponce

Shorba tilberedes med en rekke indiske krydder som safran, spisskummen og gurkemeie, som alle ikke bare er ekstremt gunstige for helsen, men de har også thermogene egenskaper som opprettholder kroppstemperaturen.

Dette er også et godt valg for de som spiser kjøtt, da det er tilberedt med kjøtt, men ikke servert med det. Slik får du varmen fra maten uten å måtte konsumere det magetunge kjøttet.

Om vinteren blir folk gjerne syke, og væsker er lett for magen. Det hjelper å hydrere og holde varmen mens man er syk, og det er spesielt viktig under kalde forhold.

Dette er det geniale med Shorba

Shorba er svært lett å lage, og det eneste du trenger å gjøre er å lage suppe som du pleier for deretter å sile av krafta eller buljongen.

De ingrediensen som blir til overs, kan du eventuelt lage en gryterett av. Du kan også tilsette det i andre retter, alt etter hvilke ingredienser det er snakk om.

Når du lager Shorba, så tilsett gjerne de indiske krydderne gurkemeie, spisskummen eller safran for en mer genuin opplevelse. Resultatet kommer til å bli nydelig, husk bare å være forsiktig med å salte Shorbaen. Lykke til, og kos deg med varmen.

Lege: – Burger Kings «Impossible Burger» kan få menn til å gro bryster

En lege brøt nylig ned Burger King’s nye «Impossible Burger.

Dr. James Stangle oppdaget at burgeren ikke nødvendigvis er sunnere når det kommer til kalori og protein-inntak, og at burgeren har 18 millioner ganger mer østrogen enn en standard whopper.

Dr. James Stangle med krass kritikk, men kan vi stole på dette?

Stangle er altså doktoren bak undersøkelsen, han skriver for TLSN.com og forklarer at Burger King sin «Impossible Burger», som er kjemisk framstilt som en «veggie burger», faktisk er mindre sunn enn en vanlig burger. Dette har vi hørt før, men denne gang er det østrogennivået som er under lupen.

Legen starter med å forklare at «Den umulige burgeren» klokker inn på 630 kalorier, hovedsakelig fra ekstra oljer – mot 660 kalorier fra en vanlig Burger King «Whopper».

«Kun rundt 5 prosent mindre kalorier, dette er ikke en stor forbedring«, skriver Stangle.

Den «umulige burgeren» er faktisk genmodifisert

Det viser seg at det kan lønne seg å velge vanlig burger i stedet for «Impossible Burger» hos Burger King. Bilde: Pexels

Stangle fortsetter å forklare at den «umulige burgeren» sitt protein, selv om den kun inneholder 3 gram mindre protein enn en vanlig whopper, faktisk ikke er det samme som animalsk protein:

«Den umulige burgeren har 25 gram protein. En vanlig whopper har 28 gram protein. Dette virker veldig nærme, med kun 11 prosent mindre protein i den umulige burgeren. Men, ikke alle proteiner oppstår på samme måte. Det finnes nemlig 20 aminosyrer. Ni av disse er såkalt essensielle, noe som betyr at kroppen ikke lager de naturlig, så de må inkluderes i dietten vår.»

Essensielle aminosyrer er nøkkelen

Hver enkelt av disse essensielle aminosyrene må holde et klart nivå for å fullføre en komplett proteinprofil.

Om noen av aminosyrene ikke holder nivåene sine, så er de mindre effektive. 

Som en analogi kan man se for seg ni kjeder sammenkjedet på en linje. Alle lenkene i kjeden trenger å løfte 100 kg for å bære vekten. Om et av kjedene kun kan løfte 50 kg, så har det ikke noe å si hvor mye de andre kjedene klarer å løfte. Leddet som kun kan løfte 50 kg er det svake leddet, og vil holde tilbake hele konstruksjonen av proteinet.

Tri-State Livestock News står bak rapporten

Kilden til disse bekymringene kommer fra en rapport fra 20. desember av Tri-State Livestock News. Det er de som hevdet at «Impossible Burger» fra Impossible Foods inneholder alt for mye østrogen. Er kilden troverdig? Det gjenstår å se.

For resultatene kan vise seg å ikke stemme helt, skriver Washington Post. Agendaen til Tri-State Livestock News kan være å diskreditere «Impossible Burger» og andre kjøttfrie produkter. Av naturlige grunner kan disse nye produktene være en slags trussel mot kjøttindustrien.

Eksperter motsier forslaget om at plantebaserte produkter som ofte inneholder soy-østrogen, kan forårsake at menn gror bryster. Asiater har spist soyaprodukter i tusenvis av år uten merke disse påståtte effektene. De har derimot svært god helse i mange tilfeller, sier ernæringsprofessor Marion Nestle.

Genspleising av soya og gjær

Om valget står mellom en «Impossible Burger» eller et sunnere alternativ, bør du velge rett! Bilde: Gerhard Gellinger

Legen derimot, altså Stangle, forteller videre at prosessen som brukes når de lager den «umulige burgeren» faktisk er en prosess mange ikke er særlig glad i, nemlig genmodifisering.

Ifølge legen, så er det røde utseendet på veggie burgeren som følge av en genetisk spleising av soya bønner og gjær:

Det enzymet som binder sammen nitrogen blir skadet av oksygen, så bakteriet lager leghemoglobin for å binde oksygenet for å holde det unna enzymet. For å lage nok leghemoglobin for å legge til «Impossible Burger», så spleiser forskere sammen genet til leghemoglobin til gjær.

De kan gro gjæret veldig lett og separere leghemoglobinet, og til slutt legge til produktet til den «umulige burgeren». Derfor er denne veggie burgeren faktisk en genetisk modifisert organisme (en såkalt «GMO»).

«Vegetarburgeren» inneholder østrogen – menn kan begynne å gro bryster!

Til slutt forklarer legen at «den umulige burgeren» inneholder radikalt enorme mengder av det kvinnelige hormonet østrogen i hver enkelt burger.

«Impossible Burger» inneholder 44 mg østrogen, mens den originale whopperen kun inneholder 2.5 ng østrogen.«, skriver legen.

"Dette betyr at den umulige burgeren inneholder 18 millioner ganger så mye østrogen som en vanlig whopper!""

Han fortsetter med å sammenligne østrogen nivået i den umulige burgeren til soya-melk, og han skriver at hvis man spiser fire av disse «veggie burgerne» daglig så har menn stor risiko til å gro bryster:

«Kun seks glass med soya melk per dag har nok østrogen i seg for at en mann kan begynne å gro bryster. Det er ca. det samme som å spise fire av disse burgerne daglig.»

For å summere opp, så er den «umulige burgeren» en genetisk modifisert organisme fylt med kalorimektige oljer som kanskje kan få en mann til å gro bryster hvis man spiser nok av dem.

Kanskje det er greit å holde seg til vanlige burgere? Eller hva tror du?

Kilder:
Tri-State Livestock News
Washington Post

VI TESTER: Dette er den beste og verste kaffen

Julen er høytiden for mat, drikke, kos og hyggelige lag.

Mat og drikke er det viktigste for mange

For oss som ikke lenger er så spente på hva julenissen har med i sekken, er høydepunktet gjerne julens mange godbiter – ribbe, pinnekjøtt, grøt, kaker og ikke minst kaffe.

Kaffe er viktig hele året for nordmenn, men i jula setter vi ekstra stor pris på mirakeldrikken. Bilde: Lina Hekkli/Northern Food

Vi bestemte oss derfor for å teste et utvalg kaffe i en tid på året der vi drikker mer enn noen gang. Vi var en gjeng med kaffeentusiaster, som samlet oss for å smake på det sorte gullet – både hele bønner og ferdigmalt ble testet.

Kaffen er kjøpt hos Meny, Rema 1000 og Starbucks og er tilfeldig utvalgt.

I tillegg til vanlig kaffe har vi testet to juleblandinger, og én spesialkaffe. Hver kaffe har fått poeng fra én til ti, som til slutt ble sammen til en gjennomsnittlig score. 

Jacobs utvalgte, Tropisk aroma – hele bønner

Fra før hadde vi god erfaring med kaffebønnene fra Jacobs utvalgte. Vi bestemte oss for å teste en av smakene vi ikke tidligere hadde smakt. Både navnet tropisk aroma, og bildet på posen av en hengekøye i solnedgang, gjorde at vi innstilte oss på fruktige og spennende smaker.

Denne skulle være «rund og delikat med søtlig, rund syrlighet». 

Kaffen luktet godt, men hadde lite smak. Vi plukket opp noen søtlige toner, men var ellers skuffet over mangelen på smak. Absolutt ikke vond, men ingen stor smaksopplevelse. 

5 av 10 poeng 

Honest organic coffee fra Peru – hele bønner 

Fin og rustikk emballasje som gjør oss spente på juvelene som muligens skjuler seg inni posen.

Kaffen er organisk, og bønnene er av typen Arabica fra Peru. God aroma, men for oss ble dette dessverre en stor skuffelse.

Den nytraktede kaffen smakte som om den hadde stått lenge. Litt besk og syrlig. Smakte mest varmt vann. 

3 av 10 poeng 

Friele frokostkaffe mørkbrent – ferdigmalt 

Vi har alle smakt Frieles frokostkaffe. Den mørkbrente varianten skal ifølge kaffehuset ha mer fylde og aroma enn originalen.

Kaffen hadde god lukt og smak, og ga oss det vi anser som en ok kopp med kaffe.

Helt fin til morgenkaffen, men fordi den er mørkbrent, hadde vi forventet kraftigere smak og mer fylde.

6 av 10 poeng

Kaffemesterens swiss chocolate – ferdigmalt

Dette kaffen vi på forhånd var mest tvilsomme til. Som lidenskapelige kaffeelskere er vi på konstant jakt etter ordentlig kaffesmak, og var  svært spente på kaffen som skulle smake av sjokolade og mint.

Så fort vi åpnet posen ble vi nærmest slått ut av en kraftig duft av mint.

Heldigvis var lukten mye sterkere enn smaken. Minten gjorde at kaffen minnet om tannpasta  med en ettersmak av varm After Eight. Alt i alt – en overveldende lukt, men overraskende lite smak.

3 av 10 poeng. 

Kjeldsberg – hele bønner (styrke 4) 

Kjeldsbergs slagord «ordentlig kaffe» ga oss et visst håp om å endelig få en skikkelig god kopp. Disse leverer varene tenkte vi, og krysset fingrene. 

Av kaffen vi hadde testet så langt, var alle enige om at den var klart best.

Kaffen hadde middels syrlighet og høy brenningsgrad, som ga en god og rund smak. Helt ok hverdagskaffe.

6 av 10 poeng 

Evergood juleblanding – ferdigmalt 

I anledning julen har Evergood laget en egen juleblanding, som er «skreddersydd til den smaksrikdom vi møter i julen». Kaffen kommer i begrenset opplag, og lover en balansert fruktighet fra solmodne bær, en søtlig syrlighet fra solbær og et hint av bringebær.

Mørk sjokolade og aprikos skal ifølge Evergood prege ettersmaken. Alle i testpanelet var glade i den vanlige Evergood-kaffen, og hadde store forhåpninger til denne eksklusive varianten.

Dessverre innfridde den ikke på verken julesmak, eller hint av bær eller sjokolade.

Vi syntes den var ganske smakløs, og hakket tammere enn vanlig Evergood.

5 av 10 poeng. 

Kjeldsberg, Fairtrade økologisk kaffe fra Colombia – hele bønner 

Dette var helt klar kveldens store vinner. Kaffen var fruktig og rund, med smak av sitrus. Den hadde god fylde, og falt i smak hos alle.

God aroma, og en søtlig ettersmak. En kaffe vi helt klart vil kjøpe igjen, og som nok passer bra til julebaksten. 

8 av 10 poeng

Starbucks christmas blend – hele bønner 

Vi hadde høye forventninger til Starbucks tradisjonelle juleblanding.

Den er tilsatt «vintage» Sumatra-bønner, som er mellom tre og fem år gamle, noe som skal gi en rik smak, full av «krydder og nostalgi». Vi var usikre på om vi kjente noen av delene.

Sumatra-bønner dyrkes gjerne på vulkanjord, noe som gir kaffen en jordaktig smak. Vi syntes det var denne som dominerte, heller enn julete kryddersmaker.

Kaffen hadde god fylde, og en litt bitter ettersmak, men innfridde ikke forventningene til en juleblanding. 

7 av 10 poeng

Rapport avslører norske vegan-trender – så mange ønsker seg en (delvis) kjøttfri jul

Norstat har på oppdrag av «Opplysningskontoret for frukt og grønt» prøvd å finne ut av vegetar-vanene i oktober og jula generelt.

Spurte langt færre enn i resten av rapporten

NRK rapporterte om saken som i første versjon meldte at over halvparten av de spurte kvinnene mellom 18 og 25 år ønsket vegetarmat i løpet av jula i stedet for de tradisjonelle kjøttrettene.

Personene som er intervjuet i saken foretrekker vegetar, og peker blant annet på det de mener er dårlig behandling av dyr som en av de viktigste årsakene til at de blant annet dropper pinnekjøtt.

Ifølge NRK er denne «opplysningen ikke basert på et representativt utvalg, og er derfor tatt ut av saka» og peker på dette tatt fra rapporten:

«De fleste foretrekker heller ikke å spise vegetar disse dagene, selv om 27% av befolkningen ønsker seg ett eller flere slike måltider. Men blant de unge kvinnene fra 18 -25 år, er det hele 54 % som foretrekker minst ett vegetarmåltid de tre juledagene fra 24. til 26. desember».

Denne meningen er basert på «158 jenter fra 18-25 år», mens utvalget gutter fordeler seg slik «utvalg: 88 gutter fra 18-25 år.»

Resten av rapporten, men ikke denne delen, er «landsrepresentativ og det er intervjuet 1500 personer i alderen 18 år+.«

Men utover dette, hva avslører rapporten?

Uansett kjønn ønsker 41 prosent av de spurte i undersøkelsen (om man deler opp per kjønn, ønsker flere av de spurte kvinnene det samme) at de skal spise minst ett kjøttfritt måltid i løpet av høytiden. Det er opp kun ett prosentpoeng siden samme undersøkelse i 2017.

Rapporten peker også i retningen til personene som ble intervjuet av NRK:

«En annen endring vi ser er grunnene til at folk spiser vegetar. I økende grad sier folk at det er på grunn av egen helse og miljø, mens smak går tilbake.»

Forskjellene mellom kvinner og menn

«Kvinner praktiserer kjøttfri dag oftere enn menn. I 2017 sa 45% av kvinnene at de praktiserte kjøttfri dag», forklarer organisasjonen, og avslører følgende trend og en liten økning:

«44% sier de ikke spiser vegetarretter i løpet av en uke. Dette er ikke en signifikant endring siden 2017», melder rapporten.

Hva når det ikke er jul?

Hva med en helt vanlig uke? Da ser tallene slik ut:

«Det er svært små forskjeller mellom kjønnene når det kommer til innholdet. Kvinner spiser i noen grad mere eggeretter enn menn og litt mer melkeretter.»

Det er også endel annet interessant i rapporten, blant annet hvilke desserter som er mest populære fordelt på region.

Kilder:
NRK
Frukt.no

Hadde du ødelagt den nye Star Wars-opplevelsen for en gratis-burger?

Den siste Star Wars-filmen (yeah, right) har verdenspremiere onsdag denne uken, mens 20. desember er datoen filmen vises overalt.

Nå har vi (ikke) hørt dette også

Siden vi moderne mennesker har sett nær sagt alle markedsførings-stunt som er mulig å fantasere seg frem til, er kanskje dette en av de dummeste (for Star Wars-fans) og muligens en av de beste (for sultne Star Trek-fans).

Dette er greia med Burger Kings spoiler-stunt for Star Wars: The Rise of Skywalker

Det er ikke første gang burger-kjeden kobler sosiale medier mot burgere og reklamestunt: i 2016 ga de bort en Whopper om man kvittet seg med 10 Facebook-venner.

burgerkingstarwars
Du kan gi partneren din i oppgave å ødelegge for seg selv, slik at han eller hun kan gi deg gratis-burgeren mens du holder for ørene. Bilde: Burger King/YouTube

Det man må gjøre om man befinner seg i et av landene kjeden kjører dette stuntet, kun Tyskland så vidt vi vet (gi oss en lyd i kommentarfeltet om dette også er en greie i Norge), er å ta opp et klipp med deg selv der du sier nøyaktig det den stemmeaktiverte kupongen avslører.

Slik lurer de seg rundt Disneys velsignelse

Ja, for Burger King har visstnok klart å lure ut en eller flere ting fra filmen (eventuelt bare stjålet informasjonen fra en Star Wars-lekkasje tidligere i år – ingen kan egentlig bekrefte om dette faktisk er ekte spoilere) som ikke er kjente enda, og det er dette som er premien:

ønsker du (potensielt) å ødelegge filmen på denne måten, får du en gratis Whopper-burger.

Hvordan i alle verden slipper Burger King unna med dette, da det er liten sannsynlighet for at dette er noe Disney og Lucasfilm hadde blitt med på? Trolig fordi «Star Wars» ikke blir ytret i reklameklippet under.

Her er et reklameklipp for nevnte promotering, men merk: denne inneholder «spoileren»!

Våre forfedre bakte disse med hjortegevir – slik baker du dem uten å jakte

Jeg liker disse så godt at jeg vil lage den sommer, høst, vinter og vår på grunn av den lette, skjøre og luftige strukturen, selv om de visstnok skal være feriekaker.

Disse hadde faktisk hjorte-gevir som ingrediens

Jeg har endret på denne oppskriften så mye at jeg vet hvordan jeg gjør den vegansk for venner, til tross for den veldig ikke-veganske opprinnelsen.

Hjortetakk er nemlig den tradisjonelle ingrediensen i til denne kaken som ble malt av hjortegevir. Dette var vanlig i mange gamle nordeuropeiske bakervarer.

I disse dager har det meste av verden erstattet denne ingrediensen med ammoniumkarbonat. Dette lukter noe, men disse er virkelig verdt det – dessuten er disse ganske lette å bake når du har alt du trenger.

Slik baker du de svenske drømmekakene

  1. I en stavmikser (eller håndholdt), visp sammen smør og sukker på middels hastighet til de blir bleke i 2-3 minutter.
  2. Tilsett deretter vanilje og olje, og visp ingrediensene til de er ett.
  3. Tilsett mel, ammoniumbikarbonat, sitron og bland i kort tid til du har en jevn deig.
  4. Vær forsiktig så du ikke blander for mye, ellers får du en cookie som er for tøff å tygge.
  5. La deigen slappe av i minst 30 minutter.
  6. Forvarm ovnen til 150 C i 20 minutter
  7. Kjevle den kjølte deigen til små kuler – ca 15g hver (en liten iskrem-scoop bidrar til å få mengden riktig), og prøv igjen å ikke overarbeid deigen. Ikke flat deigen, den vil flate ut i ovnen.
  8. Stek i ovnen i 20-25 minutter.
  9. Kakene vil opprettholde en lys gullfarge, men være litt sprukne på topp. La dem avkjøle på stativet før de pakkes inn som julegaver.

Merk: denne kaken vil ha litt av ammoniakklukt når du baker, men jeg lover at disse er verdt det, bare åpne vinduet litt og ikke spis deigen, eller hvis du må og vil være eventyrlysten, vær som den oldemor og bruk hjort-gevir. Nyt!

Slik lager du kake i kaffekoppen på 15 minutter!

Dette er ikke en slik oppskrift.

Latmannskake i kaffekoppen

Denne oppskriften er for de virkelig late dagene når været er dårlig, og når det bare er deg og katten som ønsker å holde deg varm inne mens du spiser varm kake. Mmm!

Det beste: du kan gjøre alt med bare en mikro to rene kaffekrus!

Vår kjappeste oppskrift hittil

  1. Visp smeltet smør, melk, olje, vaniljeekstrakt og egg sammen i en bolle
  2. Visp sukker, mel, kakaopulver, bakepulver og salt i sin egen bolle
  3. Hell de våte ingrediensene i det tørre. Visp så sammen til det er glatt og tilsett deretter sjokoladen

Del røren mellom de to krusene og plasser i mikrobølgeovnen i 1 minutt. Hvis den ser for rå ut, bruk mikrobølgeovn i intervaller på 30 sekunder med en maksimal tid på 2 ½ minutter totalt.

Kaken vil være klissete på innsiden, og det er slik du vil at den skal være, men vent 1 minutt før du spiser den så den får kjøle seg litt.

Ferdig! Perfekt for en lat dag, eller som en bake-innføring for de minste.

Har du fått med deg disse mat-trendene? Vi undersøker 11 av dem

Det er bare fantasien som setter grenser når kreative kokker skaper magi på kjøkkenet.

For fusion?

Av og til blir resultatet fantastisk, og med dagens sosiale medier kan de kulinariske trendene umiddelbart gå viralt. Noen fantasifulle kreasjoner er til å spise opp, andre er av det mer humoristiske slaget, mens enkelte rett og slett virker merkelige.

Fusion er i tiden som aldri før, og stadig nye restauranter blander ulike matstiler i sine retter. Noen av eksemplene under er derimot matretter du nok aldri ville tenkt på å blande, for eksempel en fransk croissant og japansk sushi. Det er bare å le, gråte eller bli inspirert av disse underlige trendene: 

Sushi burger og Sushito 

En av de merkeligere mattrendene de siste årene er sushi burgeren – en «hamburger» laget av sushiris, fylt med rå fisk, wasabi og andre grønnsaker.

Risbrødet er ofte klissete å spise. Derfor har flere kokker begynt å steke sushi-brødet på forhånd, og andre bruker nori til å binde sammen burgeren.

Måltidet er ikke helt nytt, men har den senere tiden spredt seg til stadig flere restauranter verden rundt. En annen fusion-variant er sushito – en miks mellom burrito og sushi, som består av en lang sushirull pakket sammen som en burrito. Disse fylles med tradisjonelle sushi-ingredienser som rå laks, tunfisk, ris og avokado, og gjerne også tradisjonelle mexikanske råvarer som bønner, ananas eller mais. 

Crossushi 

Etter de siste årenes fokus på fusion er det kanskje ikke så rart at noen har blandet den fransk croissant og japansk sushi. Resultatet ble crossushi som først så dagens lys i et bakeri i Los Angeles.

Et spicy stykke laks med wasabi og ingefær pakket inn i nori, bakes inn i det franske bakverket, og en ny trend ble født. Men ikke alle er like begeistret, og flere har uttrykt skepsis på sosiale medier. 

Fritert kyllingsmultring 

Det trendy spisestedet BIRD i London skapte denne ekstremt mektige kaloribomben – en glasert smultring med fritert kylling, bacon og dressing.

Kombinasjonen fett, søtt og salt ble en enorm trend, og i september annonserte fast food-kjeden KFC at de nå serverer fritert kyllingfilet mellom to glaserte smultringer på flere av sine amerikanske spisesteder.

Sosiale medier kokte av entusiasme, men mange var også svært skeptiske til det store kaloriinntaket, og mente at den amerikanske kjeden burde avstå fra å selge produktet. 

Is-nachos 

En dessert som kanskje virker merkelig første gang du hører om den, men iskrem-nachos har blitt en stor internasjonale trend, og serveres på dessertbarer over hele verden.

Kuler med is blandes med sprø vaffelkjeks, formet som tortilla-chips, og toppes med krem og glasur. Dessertbaren Chin Chin i Londons Soho serverer isen med grillet ananas, blå vaffelkjeks og sjokoladetrøfler. 

The avolato – avokado-is 

Sosiale medier lot seg begeistre over denne fantasifulle kreasjonen fra iskrembaren Snowflake hos varemagasinet Selfridges i Londons Oxford Street.

Desserten er skremmende lik en ekte avokado, men består av avokadis og blir servert i fruktens ekte skall. Steinen i midten er en deilig ball av peanøttsmør-is. 

Rødbet-latte

Også kalt «red velvet latte» er ikke en kaffe, men derimot en slags latte laget av kokt rødbete, kokossukker, vanilje og melk eller mandelmelk – alternativt med rødbetpulver.

Den røde grønnsaken er kjent for sine helsebringende effekter, og skal være mye sunnere enn vanlig kaffe. Drikken ser utvilsomt god ut, men det er tvilsomt om den har noe som helst til felles med sin navnebror kaffe latte. 

Iskrem-bæsj 

Denne humoristiske kreasjonen laget av Sweet XO Good Grief Café i Tokyo, tok umiddelbart av på sosiale medier. På japansk kalles den «Unchi-kun», en høflig måte å si bæsj.

Isen er formet som en emoji-bæsj komplett med spiselige øyne, smil og andre effekter.

Selvfølgelig servert i et toalettformet beger. De som ikke ble umiddelbart tar seg friste, kan trøste seg med at smaken er sjokolade.

View this post on Instagram

. Thanks💩💗 @thesweetwanderlust

A post shared by SweetXO HARAJUKU (@sweetxo_goodgrief) on

Te med ostesmak 

Spør du oss høres ikke dette særlig appetittvekkende ut, men te med ostesmak overbeviser visstnok de som er modige nok til å smake. Oste-te er svart eller grønn te som toppes med et osteskum laget av melk, fløte og kremost – alt dette røres sammen til det skummer, helles over teen og serveres med et dryss havsalt.

Drikken ble først oppfunnet i Taiwan, før den ble populær i Singapore og Hong Kong, og senere spredte seg til England. I London får man blant annet kjøpt ostete på den populære boble-te-kjeden Happy Lemon. 

Soppkaffe 

Malte kaffebønner med medisinsk sopp ble i Amerika en stor helsetrend i året som gikk. Soppen skal gi varig energi og fokus, og forhindre rastløshet som av og til kan komme som en bivirkning av koffein.

Det skal altså være en sunnere kaffe, og spesielt bra for de som fra før er sensitive mot kaffe. Noen av kaffene er tilsatt såkalt «kreftkjuke» en sopp som er en parasitt på trær, og som som skal hjelpe mot kreft og svulster.

Kaffeøl

Litt rart vil noen tenke, men kombinasjonen av kaffe og øl har blitt populært verden rundt, og stadig flere produsenter spesialiserer seg på markedet. 

– Kaffens smak og aroma blander seg sømløst med flere ulike øltyper – spesielt mørk og rikt øl med mye malt, som porter, sier ølbrygger Zachary Mack til nettstedet Food and Wine. 

Forskjellige produsenter har ulike teknikker. Mens noen tilsetter malte kaffebønner under ølens gjæringsprosess, tilsetter andre et liten mengde kaldbrygget kaffe helt til slutt. 

Prøv vår jule-cupcake-oppskrift med et hemmelig våpen

Det var mye prøving og feiling denne gang, men deretter oppdaget jeg raskt at den hemmelige ingrediensen til å lage denne cupcaken er… naturlig kakaopulver!

Men hvorfor kakaopulver?

Jo, fordi denne ingredisensen forsterker pepperkakesmaken og fargen, i stedet for de tradisjonelle tunge og lette versjonene.

OBS: ikke gå glipp av vårt ekstra smarte triks nederst i artikkelen.

Jeg fant også ut at jeg likte å bruke vegetabilsk olje i cupcakeoppskriftene mine i stedet for smør, da det skaper en fin tekstur. 

Denne oppskriften er inspisrert av Peggy Porschens i London. Les om besøket vårt:

Et siste råd: ikke bruk tradisjonell mørk melasse i denne oppskriften, bruk lys, og hvis du ikke finner dette i din importbutikk, bruk isteden sirup.

Slik baker du Northern Foods jule-cupcakes med det hemmelige trikset

  1. Juster til midtstilling i ovnen, varm den opp til til 170 grader og ta tak i muffinsbrettet.
  2. Plasser cupcake-innpakningene i hvert sitt muffinshull på brettet, og sett til side fordi du må tilbake til dette kjapt.
  3. Visp mel, kakao, malt ingefær, bakepulver, kanel, salt, pepper og cayenne sammen i en stor bolle.
  4. Visp kaffe, melasse (eller mørk sirup) og natriumbikarbonat i den andre store skålen til den er glatt.
  5. Visp inn de våte ingrediensene (kaffeblandingen) i melblandingen til den er jevn.
  6. Når det er gjort, kan du begynne å sette røren i cupcake-brettet, fylle dem omtrent ½ og steke i 14 minutter, eller til du kjenner de er spenstige når du tar på dem.
  7. La dem avkjøle seg i 2-3 timer før glasuren skal på plass. Om du ikke vil glasere dem med en gang, lagres disse fint i fryseren opp til en måned!

Dette er min favoritt-metode

Min personlige favoritt for glasur på disse råtassene er en kremost-glasur med litt appelsinskall.

Det balanserer smakene og minner meg om familie-besøkene i USA og mine favoritt bakerier i London.

Teipet bananer til veggen – tjente millioner av kroner

«Kunsteren» Maurizio Cattelan har gjort det igjen etter en rekke svært suksessrike kunstprosjekt – i det minste finansielt.

Fra Warhol-maleri til teip-jobb

Mange der ute som synes kunstverdenen er veldig snobbete og med svært selvhøytidelige mennesker, og de får nok enda en god latter nå.

For Cattelan kom ut av pensjonisttilværelsen for å tjene et par millioner kroner (hvorfor ikke? dette tar maks 30 minutter) etter å ha handlet bananer i den lokale dagligvarebutikken i Miami.

Hva har dette på en mat- og -drikke-avis spør du kanskje? Jo, årsaken er at bananer fremdeles er veldig inn i kunstverdenen og lever i beste velgående etter Andy Warholes sitt verdensberømte bananmaleri fra 1967 som ble brukt som cover for albumet The Velvet Underground & Nico fra mars samme år.

Vin- og mat-ekspert Mark Oldman poserer med banan – 2019 Instagram:

Warhol hadde vært stolt

Spol frem en rekke tiår og Cattelan har klart kunststykket å tjene enda mer penger på noe som de fleste anser som rent sprøyt.

Cattelan har allerede klart å tjene 240 000 DOLLAR, altså rett over 2 millioner kroner, ved å teipe bananer på en vegg.

Franskmennene bet på

Og det tok ikke lang tid før han kunne cashe inn pengene.

Først kastet nemlig en fransk kvinne, som forhåpentligvis ikke trengte ta opp lån, bort over 1 million kroner på maten, og kort tid senere handlet en franskmann banan nummer to for samme sum.

Den tredje bananen ble solgt for 1,4 millioner til et museum.

Altså: tenk deg nøye om før du velger yrke.

Kilde:
Artnet

Vegan-kjendis på YouTube sjokkerer fansen: nå elsker hun kjøtt!

Parker gjør kjører ofte stunt der hun må være testobjektet – alt fra en måned uten sjampo til ett år uten deodorant, men det ingen av disse stuntene har generert så mye kritikk som dette.

Fra veganer-stjerne til kjøtt-eter

For denne gang testet YouTube-stjernen kjøttdietten (altså kun egg, kjøtt og sjømat) i 30 dager, og gjett hva? Nå er hun kjøttfrelst etter nesten fem år som veganer.

YouTube-eren forklarer at hun lenge har slitt med helseproblemer og at hun var villig til å prøve det meste for å føle seg bedre.

At flere av hennes venner som tidligere var veganere, hadde startet å spise kjøtt og skrøt av opplevelsen, gjorde sitt til at også hun ville prøve.

Føler seg bedre

Og bedre følte hun seg etter å ha startet å spise kjøtt ifølge Parker selv:

"Jeg våknet opp neste morgen og følte meg mer mentalt klar, fokusert - jeg følte rett og slett at helsen var bedre enn på mange år".

Det er også personer som prøver andre veien:

Massevis av kritikk

I klippet under, døpt «I Tried The CARNIVORE DIET For 30 Days [ex-vegan]», får hun både høre i det kommentarene under, og fansen er langt fra fornøyde med nærmere 6000 tomler opp, men med nesten 8500 negative stemmer.

Det er flere grupperinger her, der mange tror hun kun gjør det for pengene, at hun ikke lenger bryr seg om dyrenes ve og vel, ødelegger for miljøet at hennes nye diett ikke har gitt henne helsefordelene hun påstår. I den andre grupperingen som er positiv til at hun nå «skifter beite», får hun skryt for å ha skilt lag med det de omtaler som «en kult» rundt veganer-samfunnet.

Videoen er «tilfeldigvis» sponset av «ButcherBox» som leverer kjøtt på døra.

Hva mener du om stuntet og kommer du til å prøve kjøtt etter å ha hørt Parkers historie?

View this post on Instagram

By this point, you probably know that I looove trying new things, running little experiments, and diving into challenges of all sorts.⁣ ⁣ Some of the experiments I have run in the past…👩🏼‍🔬⁣ – 30 days without shampoo⁣ – 1 year without deodorant ⁣ – 21 days of only fruit juice⁣ – 30 days without social media⁣ – 3 YEARS of not shaving my armpits, not wearing makeup, not using heat on my hair.. Etc. etc. you get da point 👌🏽⁣ ⁣ Yehhh — some may call me crazy.. 🤪⁣ ⁣ But I’m a firm believer in experiencing things first hand + getting a real feel for what something is all about before I form a personal opinion on it.🤓😉⁣ ⁣ The Carnivore Diet first came into my awareness when a close friend shared with me all of the benefits that he was experiencing by eating this way. ⁣ ⁣ Coming from being vegan 4.5 years, I was hellla resistant to the concept of eating ONLY animal foods (aka only meat, seafood, + eggs)⁣ ⁣ I didn’t make ANY sense to me. It actually sounded pretty f*cking ridiculous. 😂⁣ ⁣ But oddly enough, I started to hear story after story from my fellow vegan friends jumping ship, testing out the carnivore diet and experiencing amazing health transformations.⁣ ⁣ I was so confused.🤨🤔⁣ ⁣ But I had my own fair share of health struggles and eventually reached a breaking point where I was willing to try anything to function properly again. ⁣ ⁣ With an online community of 800,000 people ~ many of which were primarily showing up for my vegan related content… I was a bit conflicted to say the least. ⁣ ⁣ But I knew I needed to make decisions based on what was in the best interest for my health.⁣ ⁣ I swallowed my pride + decided I’d give it a shot. Full onnn carnivore. I woke up the next morning feeling more mentally clear, focused, wholesome, and healthy than I had felt in years.⁣ ⁣ God bless. ⁣ But also, WTF?⁣ My vegan identity crumbled immediately. ⁣ ⁣ This past year of my life has been a journey of remembering who I am separate from what I eat. 🤯⁣ ⁣ In hopes of challenging others to step out of their current perspective ~ I documented my newest challenge of eating only meat for 30 days.⁣ ⁣ Video launches next week. ⁣ Who’s ready? Comment 🌈 below!

A post shared by ALYSE PARKER ⚡️ (@alyseparkerr) on

Vi besøkte luksusbakeri i London

Denne kake-butikken i London serverer kaker som nesten ser uvirkelig perfekte ut.

Overdådig bakverk

For en som ikke klarer å gå forbi et bakeri, betydde en førjulstur til London gode muligheter for fantastiske smaksopplevelser.

Utvalget av mat i den britiske hovedstaden kan virke endeløst. Stadig dukker det opp nye retter, trendy restauranter og hippe utesteder. Et spesielt bakeri hadde derimot fanget min oppmerksomhet på sosiale medier.

Peggy Porschens sukkertøyrosa kafé i Chelsea lager overdådige kreasjoner, og virket som et paradis for kakeglade gjester. At superstjerner som Elton John, Madonna og Kate Moss også skal være faste kunder virket svært lovende. 

Klager på service og pris

Et raskt søk på Tripadvisor viste derimot at ikke alle var fornøyde.

Flere klaget på servicen og prisene, og mente det hele var overvurdert.

Enkelte uttrykte også at selv om kakene så bra ut, leverte de lite smak. 

Det var bare én ting å gjøre – vi måtte teste selv.

Midt i en hyggelig handlegate i Chelsea var det umulig å ikke gjenkjenne den knallrosa fasaden fra nettsiden. Bakeriet har også en annen filial i Belgravia. 

Perfekte kaker

Den pastellrosa inngangen var julefint pyntet med granbar og store snøfnugg. Bakeriet hadde en koselig og elegant atmosfære, og en stor glassdisk der de lekre kakene var utstilt.

Perfekte muffins med lag på lag med smørkrem, og detaljerte sukkerdekorasjoner, og høye lagkaker pyntet med makroner i alle regnbuens farger – førsteinntrykket skuffet ikke

Lunken service

Det sies at man spiser med øynene først, så dette var virkelig valgets kval.

Vi prøvde et generøst utvalg av kaker – pepperkakemuffins med sitronkrem, muffins med salt karamell og popcorn, vaniljekake med bringebær og sjokoladekake med Baileys.

Selv om atmosfæren var koselig, ga de ansatte et heller kjølig inntrykk.

Lite entusiasme og ingen smil å spore. Heldigvis besøkte vi bakeriet på en tirsdag formiddag med lite mennesker, for det er et begrenset antall bord. Servitørene var raskt på pletten med kakene, te og kaffe. Kakene så virkelig ut som små kunstverk, der de kom på kremhvite tallerkener.

PeggyPorschenslondon
Utvalget. Bilde: Lina Hekkli/Northern Food

Spennende smaker 

Litt skeptisk tenkte jeg at kakene antagelig ikke kunne innfri forventningene. Heldigvis ble jeg positivt overrasket. Muffinsene var saftige, med en generøs porsjon silkemyk glasur.

Kakene var også deilige, med godt og balansert fyll mellom hvert lag.

Spesielt godt likte vi vaniljekaken med Baileys-glasur, der kaffekremen balanserte søtsmaken fint. Pepperkakemuffinsen vil nok være barnas favoritt, og smakte deilig av julens krydder. Til tross for gode smaker, har nok selv de største søtmomsene fått nok etter noen få biter. Veldig gode smaker, men i overkant søtt og mektig. 

Laget for å dele

Likevel er Peggy Porschen svært populært, og en jevn strøm med kunder stakk hodet inn døren. Sakte, men sikkert ble lokalet fylt opp av begeistrede kunder, som var henrykt da de så de lekre kreasjonene.

Nesten uten unntak tok alle kundene frem mobilen, for først å forevige matkunsten på tallerkenen.

Det slo meg at Peggy Porschen er et Insta-bakeri - der kakene er bakt for å skinne på sosiale medier, og utseendet er minst like viktig som smaken. 

Et raskt søk på Instagram avslørte at spisestedet er tagget i over 70 000 bilder, og en favoritt blant influensere verden over. 

Inspirert av årstidene

Prisene er stive – rundt 80 kroner for et stykke kake, og 70 kroner per muffins. Men hva betyr vel det når du får et misunnelsesverdig bilde å friste følgerne dine med på sosiale medier. Vi ville tatt turen igjen, blant annet for å se hva de kan tilby i andre sesonger.

Bakeriet oppdaterer nemlig menyen jevnlig, og inkluderer bakverk inspirert av hver sesong og høytid, som skremmende Halloween-cupcakes med hodeskaller, isbjørner og eskimoer til jul, og blomster og sommerfugl-kaker om sommeren. Gjennomført som det hele er, blir også den rosa fasaden pyntet i takt med årstidene. 

Andre bakerier som er verdt et besøk i London…

Hummingbird Bakery – Mayfair, Notting Hill og Spitalfields 

Siden 2004 har Hummingbirds amerikanskinspirerte cupcakes og kaker blitt en stor favoritt, både blant lokale og turister. Modellene Elle Macpherson og Claudia Schiffer er blant gjestene som ikke klare å motstå de deilige fristelsene, og bakeriene selger mer enn 20 000 cupcakes hver eneste uke. 

Luminary Bakery – Stoke Newington 

Bakeriet drives utelukkende av damer, som også jobber for å lære bort bakekunnskap til vanskeligstilte kvinner. Bakeriet kan friste med alt fra himmelsk gulrotkake til nystekt brød og rundstykker. Det var også Luminary Bakery som bakte Meghan Markles bursdagskake da hun i fjor sommer fylte 38 år. 

Nordic Bakery – Soho 

Skulle det heller friste med norske bakevarer kan du ta turen til Nordic Bakery i Soho. Her har de perfeksjonert sine svært populære kanelboller, og serverer andre skandinaviske favoritter som toscakake, pepperkaker og grove rugbrød. Bakeriet har til og med dedikert en hel uke i september til å feire kanelboller!

Dominique Ansel – Belgravia

Pioneren bak cronuten (en blanding av croissant og donut) skuffer ikke med sitt fristende spisested i Belgravia. Her serveres det uvanlige smaker og kombinasjoner som Paris-London-terte med Earl Grey-te, eller banoffee paella – en ny versjon av banoffee-pai laget opp-ned i en paella-panne! 

Violet Bakery – Hackney

Det berømte bakeriet var allerede en stor favoritt blant lokale innbyggere i Hackney, da de i mai i fjor fikk det prestisjefylte oppdraget å lage prins Harry og hertuginne Meghan Markles bryllupskake. Salget eksploderte, og man må belage seg på å stå i kø for å sikre seg fruktige formkaker, paier, brownies og cookies. Nylig annonserte bakeriet at åpner en ny filial i nærheten med bakeri og vinbar.

get_footer(); ?>